moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

W Sejmie o śmigłowcowym przetargu

Przedstawiciele MON oraz Ministerstwa Rozwoju zaprezentowali posłom z sejmowej Komisji Obrony Narodowej przebieg negocjacji offsetowych z firmą Airbus w ramach przetargu na dostawę pięćdziesięciu śmigłowców wielozadaniowych. Tłumaczyli także dlaczego rząd zdecydował się zakończyć rozmowy ze stroną francuską. Komisja została zwołana na wniosek posłów PO.

Na spotkanie z posłami z komisji obrony przyjechał wiceminister obrony Bartosz Kownacki, odpowiedzialny za zakupy nowego uzbrojenia i sprzętu wojskowego. Z kolei podsekretarz stanu Adam Hamryszczak reprezentował resort rozwoju, w którego gestii należało wówczas (obecnie to kompetencje MON) zawarcie umowy offsetowej. Zanim jednak głos zabrali przedstawiciele ministerstw, stanowisko posłów wnioskujących o zwołanie nadzwyczajnego posiedzenia komisji przedstawił poseł Cezary Tomczyk (PO). Przekonywał on, że rząd Beaty Szydło zakończył w październiku negocjacje offsetowe z Airbusem, ponieważ od początku był przeciwny tej – jak przekonywał poseł opozycji – korzystnej inwestycji. – Miały być 4 tysiące miejsc prac w Łodzi i w Radomiu, jest zero. Miała być trzecia fabryka, która produkuje śmigłowce w naszym kraju, i nie ma jej. Miało być 13 miliardów złotych w ramach offsetu, nie ma offsetu – wyliczał Tomczyk.

Do zarzutów posłów PO ustosunkował się wiceminister Kownacki. – Nigdy nie było mowy o kilku tysiącach, siedmiu, pięciu, czterech tysiącach miejsc pracy – przekonywał wiceminister Kownacki, dodając, że w Łodzi miało być 200 etatów, a trzysta miejsc pracy miało być w fabryce wirników. Bartosz Kownacki podkreślał, że jedną z „brzegowych” spraw spornych, której nie udało się rozwiązać do końca negocjacji offsetowych, były kwestie właścicielskie. Chodziło o to do kogo będzie należeć fabryka śmigłowców, którą mieli uruchomić w Polsce Francuzi, a w której miało powstać 38 maszyn dla naszej armii. Bartosz Kownacki podkreślał, że Polsce zależało, aby produkcja odbywała się w spółce należącej do Skarbu Państwa. W dodatku w spółce, która otrzymałaby od strony francuskiej wszystkie niezbędne licencje i prawa nie tylko do tego, aby je wytwarzać, ale również remontować, naprawiać, modernizować czy eksportować.

REKLAMA

– Niestety pierwotnie strona francuska chciała zrobić wszystko, aby utworzona spółka była kontrolowana przez nich, a nie przez polskie państwo. Kiedy okazało się, że polski rząd nie ustępuje, to zaproponowano rozwiązanie, że owszem w spółce produkującej pakiet większościowy będzie miała Polska, ale za to spółka, która będzie odpowiadała za ich eksport i certyfikację, będzie należeć do Francuzów. Gdybyśmy się na to zgodzili, to nie mielibyśmy żadnej kontroli nad tym gdzie i w jaki sposób będą eksportowane produkowane u nas maszyny – komentował wiceminister.

Bartosz Kownacki podkreślał, iż mówienie o tym, że Francuzi deklarowali zobowiązania offsetowe o wartości aż trzynastu miliardów złotych, jest przekłamaniem. – Strona francuska mówiła o dziesięciu miliardach złotych, ale mnożnikowych. Czyli tak naprawdę było na stole około trzech miliardów złotych offsetu do trzynastu miliardów złotych kontraktu – wyjaśniał wiceminister, dodając, że w ramach dziesięciu miliardów mnożnikowych, Francuzi chcieli zaliczyć 38 śmigłowców, które miały zostać wyprodukowane w Polsce, a także fabrykę wirników o wartości 4 miliardów złotych.

– W czasie negocjacji offsetowych Francuzi wycenili tę fabrykę na półtora miliarda złotych, a przy zastosowaniu mnożników offsetowych na cztery miliardy. Tymczasem gdy kilkanaście miesięcy wcześniej Airbus zabiegał w MR o dofinansowanie jej budowy, oszacował ją na zaledwie około 300 milionów złotych – opowiadał Bartosz Kownacki.

Z kolei Adam Hamryszczak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju, zreferował przebieg negocjacji offsetowych. – Airbus chciał wprowadzić do umowy offsetowej, czyli zaliczyć do swojego zobowiązania, zakup podzespołów i wyposażenia do śmigłowców Caracal, które miały trafić do polskiej armii. Oznaczałoby to, że firma odnotowałaby podwójny zysk. Raz ze sprzedaży nam śmigłowców, a drugi ze sprzedaży części do nich. Na to zgody nie mogło być – opisywał wiceminister rozwoju.

Adam Hamryszczak podkreślał, że Polska nie chciała się również zgodzić na zaliczenie do offsetu budowy w Łodzi fabryki wirników, a strona francuska na żadnym etapie negocjacji offsetowych nie deklarowała jakichkolwiek inwestycji w Radomiu ani w jego okolicach.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Paweł Tracz/KPRM

dodaj komentarz

komentarze

~show time
1489047540
Macierewicz mówił tak na temat przyszłych helikopterów; - będzie szybciej - taniej - lepiej - wyprodukowane i serwisowane w Polskich zakładach [ nie mylić z zakładami usytuowanymi w Polsce ]
0E-C1-70-AB

Kolejny rekordowy kontrakt Jelcza
Minister spotkał się z weteranami
Unia Europejska dyskutowała o wspólnej polityce obronnej
Żołnierze AK uwolnili setki więźniów z obozu NKWD
Polscy żołnierze w Rumunii i na Łotwie
Wakacje dla dzieci żołnierzy
Kawalerzyści wzmocnią wschodnią flankę NATO
Szkolenia i kursy dla terytorialsów
Arktyczny marsz Rosji
Polscy lotnicy na misji przeciw Daesz
Gen. Rozwadowski – bohater Bitwy Warszawskiej
Mistrzowie rozpoznania
Polscy czołgiści na międzynarodowych zawodach
Metoda na samobójcę
Żołnierze walczyli na Turnieju im. Feliksa Stamma
Ruszają testy MSBS
Siła polskich specjalsów
Żołnierz nowym mistrzem Polski w biegu na 10 000 m
Taktyczny sprawdzian Czarnej Dywizji
Samoloty AWACS, czyli radary na polskim niebie
Serial telewizyjny o polskich weteranach
Marynarze z ORP „Czernicki” oddali hołd „Kujawiakowi”
Gotowi do misji nad krajami bałtyckimi
Drugie miejsce „Machałka” w Diamentowej Lidze
„Puma ’17” – 15 Brygada ćwiczyła z żołnierzami NATO
Polski kontyngent w drodze na misję
„Helikopter w ogniu” 24 lata później
Terroryści na Bałtyku
Gen. Haller – żołnierz i społecznik
Rozpoczęły się obchody Dnia Weterana
Saperzy w dolinie Wisły
W Senacie o zasługach gen. Hallera dla polskiej niepodległości
Polscy politycy po szczycie NATO: uzyskaliśmy to, co chcieliśmy
Będą podwyżki dla pracowników wojska
Szkoliliśmy Afgańskie Tygrysy
St. szer. Monika Michalik mistrzynią Europy w zapasach
Wniosek o wotum nieufności odrzucony
Dołącz do zawodowców
Lepiej wynająć niż sprzedać. MON o powojskowych nieruchomościach
„Uskok” patronem batalionu OT?
Ujawniono nazwy samolotów VIP
MON chce zmienić kluczowe dla wojska ustawy
Przygotowania spadochroniarzy do sezonu
Śmigłowcowy przetarg pod lupą CBA
W Łodzi stanął pomnik ku czci ofiar katastrofy smoleńskiej
Kwiatek dla weterana
Witold Pilecki: twórca konspiracji w obozie Auschwitz
77 lat temu alianci zdobyli Narwik
Bomby z Nitro-Chemu dla jastrzębi
Samoloty piątej generacji na świecie
Nowy polski automatyczny granatnik
Wiwat specjalsi!
Jak rodziła się legenda Legii Cudzoziemskiej
Żołnierze ludowego wojska kontra czerwonoarmiści
Polska kluczowym krajem wschodniej flanki NATO

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO