moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Wyrok dopiero w lipcu

Dopiero 4 lipca Sąd Okręgowy w Warszawie ogłosi wyrok ws. zakupu tzw. średnich samolotów do przewozu najważniejszych osób w państwie. Sprawa dotyczy skargi Inspektoratu Uzbrojenia na orzeczenie Krajowej Izby Odwoławczej. Miesiąc temu KIO uznała, że IU MON naruszył przepisy o uczciwej konkurencji i faworyzował jednego z oferentów.

3 kwietnia br. Krajowa Izba Odwoławcza uznała, że podczas prowadzonego w trybie z wolnej ręki postępowania na dostawę trzech maszyn dla VIP-ów Ministerstwo Obrony Narodowej faworyzowało firmę Boeing, czym złamało przepisy o uczciwej konkurencji. Resort nie zgodził się z takim orzeczeniem i zaskarżył je do sądu. Podobnie uczyniła firma The Jet Business International Corp., której nie dopuszczono do przetargu z wolnej ręki i która w związku z tym domagała się od sądu jego unieważnienia. Ostatecznie jednak warszawski sąd zajmuje się tylko wnioskiem MON, gdyż lotnicza spółka wycofała swoją skargę na orzeczenie KIO.

Przetarg na zakup samolotów tzw. średniej wielkości klasy do przewozu najważniejszych osób w państwie ogłoszono 30 sierpnia 2016 roku. Do walki o zlecenie stanęły: konsorcjum Glomex MS s.r.o. z Czech i Lufthansa Technik AG z Niemiec; konsorcjum Aerospace International Group s.r.o i „ASSA-POLAND” Zdzisław Kondrat, Boeing (USA); Megmar Logistics & Consulting. Po analizie złożonych dokumentów IU MON do złożenia ofert handlowych dopuścił czeski Glomex i amerykańskiego Boeinga.

9 marca br. IU MON ogłosił, że przetarg na samoloty VIP musi być unieważniony, gdyż w złożonych ofertach (obie na ten sam typ maszyn – Boeing 737-800) były błędy formalne, a poza tym obie przekraczały zaplanowany przez MON budżet – Boeing żądał za trzy samoloty około 3,44 mld zł, a Glomex 2,66 mld zł.

10 marca br. IU MON poinformował, że uruchomiona została kolejna procedura pozyskania średnich samolotów, tym razem jednak w trybie z wolnej ręki. Tę decyzję zaskarżyły do KIO trzy firmy: brytyjski The Jet Business International, szwajcarski Altenrhein Aviation AG oraz Aerospace International Group ze Słowacji (nie dopuszczony do udziału w przetargu ze względu na negatywną opinię Służby Kontrwywiadu Wojskowego).

30 marca br. KIO zgodziła się na zawarcie umowy pomiędzy MON a Boeingiem, mimo prowadzonego postępowania ws. skarg. 31 marca br. IU MON podpisał wart 2,5 miliarda złotych kontrakt na dostawę trzech samolotów Boeing 737-800.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Boeing

dodaj komentarz

komentarze


Prezydent Donald Trump w Polsce
Z Pogromu Wichra na mistrzostwa świata?
Zbierają doświadczenia w pustynnych warunkach
Rumunia kupuje Patrioty
Żołnierze wśród harcerzy
ORP „Czernicki” bliżej domu
Miłośnicy historii odbudowali legendarny szpital partyzantów
Nowy dowódca Batalionowej Grupy Bojowej
Weterani w dyżurach ratownictwa wodnego
Przełom w finansowaniu armii
„Combat Alert” zakończony
Brązowy medal szpadzistek
Będą podwyżki dla pracowników wojska
„Mazurek Dąbrowskiego” ma już 220 lat
Sojusz pod presją
Elephant– rewolucyjny projekt studentów WAT
Pożegnanie trzeciej zmiany PKW OIR w Kuwejcie
Mustangi raz jeszcze
Rok „Jastrzębia” – żołnierza wyklętego
„Chwała Lotnikom Polskim”­ – nowy pomnik na Powązkach
Pod Olesznem NSZ i AK wspólnie walczyły z Niemcami
Vęgoria utrzymała się w klasie okręgowej
MON chce zmienić kluczowe dla wojska ustawy
Wojskowi piloci w „Akcji Serce”
Sokoły w Legii
Szef MON: misja „Czernickiego” to jedna z najważniejszych
ORP „Kormoran”: testy pod okiem ekspertów
XIV zmiana gotowa do misji w Bośni i Hercegowinie
Francusko-niemiecki myśliwiec 5. generacji
PGZ zacieśnia współpracę z Bellem
Zaloguj się do Air Show Go!
Generał Haller w albumie IPN
Więcej śmigłowców w trosce o bezpieczeństwo turystów
Terytorialsi stają do przysięgi
Cena bezpieczeństwa
Islandzka mangusta
Żołnierze NATO w Dolinie Rospudy
Zwycięstwa żołnierzy w Diamentowej Lidze
Cel: zniszczyć radary wroga
Wojsko szuka nowych wozów zabezpieczenia technicznego
Zadanie logistyków – zaopatrzyć kontyngent w Kuwejcie
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki
St. szer. Ewa Nelip wicemistrzynią świata
Kobiety na misjach obserwacyjnych
Dezinformacja – potężna broń w rękach Kremla
Śmigłowcowy przetarg pod lupą CBA
Obchody święta Zawiszaków
Wolna Polska partyzancka
Trump przypomniał Polsce o jej znaczeniu w Europie
Kolejni cywile zostaną komandosami
Wsparcie dla weteranów będzie większe
Ułani na południowej flance NATO
Borsuk po czesku
Wakacje dla dzieci żołnierzy
„Dwunastka” zdobywa złoto na Spartakiadzie Letniej

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO