moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

W Sejmie o śmigłowcowym przetargu

Przedstawiciele MON oraz Ministerstwa Rozwoju zaprezentowali posłom z sejmowej Komisji Obrony Narodowej przebieg negocjacji offsetowych z firmą Airbus w ramach przetargu na dostawę pięćdziesięciu śmigłowców wielozadaniowych. Tłumaczyli także dlaczego rząd zdecydował się zakończyć rozmowy ze stroną francuską. Komisja została zwołana na wniosek posłów PO.

Na spotkanie z posłami z komisji obrony przyjechał wiceminister obrony Bartosz Kownacki, odpowiedzialny za zakupy nowego uzbrojenia i sprzętu wojskowego. Z kolei podsekretarz stanu Adam Hamryszczak reprezentował resort rozwoju, w którego gestii należało wówczas (obecnie to kompetencje MON) zawarcie umowy offsetowej. Zanim jednak głos zabrali przedstawiciele ministerstw, stanowisko posłów wnioskujących o zwołanie nadzwyczajnego posiedzenia komisji przedstawił poseł Cezary Tomczyk (PO). Przekonywał on, że rząd Beaty Szydło zakończył w październiku negocjacje offsetowe z Airbusem, ponieważ od początku był przeciwny tej – jak przekonywał poseł opozycji – korzystnej inwestycji. – Miały być 4 tysiące miejsc prac w Łodzi i w Radomiu, jest zero. Miała być trzecia fabryka, która produkuje śmigłowce w naszym kraju, i nie ma jej. Miało być 13 miliardów złotych w ramach offsetu, nie ma offsetu – wyliczał Tomczyk.

Do zarzutów posłów PO ustosunkował się wiceminister Kownacki. – Nigdy nie było mowy o kilku tysiącach, siedmiu, pięciu, czterech tysiącach miejsc pracy – przekonywał wiceminister Kownacki, dodając, że w Łodzi miało być 200 etatów, a trzysta miejsc pracy miało być w fabryce wirników. Bartosz Kownacki podkreślał, że jedną z „brzegowych” spraw spornych, której nie udało się rozwiązać do końca negocjacji offsetowych, były kwestie właścicielskie. Chodziło o to do kogo będzie należeć fabryka śmigłowców, którą mieli uruchomić w Polsce Francuzi, a w której miało powstać 38 maszyn dla naszej armii. Bartosz Kownacki podkreślał, że Polsce zależało, aby produkcja odbywała się w spółce należącej do Skarbu Państwa. W dodatku w spółce, która otrzymałaby od strony francuskiej wszystkie niezbędne licencje i prawa nie tylko do tego, aby je wytwarzać, ale również remontować, naprawiać, modernizować czy eksportować.

– Niestety pierwotnie strona francuska chciała zrobić wszystko, aby utworzona spółka była kontrolowana przez nich, a nie przez polskie państwo. Kiedy okazało się, że polski rząd nie ustępuje, to zaproponowano rozwiązanie, że owszem w spółce produkującej pakiet większościowy będzie miała Polska, ale za to spółka, która będzie odpowiadała za ich eksport i certyfikację, będzie należeć do Francuzów. Gdybyśmy się na to zgodzili, to nie mielibyśmy żadnej kontroli nad tym gdzie i w jaki sposób będą eksportowane produkowane u nas maszyny – komentował wiceminister.

Bartosz Kownacki podkreślał, iż mówienie o tym, że Francuzi deklarowali zobowiązania offsetowe o wartości aż trzynastu miliardów złotych, jest przekłamaniem. – Strona francuska mówiła o dziesięciu miliardach złotych, ale mnożnikowych. Czyli tak naprawdę było na stole około trzech miliardów złotych offsetu do trzynastu miliardów złotych kontraktu – wyjaśniał wiceminister, dodając, że w ramach dziesięciu miliardów mnożnikowych, Francuzi chcieli zaliczyć 38 śmigłowców, które miały zostać wyprodukowane w Polsce, a także fabrykę wirników o wartości 4 miliardów złotych.

– W czasie negocjacji offsetowych Francuzi wycenili tę fabrykę na półtora miliarda złotych, a przy zastosowaniu mnożników offsetowych na cztery miliardy. Tymczasem gdy kilkanaście miesięcy wcześniej Airbus zabiegał w MR o dofinansowanie jej budowy, oszacował ją na zaledwie około 300 milionów złotych – opowiadał Bartosz Kownacki.

Z kolei Adam Hamryszczak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju, zreferował przebieg negocjacji offsetowych. – Airbus chciał wprowadzić do umowy offsetowej, czyli zaliczyć do swojego zobowiązania, zakup podzespołów i wyposażenia do śmigłowców Caracal, które miały trafić do polskiej armii. Oznaczałoby to, że firma odnotowałaby podwójny zysk. Raz ze sprzedaży nam śmigłowców, a drugi ze sprzedaży części do nich. Na to zgody nie mogło być – opisywał wiceminister rozwoju.

Adam Hamryszczak podkreślał, że Polska nie chciała się również zgodzić na zaliczenie do offsetu budowy w Łodzi fabryki wirników, a strona francuska na żadnym etapie negocjacji offsetowych nie deklarowała jakichkolwiek inwestycji w Radomiu ani w jego okolicach.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Paweł Tracz/KPRM

dodaj komentarz

komentarze

~show time
1489047540
Macierewicz mówił tak na temat przyszłych helikopterów; - będzie szybciej - taniej - lepiej - wyprodukowane i serwisowane w Polskich zakładach [ nie mylić z zakładami usytuowanymi w Polsce ]
0E-C1-70-AB

Nowy inspektor marynarki wojennej
Srebrny medal st. szer. Mateusza Polaczyka
NATO utworzy nową strukturę dowodzenia
Wojskowi judocy na tatami
15–30 czerwca 1918 – Błękitna Armia pod polskimi sztandarami
Święto Dowództwa Generalnego
Ławka, która łączy tradycję z nowoczesnością
Wykaż się lotniczą wiedzą zdając do Szkoły Orląt
Wielka parada na jubileusz marynarki wojennej
Akademia Wojsk Lądowych otwiera drzwi
Naukowcy przypomnieli dorobek Wyższej Szkoły Wojennej
Porady z paragrafem
IPN odnalazł szczątki kolejnego niezłomnego
Kotwica Polski Walczącej dla WOT
Kierunek – wschodnia flanka
Scenariusze dla Tygrysów
Amerykańskie inwestycje w obronność krajów bałtyckich
Egzamin „Kormorana” na Świnie
Eurosatory – królestwo militarnych pojazdów
Z ziemi widzą więcej niż piloci
„Saber Strike ’18” – decydujące starcie
Polskie skrzydła w Afryce
Francja inwestuje w obronność
Szachiści najlepsi w mistrzostwach NATO
Legenda polskiej partyzantki
Eurosatory 2018: Robotyzacja pola walki
Świnoujście świętowało 100-lecie marynarki
Polityka fałszywego uśmiechu
Terytorialsi na kursie dla ratowników wodnych
Eurosatory – osobiste wymogi
Eurosatory 2018 zakończone
Myśliwce F-16 dla Chorwacji
Sąd zdecyduje o losach pomnika katyńskiego w Jersey City
Na jakich zasadach powrót do armii?
Przyjaciele nie tylko w służbie
Więcej pieniędzy dla cywilów w wojsku
GROM, jak rodziła się legenda
Załoga Bergepanzera w akcji
Puma i Kuguar na Mazurach
Dzieci wyśpiewały i wytańczyły Niepodległą
Polski komandos szkolił afgańskich nawigatorów naprowadzania
Koszykarze z Czarnej Dywizji mistrzami Wojska Polskiego
Bliski Wschód – definicja chaosu
Polskie Bryzy nad Afryką
Polscy piloci wracają z Kuwejtu
W Radomiu o przygotowaniach do Air Show
Gen. Sokołowski: Judo świetnie kształtuje charakter
Trening z koktajlami Mołotowa
Sukces Trumpa czy Kima?
Starcie pancernych plutonów
Minister obrony na spotkaniu w Rumunii
Jak polscy partyzanci zdobyli niemiecki garnizon
Co z kierowcami pojazdów uprzywilejowanych?
Pomnik katyński w Jersey City. Prawda historyczna kontra polityczna poprawność
Rusza V Festiwal Orkiestr Wojskowych
LOT Szkoły Orląt

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO