moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

W Sejmie o śmigłowcowym przetargu

Przedstawiciele MON oraz Ministerstwa Rozwoju zaprezentowali posłom z sejmowej Komisji Obrony Narodowej przebieg negocjacji offsetowych z firmą Airbus w ramach przetargu na dostawę pięćdziesięciu śmigłowców wielozadaniowych. Tłumaczyli także dlaczego rząd zdecydował się zakończyć rozmowy ze stroną francuską. Komisja została zwołana na wniosek posłów PO.

Na spotkanie z posłami z komisji obrony przyjechał wiceminister obrony Bartosz Kownacki, odpowiedzialny za zakupy nowego uzbrojenia i sprzętu wojskowego. Z kolei podsekretarz stanu Adam Hamryszczak reprezentował resort rozwoju, w którego gestii należało wówczas (obecnie to kompetencje MON) zawarcie umowy offsetowej. Zanim jednak głos zabrali przedstawiciele ministerstw, stanowisko posłów wnioskujących o zwołanie nadzwyczajnego posiedzenia komisji przedstawił poseł Cezary Tomczyk (PO). Przekonywał on, że rząd Beaty Szydło zakończył w październiku negocjacje offsetowe z Airbusem, ponieważ od początku był przeciwny tej – jak przekonywał poseł opozycji – korzystnej inwestycji. – Miały być 4 tysiące miejsc prac w Łodzi i w Radomiu, jest zero. Miała być trzecia fabryka, która produkuje śmigłowce w naszym kraju, i nie ma jej. Miało być 13 miliardów złotych w ramach offsetu, nie ma offsetu – wyliczał Tomczyk.

Do zarzutów posłów PO ustosunkował się wiceminister Kownacki. – Nigdy nie było mowy o kilku tysiącach, siedmiu, pięciu, czterech tysiącach miejsc pracy – przekonywał wiceminister Kownacki, dodając, że w Łodzi miało być 200 etatów, a trzysta miejsc pracy miało być w fabryce wirników. Bartosz Kownacki podkreślał, że jedną z „brzegowych” spraw spornych, której nie udało się rozwiązać do końca negocjacji offsetowych, były kwestie właścicielskie. Chodziło o to do kogo będzie należeć fabryka śmigłowców, którą mieli uruchomić w Polsce Francuzi, a w której miało powstać 38 maszyn dla naszej armii. Bartosz Kownacki podkreślał, że Polsce zależało, aby produkcja odbywała się w spółce należącej do Skarbu Państwa. W dodatku w spółce, która otrzymałaby od strony francuskiej wszystkie niezbędne licencje i prawa nie tylko do tego, aby je wytwarzać, ale również remontować, naprawiać, modernizować czy eksportować.

REKLAMA

– Niestety pierwotnie strona francuska chciała zrobić wszystko, aby utworzona spółka była kontrolowana przez nich, a nie przez polskie państwo. Kiedy okazało się, że polski rząd nie ustępuje, to zaproponowano rozwiązanie, że owszem w spółce produkującej pakiet większościowy będzie miała Polska, ale za to spółka, która będzie odpowiadała za ich eksport i certyfikację, będzie należeć do Francuzów. Gdybyśmy się na to zgodzili, to nie mielibyśmy żadnej kontroli nad tym gdzie i w jaki sposób będą eksportowane produkowane u nas maszyny – komentował wiceminister.

Bartosz Kownacki podkreślał, iż mówienie o tym, że Francuzi deklarowali zobowiązania offsetowe o wartości aż trzynastu miliardów złotych, jest przekłamaniem. – Strona francuska mówiła o dziesięciu miliardach złotych, ale mnożnikowych. Czyli tak naprawdę było na stole około trzech miliardów złotych offsetu do trzynastu miliardów złotych kontraktu – wyjaśniał wiceminister, dodając, że w ramach dziesięciu miliardów mnożnikowych, Francuzi chcieli zaliczyć 38 śmigłowców, które miały zostać wyprodukowane w Polsce, a także fabrykę wirników o wartości 4 miliardów złotych.

– W czasie negocjacji offsetowych Francuzi wycenili tę fabrykę na półtora miliarda złotych, a przy zastosowaniu mnożników offsetowych na cztery miliardy. Tymczasem gdy kilkanaście miesięcy wcześniej Airbus zabiegał w MR o dofinansowanie jej budowy, oszacował ją na zaledwie około 300 milionów złotych – opowiadał Bartosz Kownacki.

Z kolei Adam Hamryszczak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju, zreferował przebieg negocjacji offsetowych. – Airbus chciał wprowadzić do umowy offsetowej, czyli zaliczyć do swojego zobowiązania, zakup podzespołów i wyposażenia do śmigłowców Caracal, które miały trafić do polskiej armii. Oznaczałoby to, że firma odnotowałaby podwójny zysk. Raz ze sprzedaży nam śmigłowców, a drugi ze sprzedaży części do nich. Na to zgody nie mogło być – opisywał wiceminister rozwoju.

Adam Hamryszczak podkreślał, że Polska nie chciała się również zgodzić na zaliczenie do offsetu budowy w Łodzi fabryki wirników, a strona francuska na żadnym etapie negocjacji offsetowych nie deklarowała jakichkolwiek inwestycji w Radomiu ani w jego okolicach.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Paweł Tracz/KPRM

dodaj komentarz

komentarze

~show time
1489047540
Macierewicz mówił tak na temat przyszłych helikopterów; - będzie szybciej - taniej - lepiej - wyprodukowane i serwisowane w Polskich zakładach [ nie mylić z zakładami usytuowanymi w Polsce ]
0E-C1-70-AB

Michał Dworczyk nowym wiceministrem w MON
Ostatnie piętro izraelskiej tarczy
Dżudoka najlepszy w walce w bliskim kontakcie
Płk rez. Krzysztof Szopiński uhonorowany „Nagrodą specjalną”
„Orka” powstanie w Polsce
Jak rodziła się legenda Legii Cudzoziemskiej
Dzieci napiszą do żołnierzy na misjach
Ruszyła selekcja do piłkarskiej reprezentacji Wojska Polskiego
Zrozumieć Rosję
Moździerze dla OT
Nieznane zdjęcia „Hubala”
Podchorąży zwycięzcą XVI Biegu Żołnierskiego
Mój dziadek, ostatni z niezłomnych
Maroszek na sprzedaż
Uwaga, rejon skażony!
Afgański policjant Ahmad Zia potrzebuje pomocy
Transportowce nad Powidzem
„Poseidon” na Morzu Czarnym
Coraz mniej czasu na decyzję o studiach mundurowych
Transportery we wsi. Dowódca ranny!
Natowski zespół bliżej Ukrainy
Wielki, amerykański, przetarg na samoloty szkolne
Dowództwo WOT gotowe do działania
Minister Macierewicz podsumował rok w MON
„Grom” i „Błyskawica” – najnowocześniejsze okręty w II RP
Od 2018 roku będą nowe książeczki wojskowe
Ruszyła wielkanocna „Paczka dla bohatera”
Płetwy dla komandosów
Będą podwyżki dla pracowników wojska
Słynna kotwica, symbol Polski Walczącej, ma 75 lat
Priorytety MON-u w 2017 roku
Natowscy żołnierze odwiedzili Piotrków Trybunalski
Konstruktorzy odebrali nagrody I3TO
W Lublinie ruszyły spotkania z kandydatami na terytorialsów
Pancerniak z Żagania walczy o pas zawodowego mistrza Polski
Posłowie dyskutowali o natowskich wojskach w Polsce
Gen. Frank Tate: jesteście liderem w regionie
Strzelcy konni atakują w Wędrzynie
Pancerniacy w Nowej Dębie
Wystawa o Kościuszce w Muzeum WP
Śmigłowcowy przetarg pod lupą CBA
Gen. Mika o zmianach w armii
Migawki z Afganistanu
Powołanie do WOT krok po kroku
Legionista w boju
Nocne szkolenie lotników morskich
Szkolenia i kursy dla terytorialsów
W Sejmie o jastrzębiach i ich możliwościach
Kobiety na misjach
Saperskie zmagania na lądzie i wodzie
ALIS – cyfrowa rewolucja w lotnictwie wojskowym
Finał olimpiady o bezpieczeństwie
Michał Jach: Wzmocnimy obronę wschodniej Polski
Uprowadzenie przywódców polskiego podziemia
Poszukiwali min u wybrzeży Grecji, teraz kierują się na Morze Czarne

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO