moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Heweliusz” prawie jak nowy

Odnowiono silniki i pomieszczenia dla załogi, zamontowano nowoczesne systemy sterowania układem napędowym oraz okrętem, wymieniono stary kompas i mapę nawigacyjną – to tylko część prac wykonanych na okręcie hydrograficznym ORP „Heweliusz”. Jednostka właśnie wraca do służby.

W Gdańskiej Stoczni Remontowej okręt spędził prawie dwa lata. Przeszedł tam gruntowny remont. – Polegał on przede wszystkim na przedłużeniu resursów, czyli zdolności do działania poszczególnych urządzeń. Zależało nam też na tym, aby poprawić warunki, w jakich służy załoga – wyjaśnia kmdr ppor. Bartosz Smoliński, dowódca ORP „Heweliusz”.

Jednostka stanęła w doku, zaś stoczniowcy przeprowadzili drobiazgowy przegląd kadłuba. Potem wraz z nadbudówkami został on poddany konserwacji. Wymieniono włazy, luki oraz iluminatory. Ale to był zaledwie początek. Fachowcy naprawili, zmodernizowali bądź wymienili większość okrętowych systemów i wyposażenia. Prace objęły między innymi silniki, linie wałów wraz ze śrubami, urządzenia sterowe oraz kotwiczne. ORP „Heweliusz” zyskał nowy kompas magnetyczny, drugi żyrokompas i automatyczną centralę zegarową. Na głównym stanowisku dowodzenia zamontowano nowoczesny system sterowania układem napędowym. – Pozwoli on zoptymalizować pracę silników. Będą pracowały wydajniej niż dotąd – podkreśla kmdr ppor. Smoliński. Ważną zmianą jest też zainstalowanie nowej mapy nawigacyjnej, GPS-u oraz systemu sterowania okrętem. W stoczni odnowione zostały także kabiny i pomieszczenia socjalne, w których znalazły się nowe meble, wystrój i układ.

– Okręt wrócił już do macierzystego portu na gdyńskim Oksywiu. Teraz czeka nas odnowienie dokumentacji i zaliczenie dwóch zadań programowych: O1 i O2 – zapowiada kmdr ppor. Smoliński. Pierwsze wiąże się z przygotowaniem jednostki do wyjścia w morze, drugie – do samodzielnego wykonywania zadań po opuszczeniu portu. Załogi okrętów muszą zdawać egzamin co trzy lata. Inaczej jednostki, które spędziły dłuższy czas w stoczni, nie mogłyby wrócić do czynnej służby.

– Zadania będziemy chcieli wykonać w najbliższych tygodniach, bo już 6 czerwca mamy zaplanowany rejs z naukowcami Uniwersytetu Gdańskiego – zapowiada dowódca ORP „Heweliusz”. To element rozpoczętej przed laty współpracy. Specjaliści z gdańskiej uczelni przeprowadzą na Bałtyku pomiary związane z geofizyką i geochemią. W tym czasie załoga okrętu będzie prowadzić prace hydrograficzne. Sprawdzi, czy na wybranych akwenach nie zmieniło się ukształtowanie morskiego dna i czy nie pojawiły się tam przeszkody mogące utrudnić żeglugę.

Tego typu zadań marynarze będą mieli w najbliższym czasie więcej. Po zaliczeniu niezbędnych testów okręt wróci też do dyżurów ratowniczych, we wrześniu zaś weźmie udział w morskiej odsłonie „Dragona”, największych w tym roku manewrów polskiej armii.

ORP „Heweliusz” to jeden z dwóch okrętów hydrograficznych polskiej marynarki. Należy do 3 Flotylli Okrętów. – Został zbudowany i zaprojektowany w gdańskiej Stoczni Północnej, a do służby wszedł w 1982 roku – mówi kmdr ppor. Radosław Pioch, rzecznik gdyńskiej flotylli. Głównym zadaniem jednostki jest sondowanie morskiego dna, a co za tym idzie dbałość o bezpieczeństwo żeglugi. ORP „Heweliusz” pracuje zarówno na rzecz sił morskich, jak też instytucji cywilnych. – W 1990 roku wziął udział w wyprawie geofizycznej Polskiej Akademii Nauk na Arktykę – zaznacza kmdr ppor. Pioch.

Okręt został wyposażony między innymi w sonar holowany, magnetometr i echosondy jedno- i wielowiązkową. Jego załoga liczy 49 oficerów, podoficerów i marynarzy. Jednostką bliźniaczą „Heweliusza” jest ORP „Arctowski”.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Marian Kluczyński

dodaj komentarz

komentarze

~boss oksywie
1492086180
O1 i O2 sa co roku chyba ze cos sie zmienilo ha ha
39-CB-8B-2F

W Radomiu o przygotowaniach do Air Show
Terytorialsi na kursie dla ratowników wodnych
Eurosatory – osobiste wymogi
Świnoujście świętowało 100-lecie marynarki
Szachiści najlepsi w mistrzostwach NATO
Bliski Wschód – definicja chaosu
Co z kierowcami pojazdów uprzywilejowanych?
Akademia Wojsk Lądowych otwiera drzwi
Naukowcy przypomnieli dorobek Wyższej Szkoły Wojennej
Myśliwce F-16 dla Chorwacji
15–30 czerwca 1918 – Błękitna Armia pod polskimi sztandarami
Jak polscy partyzanci zdobyli niemiecki garnizon
Starcie pancernych plutonów
Polityka fałszywego uśmiechu
LOT Szkoły Orląt
Sąd zdecyduje o losach pomnika katyńskiego w Jersey City
Eurosatory 2018: Robotyzacja pola walki
Ustawa degradacyjna przyjęta przez rząd
Wykaż się lotniczą wiedzą zdając do Szkoły Orląt
„Saber Strike ’18” – decydujące starcie
Dzieci wyśpiewały i wytańczyły Niepodległą
Pomnik katyński w Jersey City. Prawda historyczna kontra polityczna poprawność
Srebrny medal st. szer. Mateusza Polaczyka
Minister obrony na spotkaniu w Rumunii
IPN szuka szczątków polskich żołnierzy na Litwie
Polskie Bryzy nad Afryką
Na jakich zasadach powrót do armii?
Sukces Trumpa czy Kima?
Kierunek – wschodnia flanka
Eurosatory 2018 zakończone
Amerykańskie inwestycje w obronność krajów bałtyckich
Polskie skrzydła w Afryce
Ławka, która łączy tradycję z nowoczesnością
Wyjątkowa misja
Patrioty bronią nieba na „Saber Strike”
Egzamin „Kormorana” na Świnie
Z ziemi widzą więcej niż piloci
Kotwica Polski Walczącej dla WOT
Koszykarze z Czarnej Dywizji mistrzami Wojska Polskiego
Puma i Kuguar na Mazurach
Więcej pieniędzy dla cywilów w wojsku
Trening z koktajlami Mołotowa
Porady z paragrafem
Wojskowi judocy na tatami
Nowy inspektor marynarki wojennej
Polscy piloci wracają z Kuwejtu
NATO utworzy nową strukturę dowodzenia
Polski komandos szkolił afgańskich nawigatorów naprowadzania
Załoga Bergepanzera w akcji
Legenda polskiej partyzantki
Francja inwestuje w obronność
Eurosatory – królestwo militarnych pojazdów
IPN odnalazł szczątki kolejnego niezłomnego
GROM, jak rodziła się legenda
Gen. Sokołowski: Judo świetnie kształtuje charakter
Scenariusze dla Tygrysów

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO