moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Jastrzębie na posterunku

Polskie F-16 przechwyciły nad Bałtykiem trzy rosyjskie samoloty: Tu-154, na pokładzie którego leciał minister obrony Siergiej Szojgu, oraz dwa eskortujące go myśliwce. – Wszystko odbyło się zgodnie z procedurami, które obowiązują w NATO – zapewnia Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych.

Do zdarzenia doszło wczoraj nad neutralnymi wodami Bałtyku. Combined Air Operations Centre, czyli natowska kwatera odpowiedzialna za siły powietrzne, ogłosiła alarm dla dwóch polskich F-16. Maszyny stacjonują na Litwie, gdzie pełnią dyżur w ramach misji Air Policing. Jastrzębie poderwały się w powietrze, by zlokalizować i przechwycić grupę rosyjskich samolotów, które zbliżały się do przestrzeni powietrznej Litwy. Polscy piloci namierzyli maszynę należącą do rosyjskiego MON oraz dwa eskortujące ją odrzutowce Su-27, uzbrojone w rakiety powietrze-powietrze. Wkrótce okazało się, że na pokładzie pierwszego z samolotów podróżuje minister obrony Siergiej Szojgu. Leciał on do Kaliningradu.

F-16 przez pewien czas asystowały Rosjanom. Według relacji mediów, jeden z Su-27 udaremnił Jastrzębiom zbliżenie się do maszyny ministra Szojgu, stając na linii lotu i demonstrując umieszczone pod skrzydłem uzbrojenie. Ostatecznie F-16 odleciały do bazy. „Przechwycenie wykonano zgodnie z obowiązującymi procedurami NATO” – podkreśla w komunikacie polskie Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych. – Sytuacja w pobliżu zachodnich granic Rosji ciąży ku gorszej – komentował już po przylocie do Kaliningradu minister Szojgu. Odpowiedzialność za to zrzucił na coraz bardziej aktywne wojska NATO.

W ostatnim czasie sytuacja w przestrzeni powietrznej nad Bałtykiem jest bardzo napięta. Dwa dni temu media donosiły o prowokacyjnym zachowaniu pilota rosyjskiego myśliwca, który przeleciał półtora metra od maszyny rozpoznawczej USA. Wydarzyło się to nad wodami neutralnymi. – Nasz pilot nie zrobił nic, co mogłoby spowodować przechwycenie – zapewniał wówczas kpt. Jeff Davies, rzecznik Pentagonu. Według telewizji Fox News, od początku czerwca nad wodami Bałtyku doszło do 35 incydentów z udziałem rosyjskiego i amerykańskiego lotnictwa.

Cztery polskie F-16 poleciały na Litwę pod koniec kwietnia. Towarzyszy im tam 140 specjalistów z obsługi naziemnej. Głównym miejscem stacjonowania kontyngentu jest baza w miejscowości Szawle. Żołnierze pełnią całodobowe dyżury bojowe, ich zadanie polega przede wszystkim na rozpoznaniu i przechwytywaniu samolotów, które mogłyby stanowić potencjalne zagrożenie dla państw bałtyckich.

Misje z cyklu Air Policing organizowane są od 2004 roku. Wówczas to Litwa, Łotwa i Estonia zwróciły się o taką pomoc do NATO. Państwa te nie mają lotnictwa bojowego. Polskie siły powietrzne strzegą nieba w tym regionie od 2006 roku. Dotąd w sześciu zmianach brały udział polskie samoloty MiG-29. W tym roku po raz pierwszy na Air Policing wysłaliśmy F-16. – Nasza obecność w krajach bałtyckich wpisuje się postanowienie podjęte podczas szczytu NATO w Warszawie, czyli wzmocnienie wschodniej flanki Sojuszu – podkreślał podczas pożegnania kontyngentu na poznańskich Krzesinach gen. bryg. Andrzej Tuz z Dowództwa Operacyjnego. 1 maja Polacy przejęli dyżur od lotników z Holandii. Będą go pełnić do końca sierpnia.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Krzysztof Walczak

dodaj komentarz

komentarze


XIV zmiana gotowa do misji w Bośni i Hercegowinie
Sojusz pod presją
Wolna Polska partyzancka
Więcej śmigłowców w trosce o bezpieczeństwo turystów
Wakacje dla dzieci żołnierzy
Mustangi raz jeszcze
Cel: zniszczyć radary wroga
Prezydent Donald Trump w Polsce
Dezinformacja – potężna broń w rękach Kremla
ORP „Czernicki” bliżej domu
PGZ zacieśnia współpracę z Bellem
Kolejni cywile zostaną komandosami
Zadanie logistyków – zaopatrzyć kontyngent w Kuwejcie
Brązowy medal szpadzistek
Śmigłowcowy przetarg pod lupą CBA
Weterani w dyżurach ratownictwa wodnego
Żołnierze NATO w Dolinie Rospudy
Zaloguj się do Air Show Go!
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki
Generał Haller w albumie IPN
Obchody święta Zawiszaków
Pożegnanie trzeciej zmiany PKW OIR w Kuwejcie
Trump przypomniał Polsce o jej znaczeniu w Europie
Cena bezpieczeństwa
„Combat Alert” zakończony
Szef MON: misja „Czernickiego” to jedna z najważniejszych
Terytorialsi stają do przysięgi
Francusko-niemiecki myśliwiec 5. generacji
Rumunia kupuje Patrioty
Zbierają doświadczenia w pustynnych warunkach
Żołnierze wśród harcerzy
Ułani na południowej flance NATO
Wojskowi piloci w „Akcji Serce”
„Mazurek Dąbrowskiego” ma już 220 lat
Wojsko szuka nowych wozów zabezpieczenia technicznego
MON chce zmienić kluczowe dla wojska ustawy
„Chwała Lotnikom Polskim”­ – nowy pomnik na Powązkach
Będą podwyżki dla pracowników wojska
„Dwunastka” zdobywa złoto na Spartakiadzie Letniej
Zwycięstwa żołnierzy w Diamentowej Lidze
Miłośnicy historii odbudowali legendarny szpital partyzantów
Rok „Jastrzębia” – żołnierza wyklętego
St. szer. Ewa Nelip wicemistrzynią świata
Kobiety na misjach obserwacyjnych
Z Pogromu Wichra na mistrzostwa świata?
Sokoły w Legii
Borsuk po czesku
Elephant– rewolucyjny projekt studentów WAT
Pod Olesznem NSZ i AK wspólnie walczyły z Niemcami
Nowy dowódca Batalionowej Grupy Bojowej
Vęgoria utrzymała się w klasie okręgowej
ORP „Kormoran”: testy pod okiem ekspertów
Islandzka mangusta
Przełom w finansowaniu armii
Wsparcie dla weteranów będzie większe

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO