moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Przetarg czy z wolnej ręki? Posłowie dyskutowali o samolotach dla VIP

21 czerwca wyląduje w Polsce pierwszy „mały” samolot do przewozu najważniejszych osób w państwie – mówił dziś w Sejmie wiceminister Bartosz Kownacki. Maszyna Gulfstream G550 w swój pierwszy rejs z politykami na pokładzie wyruszy na jesieni. Do tego czasu wojskowi piloci muszą przejść szkolenie, tak by dokładnie poznać możliwości samolotu.

Wiceminister Bartosz Kownacki, który w MON odpowiada za zakupy uzbrojenia i sprzętu dla wojska, był gościem sejmowej Komisji Obrony Narodowej. Chociaż Kownacki poinformował posłów o terminie dostawy „małego” samolotu dla VIP (Gulfstream G550), posiedzenie komisji dotyczyło kontraktu na dostawę trzech „średnich” maszyn typu Boeing B737-800NG/BBJ2. Umowę na kupno tych ostatnich MON podpisał 31 marca tego roku z The Boeing Company. Kontrakt o wartości ponad 2 mld zł został zawarty w trybie z wolnej ręki i to stało się głównym tematem dyskusji na posiedzeniu komisji.

Posłowie opozycji pytali przedstawicieli resortu obrony, dlaczego samoloty dla VIP nie zostały kupione w trybie otwartego przetargu. – Mieliśmy do czynienia z nieuzasadnionym faworyzowaniem jednego producenta, firmy Boeing – przekonywał Czesław Mroczek (PO), były wiceminister obrony, a obecnie wiceprzewodniczący sejmowej Komisji Obrony. – Nawet Krajowa Izba Odwoławcza, która przyglądała się tej sprawie, uznała, iż „postępowanie było prowadzone z powziętym z góry zamiarem”, że kontrakt trafi do Boeinga – mówił poseł Mroczek.

Wiceminister Bartosz Kownacki zaprzeczał zarzutom. Przypomniał, że choć kwestia kupna samolotów dla najważniejszych osób w państwie była sprawą priorytetową, poprzedni rząd nie potrafił jej rozstrzygnąć. – Przez 6 lat rząd PO-PSL wydał na czarter samolotów dla VIP aż 300 milionów złotych. To kwota, za którą można było kupić mały, nowy samolot. Nie wiem czemu woleliście wynajmować niż kupić? – pytał Kownacki.

Wiceminister przypomniał także, że zanim doszło do wyboru dostawcy samolotów, był prowadzony przetarg, ale okazało się, że z żadną z dwóch firm, które się do niego zgłosiły, nie można podpisać umowy. Pośrednik, czeska firma Glomex oraz amerykański Boeing wprawdzie zaproponowały samolot Boeing B737, ale jego cena była zbyt wygórowana. Co więcej, złożone oferty miały błędy prawne i z tego powodu musiały być odrzucone. Dopiero po unieważnieniu przetargu Inspektorat Uzbrojenia MON rozpoczął procedurę zakupu samolotów z wolnej ręki. Negocjacje rozpoczął bezpośrednio z producentem samolotów Boeing. – Gdybyśmy nie wybrali dostawcy z wolnej ręki, nie moglibyśmy kupić samolotów dla VIP przez najbliższe kilka lat – przekonywał Bartosz Kownacki. A to dlatego – jak mówił – że obecnie na rynku nie ma już samolotów o sprawdzonej konstrukcji, a koncerny lotnicze ruszają z produkcją nowych, a więc jeszcze nie sprawdzonych w praktyce modeli maszyn. – Baliśmy się choroby wieku dziecięcego, czyli tego, że nagle okaże się, iż nowa konstrukcja samolotu ma jakieś wady. Tymczasem Boeing miał w linii produkcyjnej dwie ostatnie maszyny starego typu, takie jakie nam odpowiadały. Musieliśmy się szybko decydować – tłumaczył wiceminister.

Dodał, że dzięki negocjacjom bezpośrednio z producentem i zakupowi z wolnej ręki, polskiemu rządowi udało się wynegocjować niższą aż o 800 mln zł cenę niż ta, którą zaproponowano w ramach przetargu. – Nie wiem, czemu Platforma nas krytykuje. Może chodzi wam o to, by dać zarobić pośrednikom? – pytał wiceminister Kownacki.

Poseł Marcin Kierwiński (PO) przypomniał, że 23 czerwca Sąd Okręgowy w Warszawie ma wydać wyrok ws. orzeczenia Krajowej Izby Odwoławczej o naruszeniu przez MON przepisów o uczciwej konkurencji. KIO uznała, że MON faworyzowało przy zamówieniu na dostawę samolotów firmę Boeing. Ministerstwo nie zgadza się z tą opinią i zaskarżyło orzeczenie. Zdaniem posła PO, jeśli MON przegra postępowanie sądowe, Polska będzie musiała wypłacić odszkodowanie. – Sąd rozpatrzy tę sprawę. Jesteśmy przekonani, że będzie to rozstrzygnięcie na naszą korzyść – podkreślił wiceminister Kownacki. Dodał jednocześnie, że dokumenty na temat zakupu samolotów dla VIP przedstawi na niejawnym posiedzeniu sejmowej Komisji ds. Służb Specjalnych. – Chcemy, by to postępowanie było w pełni transparentne, ale też by wszyscy, którzy są uprawnieni, mieli świadomość zagrożeń, które w tym postępowaniu były i które miały miejsce oraz których, mam nadzieję skutecznie, udało nam się uniknąć – mówił wiceszef MON.

Padły też pytania, czy wygrana Boeinga ma związek z tym, że jednym z pracowników tej firmy był przez 27 lat Wacław Berczyński, były przewodniczący komisji smoleńskiej. – W tym postępowaniu nie było ani Berczyńskiego, ani żadnych posłów. To absurdalne stawiać takie zarzuty – mówił wiceminister.

JT

autor zdjęć: MON

dodaj komentarz

komentarze


Trzy miesiące w lodach Antarktydy
Nowe drony dla specjalsów
Na pomoc żydowskiemu Westerplatte
Trzecia zmiana gotowa do misji w Rumunii
Beryle dla Nigerii
Myśliwce F-16 dla Chorwacji
Atak z wody i spod wody
Żonkile dla bohaterów getta
Przyszłość lotnictwa
Raport z płonącego getta
Zmiana dowodzenia w Batalionowej Grupie Bojowej
Polacy szkolą irackich żołnierzy
Antoni Macierewicz w Kanadzie o rosyjskiej agresji
Hiszpanie modernizują armię
Zbrojeniowe inwestycje świętokrzyskiej politechniki
Milionowe oszczędności dla wojska
Mój ojciec widział katyńskie doły śmierci
Weterani przygotowują się do startu w Invictus Games
Argentyńska zagadka
Rosomaki dla Bułgarii?
Ministrowie obrony w Brukseli
Posłowie debatowali o modernizacji
Multimedialne ławki upamiętnią 100-lecie niepodległości
„Sophia” z polskim akcentem
Eksperci dyskutowali o WOT
Czarna Dywizja mistrzem wojska w futsalu
Afgańska misja z nowymi siłami
16–30 kwietnia 1918 – poszukiwania polskiego króla
Bryza już lata nad Morzem Śródziemnym
Dziesiąte święto stołecznego garnizonu
Ćwierć wieku współpracy z amerykańskimi gwardzistami
Drugi dzień obrad NATO w Brukseli
Prezydent podpisał ustawę budżetową na 2018 rok
WAT Rekrut pomoże przyszłym studentom
Raki w fazie testów
Trzy medale biatlonistek na mistrzostwach świata
Sportowcy z WAT wygrali VII Puchar Rektorów
Francja inwestuje w obronność
Szer. Karolina Pilarska mistrzynią Polski w maratonie
Polacy pod fryzyjską flagą
Kompania manewrowa gotowa do misji
Na jakich zasadach powrót do armii?
W Lublinie o patronie LITPOLUKRBRIG
Będzie więcej dróg o znaczeniu obronnym
Agat: zmieniamy zasady gry
Co z kierowcami pojazdów uprzywilejowanych?
75 lat temu wybuchło powstanie w warszawskim getcie
Bliski Wschód – definicja chaosu
Sport – przepustka do wojsk specjalnych?
Minister obrony na spotkaniu w Rumunii
Ustawa degradacyjna przyjęta przez rząd
Polacy na straży pokoju na Półwyspie Koreańskim
Szczęśliwa siódemka
Walki żołnierzy na gali Armia Fight Night
Amerykańskie inwestycje w obronność krajów bałtyckich

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO