moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Naprawią sprzęt na poligonie

Można tu oczyścić matrycę celownika czy naprawić lornetki noktowizyjne. Specjaliści z kontenerowego warsztatu remontu sprzętu optyczno-noktowizyjnego gotowi są do pracy w ciągu 15 min. Gdy trzeba, naprawę wykonają na poligonie. Jedyny taki mobilny warsztat w Polsce zaprezentowała na targach zbrojeniowych w Kielcach 10 Brygada Logistyczna.

– Warsztat ten służy nam do naprawiania sprzętu noktowizyjnego, który znajduje się w wyposażeniu polskiej armii, czyli między innymi lornetek noktowizyjnych NPL BROM oraz celowników noktowizyjnych PCS5 i PCS6 – wyjaśnia st. sierż. Hubert Szatkowski, kierownik warsztatu. Kontenerem wyposażonym w niezbędne dla fachowców narzędzia dysponuje 10 Brygada Logistyczna od roku. Do tej pory przeprowadzono w nim kilkadziesiąt napraw sprzętu z jednostek południowej Polski, czyli tych, za których logistykę odpowiada 10 Brygada.

Jedną z głównych zalet warsztatu jest jego mobilność. – Wyposażony jest on w odpory zewnętrzne, które wysuwają się, a warsztat unosi się do góry. Wówczas podjeżdża odpowiedni wóz z platformą, na której mocuje się kontener – wyjaśnia st. sierż. Szatkowski. Gdy warsztat jest już na miejscu, jego rozłożenie trwa około 15 min. Po tym czasie specjaliści mogą przystąpić do naprawy sprzętu. Warsztat jest wyposażony w agregat prądotwórczy o mocy 12 kW, który zapewnia zasilanie wszystkim zainstalowanym w kontenerze urządzeniom. Nie musi więc być podłączony do żadnej sieci przemysłowej, choć oczywiście może.

REKLAMA

Wnętrze kontenera zostało podzielone na trzy część. Pierwsza to stanowisko mechanika wyposażone w minitokarkę, miniszlifierkę, wiertarkę stołową oraz komplet niezbędnych narzędzi, takich jak gwintowniki czy noże tokarskie. Kolejna część to stanowisko elektryka, na którym naprawia się elektryczne systemy urządzeń. W trzeciej nie wykonuje się remontów, lecz przeglądy sprzętu. Znajduje się tu komplet urządzeń do sprawdzania rozdzielczości, równoległości osi optycznych i innych wskazań, którym podlegają przyrządy optyczne. Tutaj także przeprowadza się azotowanie, czyli usuwanie wilgoci z wnętrza celownika. – Napełniamy go azotem, bo wtedy matryca nie chłonie wilgoci, która jej szkodzi – mówi st. sierż. Szatkowski. Producenci tego typu sprzętu zalecają, by taki zabieg wykonać raz w roku. – Dzięki warsztatowi nie trzeba wysyłać sprzętu do producenta, możemy go naprawić sami – przekonuje podoficer. Dodaje, że niezbędne są jednak specjalne uprawnienia, które można zdobyć na kursach prowadzonych na przykład przez producentów.

Nad uszkodzonym sprzętem w warsztacie pracuje się od kilku minut do maksymalnie dwóch dni. – Według przepisów wojskowych, które nas obowiązują, po 48 godzinach sprzęt trzeba oddać do nadrzędnych jednostek – wyjaśnia kierownik warsztatu.

Magdalena Kowalska-Sendek, Ewa Korsak

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze

~remontowiec
1507486980
Producentem warsztatu jest ARMPOL Przedsiębiorstwo Innowacyjno-Wdrożeniowe Sp. z o.o. Niech służy jak najlepiej naszemu wojsku.
E3-8A-95-B8

Płonący tor przeszkód
Strzał ze śmigłowca
Myśliwce F-16 dla Chorwacji
Terytorialsi w urzędach
Motywacja przez sport
WOT: zacieśniamy współpracę z Estonią
Sukces Trumpa czy Kima?
Polityka fałszywego uśmiechu
Jak nas widzą, czyli Polska w oczach żołnierzy US Army
„Milion zza oceanu”, czyli Polacy w armii USA
Posłowie o „Wiśle” i PGZ
Polskie Bryzy nad Afryką
Spadochroniarze skakali po medale
WOT zmodyfikuje zasady organizacji ćwiczeń poza poligonami
Frontowe miasta Legionów Polskich
„Sophia”: druga zmiana po certyfikacji
PGZ i Leonardo chcą zbudować Kruka
Sukcesy lekkoatletów w Pucharze Świata i Diamentowej Lidze
34 medale żołnierzy na mistrzostwach Polski
„Kościuszko” na oceanie
Kotwica Polski Walczącej dla WOT
Prezydent i szef MON-u na Łotwie
Polscy piloci wracają z Kuwejtu
Eastern Flank Pillar
Polski komandos szkolił afgańskich nawigatorów naprowadzania
Więcej pieniędzy dla cywilów w wojsku
Unitarka terytorialsów
Polak znaczy skazaniec
Powietrzny pokaz Orlików i Harvardów
Groty na rynku cywilnym
Pierwszy nowoczesny okręt II Rzeczypospolitej
W Brukseli o Afganistanie i pieniądzach
„Walka czołgów” – kolejne starcie
Dwa medale kajakarki na Młodzieżowych Mistrzostwach Europy
Kawaleryjskie święto w Hrubieszowie
Szkoła Orląt będzie Akademią
„Kormoran” opuścił Bałtyk
Armia zyskała 323 nowych oficerów
Trump: „Polska nie jest zakładnikiem”
Serbskie Homary i Kryle
Francja inwestuje w obronność
Czarna Dywizja najlepsza na spartakiadzie
Inwestycje w Pionki
Cel: bezpieczne lotnisko
Ankona – samodzielna operacja 2 Korpusu
MON na lato dla dzieci żołnierzy
Sojusz jak wspólna pięść
Powitanie kuwejckiego kontyngentu
16–31 lipca – polskie oddziały na rosyjskiej ziemi
Polska delegacja w drodze do Brukseli
Pancerne starcie w Orzyszu
Pożegnanie pilota MiG-a-29
Amerykańskie inwestycje w obronność krajów bałtyckich
NATO utworzy nową strukturę dowodzenia
Szkolenie Legii Akademickiej we Wrocławiu

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO