moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Czy w szkołach będzie wychowanie proobronne?

Ministerstwo Obrony Narodowej chce, aby do szkół średnich został wprowadzony w 2019 roku nowy przedmiot: wychowanie proobronne. Miałby zastąpić obowiązującą obecnie edukację dla bezpieczeństwa. Uczniowie poznawaliby nie tylko zasady udzielania pierwszej pomocy i reagowania kryzysowego, lecz także podstawy funkcjonowania sił zbrojnych z elementami m.in. taktyki i strzelania.

Ministerstwo Obrony Narodowej już rok temu sygnalizowało, że do szkół powinien zostać wprowadzony przedmiot związany z obronnością. – Wiedza o tym, jak bronić ojczyzny, jest nie mniej ważna niż matematyka czy język polski – argumentował minister Antoni Macierewicz.

Nowy przedmiot może zostać wprowadzony w ramach reformy szkolnictwa, nad którą pracuje właśnie Ministerstwo Edukacji Narodowej. MON zgłosiło już swoje propozycje do projektu rozporządzenia dotyczącego podstawy programowej dla czteroletnich liceów i pięcioletnich techników. Postulaty będą rozpatrywane podczas konsultacji międzyresortowych.

REKLAMA

Na lekcji wychowania proobronnego

Resort obrony uważa, że zmiany w nauczaniu dotyczącym bezpieczeństwa są konieczne. Obowiązkowa dziś w szkołach średnich edukacja dla bezpieczeństwa skupia się bowiem głównie na zagadnieniach udzielania pierwszej pomocy oraz na nauce reagowania w sytuacjach kryzysowych. – To bardzo ważne. My widzimy jednak potrzebę nieco szerszej edukacji. Dlatego proponujemy rozwinięcie treści programowych, a także zmianę nazwy przedmiotu na wychowanie proobronne. Tak, by już młodzi ludzie zdobywali elementarną wiedzę i byli dzięki niej przygotowani na wypadek wojny – wyjaśnia Zbigniew Ciosek, zastępca dyrektora Departamentu Edukacji, Kultury i Dziedzictwa MON.

Ministerstwo chce, aby na lekcji wychowania proobronnego uczniowie poznawali m.in.: zasady organizacji i funkcjonowania Sił Zbrojnych RP w czasie pokoju, kryzysu i wojny; podstawy wychowania obywatelskiego i wojskowego (regulaminy wojskowe, elementy musztry, tradycje oręża, symbole narodowe i wojskowe); zagadnienia ze szkolenia logistycznego czy też podstawy prawa humanitarnego konfliktów zbrojnych. Nie zabraknie też elementów szkolenia bojowego, czyli strzelania, zagadnień z taktyki, rozpoznania, łączności, terenoznawstwa, obrony przeciwlotniczej oraz obrony przed bronią masowego rażenia, a także szkolenia inżynieryjno-saperskiego, z ochrony obiektów oraz szkolenia medycznego. MON zakłada, że takie nauczanie zapewni młodzieży minimalną wiedzę o funkcjonowaniu armii, a niektórym ułatwi podjęcie decyzji o wstąpieniu do wojska.

Zespół międzyresortowy

– To szerokie spektrum zagadnień, ale musimy mieć świadomość, że w zmieniającej się sytuacji międzynarodowej i geopolitycznej nie tylko armia zawodowa, lecz także cale społeczeństwo powinno być przygotowane na zagrożenie. Zależy nam, aby przedmiot w nowej formule i teoretycznie, i praktycznie przygotowywał młodzież do odpowiedniego reagowania w sytuacjach kryzysowych, stwarzających zagrożenie dla zdrowia i życia – podkreśla Zbigniew Ciosek. MON wskazuje także potrzebę kształtowania wśród uczniów postaw patriotycznych, szacunku do symboli narodowych i wojskowych oraz dziedzictwa oręża polskiego, a tym samym przygotowania do aktywnego udziału w przedsięwzięciach o charakterze proobronnym.

Wychowanie proobronne ma być obowiązkowe w szkole średniej. Ministerstwo proponuje także, aby w klasach mundurowych nowy przedmiot był nauczany w formie rozszerzonej. W ramach lekcji uczniowie mundurowi braliby udział m.in. w specjalistycznych kursach, w szkoleniu strzeleckim czy podróżach historycznych. – Zakładamy, że wychowaniem proobronnym zajmą się nauczyciele w szkołach. Jeśli jednak wspólnie z MEN-em uznamy, że jest potrzeba przeszkolenia wychowawców albo zapewnienia im jakiejś formy doskonalenia zawodowego, to oczywiście będziemy na to otwarci – deklaruje zastępca dyrektora Departamentu Edukacji, Kultury i Dziedzictwa MON.

Prace nad projektem rozporządzenia trwają. – Zaproponowaliśmy powołanie międzyresortowego zespołu złożonego z przedstawicieli Ministerstwa Edukacji, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Ministerstwa Obrony Narodowej, aby wspólnie przygotować szczegółowy program nauczania nowego przedmiotu. Wymaga to na pewno czasu – mówi Zbigniew Ciosek. MON chce, aby nowy przedmiot zaczął obowiązywać w podstawie programowej od 1 września 2019 roku.

Obecnie w szkołach średnich jest prowadzona edukacja dla bezpieczeństwa. Do 2012 roku odbywały się zaś lekcje przysposobienia obronnego. Uczniowie poznawali zagadnienia związane m.in. z wojskowością, obroną cywilną, postępowaniem na wypadek katastrof, a także zasady udzielania pierwszej pomocy.

Paulina Glińska

autor zdjęć: Katarzyna Przepióra

dodaj komentarz

komentarze

~tramp
1503253200
Jeśli P.O.powróci do szkół średnich to będzie dobra robota.Nikt młody nie wie,co go w dalszym życiu spotka,jak się mu ono potoczy a wszystko w nim może się przydać.Kiedyś P.O było w szkołach.Kiedyś P.O. potem Z.S.W.i młody człowiek stawał się mężczyzną.Dużo łatwiej było mu się znaleźć w ekstremalnych warunkach.Na przykład nie normowana praca nawet ponad 24godz.non stop,praca w trudnych,ekstremalnych warunkach czy pobyt poza domem, rodziną ponad rok bez przerwy.Nie piszę tego z sufitu tylko z własnego przykładu.
3E-1F-1E-68
~Katol Inkwizytor
1502912760
~szwejk - nie każdy nudził się w szkole // m. a. t. Ol ..j to podstawa dobrego rozumienia współczesnych silników rakietowych .
DB-3F-9C-53
~szwejk
1502862420
Przed pięćdziesięciu laty było w szkołach przysposobienie obronne. Lubiliśmy ten przedmiot bo wprowadzał pewne ożywienie w szkolną nudę. Strzelanie z kbks , rzut granatem ćwiczebnym , zajęcia z mapą , samarytanka i wiele innych . Czas przywrócić stare dobre tradycje.
F3-16-5D-6A
~Katol Inkwizytor
1502858880
Nic tak nie deprecjonuje jak przymus.
DB-3F-9C-53

Kobiety na misjach obserwacyjnych
Trzy medale szermierzy na wojskowych mistrzostwach
Polacy jadą na misję szkoleniową do Iraku
Tomasz Szatkowski: SPO to bardzo skomplikowany proces
W śmiertelnym uścisku
Wiceszef MON obserwował ćwiczenia w Drawsku
Wrocławska akademia będzie ściślej współpracować z West Point
Minister Macierewicz z wizytą w Waszyngtonie
Życie „po Katyniu” – los rodzin doświadczonych sowiecką zbrodnią
PGZ powołuje Centrum Usług Biznesowych
Rosja i deja vu
Gala MMA w Siedlcach
Minister Macierewicz o Patriotach
„Dragon ’17” – test gotowości
W co gra Kim?
Nowa instrukcja lotów HEAD do końca roku
Sejmowa debata na temat zwiększenia wydatków na obronność
Wielka ucieczka Polaków z Dössel
Jastrzębie wracają z Litwy do domu
„Dragon '17” – czas na strzelców
Przedsiębiorcy na rzecz obronności
Wsparcie dla misji Air Policing
Wielonarodowo na Ukrainie
MSPO 2017 – Nagrody dla sprzętu szkoleniowego i saperskiego
Brązowy medal pięciobojowej sztafety mieszanej
Czy w szkołach będzie wychowanie proobronne?
Oddaj głos na polskiego pilota
Dzień Spadochroniarza
Londyńskie targi zbrojeniowe zakończone
Tarzan strzela, Bartek defiluje
Rumunia kupuje Patrioty
Senatorowie za zwiększeniem budżetu obronnego
Carl Gustaf, czyli granatnik z Agatu
Wsparcie dla weteranów będzie większe
Wypadek podczas ćwiczeń
Sześć medali zapaśników na wojskowych mistrzostwach świata
Ruszył „Dragon’17”!
Wakacje dla dzieci żołnierzy
Konflikt bratanków
Grot, karabinek z potencjałem
Pancerne starcie w Kanadzie
Ewa Matuszewska – bohaterka z powstania warszawskiego
Francusko-niemiecki myśliwiec 5. generacji
Duszenie w parterze – jak wyjść cało z opresji?
Jubileusz klubów z lotniczym rodowodem
Zbierają doświadczenia w pustynnych warunkach
Weryfikacja Czesława Juźwika to nie zadanie MON
Półmaratończycy z Czarnej Dywizji najlepsi w wojsku
12 Dywizja Zmechanizowana – najważniejsi na „Dragonie ’17”
Sportowe zmagania spadochroniarzy
„Dragon”: sprawdzian współpracy
6 BPD – łącznik między wojskami lądowymi a specjalnymi
W walce na dwa fronty nie mieliśmy żadnych szans
Jack Strong odwraca układ
Decyzja w sprawie „Orki” do końca roku

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO