moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Wyrok dopiero w lipcu

Dopiero 4 lipca Sąd Okręgowy w Warszawie ogłosi wyrok ws. zakupu tzw. średnich samolotów do przewozu najważniejszych osób w państwie. Sprawa dotyczy skargi Inspektoratu Uzbrojenia na orzeczenie Krajowej Izby Odwoławczej. Miesiąc temu KIO uznała, że IU MON naruszył przepisy o uczciwej konkurencji i faworyzował jednego z oferentów.

3 kwietnia br. Krajowa Izba Odwoławcza uznała, że podczas prowadzonego w trybie z wolnej ręki postępowania na dostawę trzech maszyn dla VIP-ów Ministerstwo Obrony Narodowej faworyzowało firmę Boeing, czym złamało przepisy o uczciwej konkurencji. Resort nie zgodził się z takim orzeczeniem i zaskarżył je do sądu. Podobnie uczyniła firma The Jet Business International Corp., której nie dopuszczono do przetargu z wolnej ręki i która w związku z tym domagała się od sądu jego unieważnienia. Ostatecznie jednak warszawski sąd zajmuje się tylko wnioskiem MON, gdyż lotnicza spółka wycofała swoją skargę na orzeczenie KIO.

Przetarg na zakup samolotów tzw. średniej wielkości klasy do przewozu najważniejszych osób w państwie ogłoszono 30 sierpnia 2016 roku. Do walki o zlecenie stanęły: konsorcjum Glomex MS s.r.o. z Czech i Lufthansa Technik AG z Niemiec; konsorcjum Aerospace International Group s.r.o i „ASSA-POLAND” Zdzisław Kondrat, Boeing (USA); Megmar Logistics & Consulting. Po analizie złożonych dokumentów IU MON do złożenia ofert handlowych dopuścił czeski Glomex i amerykańskiego Boeinga.

9 marca br. IU MON ogłosił, że przetarg na samoloty VIP musi być unieważniony, gdyż w złożonych ofertach (obie na ten sam typ maszyn – Boeing 737-800) były błędy formalne, a poza tym obie przekraczały zaplanowany przez MON budżet – Boeing żądał za trzy samoloty około 3,44 mld zł, a Glomex 2,66 mld zł.

10 marca br. IU MON poinformował, że uruchomiona została kolejna procedura pozyskania średnich samolotów, tym razem jednak w trybie z wolnej ręki. Tę decyzję zaskarżyły do KIO trzy firmy: brytyjski The Jet Business International, szwajcarski Altenrhein Aviation AG oraz Aerospace International Group ze Słowacji (nie dopuszczony do udziału w przetargu ze względu na negatywną opinię Służby Kontrwywiadu Wojskowego).

30 marca br. KIO zgodziła się na zawarcie umowy pomiędzy MON a Boeingiem, mimo prowadzonego postępowania ws. skarg. 31 marca br. IU MON podpisał wart 2,5 miliarda złotych kontrakt na dostawę trzech samolotów Boeing 737-800.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Boeing

dodaj komentarz

komentarze


Najsilniejsi w służbach mundurowych
Żołnierz WOT-u mistrzem wojska w szachach
Minister obrony o szkoleniu wojskowym studentów
Najpierw poligon, później promocja
Jastrzębie wracają z Litwy do domu
Zwycięstwo pięcioboistów z Czarnej Dywizji
Specjaliści z WAT opracowali system inteligentnych granic
„Wieniec” na drodze niemieckiego transportu
Islamski feniks
W co gra Kim?
Drugie życie Challengerów
Czternastka polata dłużej
Polska w grze o amerykańską brygadę
Weryfikacja Czesława Juźwika to nie zadanie MON
Przedsiębiorcy na rzecz obronności
Kobiety na misjach obserwacyjnych
Raki atakują
Pancerniacy z politechniki
Zmiana dowodzenia w Batalionowej Grupie Bojowej
Wakacje dla dzieci żołnierzy
Sześć medali zapaśników na wojskowych mistrzostwach świata
Czy w szkołach będzie wychowanie proobronne?
Generał Kościuszko – przyjaciel wolności
Chorąży Rosiński – w rezerwie i dalej w Mecie
Fort zagłady
Zbierają doświadczenia w pustynnych warunkach
Nowy sprzęt do obsługi samolotów
Posłowie o wspólnej polityce obronnej Unii Europejskiej
Raki w Błękitnej Brygadzie
Ostatnie święto 16 Dywizji w Elblągu
Centrum Kontrwywiadu NATO działa w Krakowie
Minister Macierewicz z wizytą w Waszyngtonie
Więcej pieniędzy na obronność
Wsparcie dla misji Air Policing
Biegacze walczyli o Nóż Komandosa
Konflikt bratanków
Miliard więcej na modernizację
Legioniści w boju
Kardiolog z WIM-u jedzie do Afryki
Przetarg na wroga
POW, czyli Piłsudski buduje zaplecze
Posłowie rozmawiali o sytuacji materialnej wojskowych
Jubileusz Śląska Wrocław
Rosja i deja vu
PGZ charytatywnie
Techniki wspinaczkowe w walce, czyli „górale” atakują
Wsparcie dla weteranów będzie większe
Generał „Tysiąc” świętowałby dziś 110 urodziny
Polacy jadą na misję szkoleniową do Iraku
Amerykańskie Herculesy wylądowały w Powidzu
Jak most Syreny
Modernizacja Bergepanzerów 2
Nowa instrukcja lotów HEAD do końca roku
Nowy kierunek na Akademii Sztuki Wojennej
Polacy na poligonie w Hohenfels

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO