moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Jastrzębie wracają z Litwy do domu

Polscy żołnierze i wielozadaniowe samoloty F-16 kończą służbę na Litwie. Przez cztery miesiące w ramach natowskiej misji Baltic Air Policing strzegli nieba państw bałtyckich. To była bardzo pracowita zmiana polskiego kontyngentu Orlik – myśliwce w powietrzu spędziły ponad 500 godzin i wykonały 120 różnego rodzaju misji powietrznych. Teraz na posterunku zastąpią ich Amerykanie.

– Za nami wymagająca misja i bardzo pracowity czas. Jesteśmy bogatsi o nowe doświadczenia – mówi polsce-zbrojnej.pl ppłk pil. Piotr Ostrouch, dowódca PKW Orlik. – Dziękuję wszystkim pilotom i całemu personelowi za czteromiesięczny wysiłek i celująco wykonane zadania – dodaje dowódca.

Służba siódmej zmiany polskiego kontyngentu Orlik na Litwie rozpoczęła się 1 maja 2017 roku, a ostatni dyżur bojowy piloci zakończą 31 sierpnia. Jednak już dziś na terenie bazy lotniczej w Szawlach, odbędzie się uroczystość przekazania obowiązków w misji Baltic Air Policing. 1 września Polaków zastąpią amerykańscy lotnicy w samolotach F-15C. W czasie uroczystej zbiórki wszyscy żołnierze PKW Orlik otrzymają medale pamiątkowe, kilku lotników dostanie także listy gratulacyjne od dowódcy sił powietrznych Litwy i dowódcy bazy lotniczej w Szawlach.

REKLAMA

Jastrzębie w przestworzach

Siódmą zmianę PKW Orlik tworzyło 130 żołnierzy i pracowników wojska. Główne siły do udziału w misji wydzieliła 31 Baza Lotnictwa Taktycznego z Krzesin. Ponadto lotników wspierali żołnierze z innych jednostek, m.in. z Centrum Operacji Powietrznych, Szefostwa Służby Hydrometeorologicznej Sił Zbrojnych oraz Żandarmeria Wojskowa. Podczas kończącej się zmiany piloci wykonywali zadania w wielozadaniowych samolotach F-16, a nie jak poprzednio w MiG-29. – Nasi lotnicy mieli do dyspozycji cztery myśliwce F-16 z Krzesin. Samoloty spisały się świetnie, nie mieliśmy żadnych problemów technicznych – mówi kpt. Michał Pataj, rzecznik prasowy PKW Orlik.

Żołnierze przez cztery miesiące trzymali całodobowe dyżury bojowe. Ich zadaniem było zapewnienie nienaruszalności przestrzeni powietrznej Litwy, Łotwy i Estonii, czyli krajów, które nie posiadają własnego lotnictwa bojowego. Zgodnie z założeniami misji, polscy piloci mieli też wspierać załogi cywilnych lub wojskowych statków powietrznych, jeśli znalazłyby się one w sytuacji awaryjnej. Jednak polscy lotnicy stacjonujący w Szawlach przyznają, że przez ostatnie cztery miesiące nie było takiej potrzeby. Polskie maszyny podrywane były natomiast na sygnał alarmowy „Alfa Scramble” do samolotów, które naruszają międzynarodowe przepisy ruchu lotniczego. – Kilkadziesiąt razy nasi piloci startowali do rosyjskich maszyn. Po ogłoszeniu alarmu lotnicy mają zaledwie kilka minut, by poderwać myśliwce z lotniska. Następnie rozpoznają samolot-naruszyciela, a później eskortują go poza strefę powietrzną państw bałtyckich – wyjaśnia kpt. Pataj.

Poza misjami bojowymi, piloci wykonują także loty treningowe. Szkolą się m.in. w walkach powietrznych w różnych konfiguracjach, np. jeden na jeden lub jeden na dwa, ćwiczą przechwycenia i rozpoznanie powietrzne.

Rzecznik PKW Orlik informuje, że polscy lotnicy przez ostatnie cztery miesiące w powietrzu spędzili ponad pół tysiąca godzin. W tym czasie wykonali przeszło 120 misji lotniczych (bojowych i treningowych).

Rosyjskie samoloty nad Bałtykiem

O tym, że myśliwce na misji Baltic Air Policing mają pracowitą służbę, informowało niedawno litewskie ministerstwo obrony. Tylko w pierwszym tygodniu sierpnia samoloty (polskie oraz hiszpańskie, które stacjonują w estońskiej bazie Ämari) podrywały się osiem razy, by przechwycić rosyjskie samoloty, które nie były zgłoszone do planu lotu, nie nawiązywały łączności radiowej i miały celowo wyłączone systemy identyfikacyjne.

Przez cztery miesiące para dyżurna F-16 z biało-czerwoną szachownicą startowała m.in. do rosyjskich transportowców, samolotów rozpoznawczych, myśliwskich i szturmowych, naruszających granice przestrzeni powietrznej krajów bałtyckich.

Do głośnego incydentu doszło w drugiej połowie czerwca, kiedy to polskie F-16 przechwyciły nad Bałtykiem trzy rosyjskie samoloty: Tu-154, na pokładzie którego leciał minister obrony Siergiej Szojgu oraz dwa eskortujące go myśliwce Su-27. Para dyżurna poderwana została zgodnie z natowskimi przepisami, ponieważ rosyjskie samoloty za bardzo zbliżyły się do granic przestrzeni powietrznej Litwy. Polscy lotnicy namierzyli maszyny należące do rosyjskiego MON i przez chwilę asystowali rosyjskiej delegacji. Ostatecznie Jastrzębie wróciły do bazy w Szawlach, a delegacja rosyjskiego MON kontynuowała podróż do Kaliningradu. 

Kilkanaście lat Air Policing

Misja nad krajami bałtyckimi trwa od 2004 roku. Wówczas Litwa, Łotwa i Estonia zwróciły się z prośbą do NATO o ochronę ich przestrzeni powietrznej. Sojusznicy zdecydowali, że misja Air Policing będzie prowadzona rotacyjnie. Od marca 2004 roku żołnierze wydzieleni z sojuszniczych państw pełnili trzymiesięczne dyżury. Natomiast od marca 2006 roku trwają one cztery miesiące. Zgodnie z decyzją Rady Północnoatlantyckiej misja nad państwami bałtyckimi jest prowadzona bezterminowo.

Pierwszy kontyngent wojskowy „Orlik” uczestniczył w Air Policing w 2006 roku. Utworzyły go 1 Eskadra Lotnictwa Taktycznego i 23 Baza Lotnictwa Taktycznego. Podczas kolejnych zmian PKW organizowały jednostki z Malborka i Mińska Mazowieckiego, które wyposażone są w samoloty MiG-29. Siódma zmiana PKW Orlik pierwszy raz prowadziła działania korzystając z samolotów F-16 należących do 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Bartosz Bera

dodaj komentarz

komentarze

~jazpl
1504117560
pytanie jest takie czy Litwini jakoś za to płacą. Wiemy że jest coś takiego jak resurs silników i w ogóle amortyzacja. Są to w sumie ogromne pieniądze. Samolot się zużywa, polskie społeczeństwo będzie musiało pokryć ochronę nieba Litwinów, którzy generalnie jak tylko mogą uprzykszają życie od polaków mieszkających na litwie do polskich firm ( np Orlen w Możejkach), który uratował tysiące miejsc pracy.
F7-12-02-F2

W co gra Kim?
Rosja i deja vu
Ruszył „Dragon’17”!
Pancerne starcie w Kanadzie
„Dragon '17” – czas na strzelców
6 BPD – łącznik między wojskami lądowymi a specjalnymi
„Dragon”: sprawdzian współpracy
12 Dywizja Zmechanizowana – najważniejsi na „Dragonie ’17”
Trzy medale szermierzy na wojskowych mistrzostwach
Sportowe zmagania spadochroniarzy
Grot, karabinek z potencjałem
Francusko-niemiecki myśliwiec 5. generacji
Senatorowie za zwiększeniem budżetu obronnego
PGZ powołuje Centrum Usług Biznesowych
Kobiety na misjach obserwacyjnych
Gala MMA w Siedlcach
Wielonarodowo na Ukrainie
„Dragon ’17” – test gotowości
Ewa Matuszewska – bohaterka z powstania warszawskiego
Wypadek podczas ćwiczeń
W walce na dwa fronty nie mieliśmy żadnych szans
Przedsiębiorcy na rzecz obronności
Decyzja w sprawie „Orki” do końca roku
Londyńskie targi zbrojeniowe zakończone
Nowa instrukcja lotów HEAD do końca roku
Brązowy medal pięciobojowej sztafety mieszanej
Dzień Spadochroniarza
Sejmowa debata na temat zwiększenia wydatków na obronność
Rumunia kupuje Patrioty
Wiceszef MON obserwował ćwiczenia w Drawsku
Wrocławska akademia będzie ściślej współpracować z West Point
Minister Macierewicz o Patriotach
Polacy jadą na misję szkoleniową do Iraku
Czy w szkołach będzie wychowanie proobronne?
W śmiertelnym uścisku
Tarzan strzela, Bartek defiluje
Wakacje dla dzieci żołnierzy
Życie „po Katyniu” – los rodzin doświadczonych sowiecką zbrodnią
Jack Strong odwraca układ
MSPO 2017 – Nagrody dla sprzętu szkoleniowego i saperskiego
Zbierają doświadczenia w pustynnych warunkach
Konflikt bratanków
Wsparcie dla weteranów będzie większe
Sześć medali zapaśników na wojskowych mistrzostwach świata
Wsparcie dla misji Air Policing
Weryfikacja Czesława Juźwika to nie zadanie MON
Półmaratończycy z Czarnej Dywizji najlepsi w wojsku
Duszenie w parterze – jak wyjść cało z opresji?
Carl Gustaf, czyli granatnik z Agatu
Minister Macierewicz z wizytą w Waszyngtonie
Oddaj głos na polskiego pilota
Tomasz Szatkowski: SPO to bardzo skomplikowany proces
Jubileusz klubów z lotniczym rodowodem
Wielka ucieczka Polaków z Dössel
Jastrzębie wracają z Litwy do domu

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO