moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pociąg do historii

Inka, Pilecki, Haller i Kutrzeba – to nowe nazwy pociągów, które wyjechały na tory w grudniu 2016 roku. W ten sposób spółka PKP Intercity postanowiła uczcić bohaterów antykomunistycznego podziemia oraz największych polskich dowódców z II wojny światowej. Nazwiska żołnierzy, którzy zostali patronami składów, wybrano podczas internetowego głosowania. – Dzięki tej akcji podróż pociągami nabiera edukacyjnego wymiaru, a pasażerowie będą mieli okazję zapoznać się z biografią ważnych postaci historycznych – mówi Anna Zakrzewska z biura prasowego PKP Intercity.

Konkurs internetowy na nowych patronów dla dziesięciu pociągów spółka PKP Intercity ogłosiła we wrześniu. Nazwy związane z polską kulturą i historią zaproponowali partnerzy akcji: Muzeum Narodowe w Warszawie oraz Urząd ds. Kombatantów i Osób Represjonowanych. – Nazwanie pociągów imionami bohaterów naszej wolności to jedna z form edukacji historycznej, adresowanej głównie do młodego pokolenia – tłumaczył wówczas Jan Józef Kasprzyk, p.o. szefa Urzędu ds. Kombatantów i Osób Represjonowanych.

Generał Haller pokonał marszałka Piłsudskiego

Internauci mogli wybrać jedną spośród trzech propozycji dla każdego z pociągów. Oddano prawie 28 tysięcy głosów. Najwięcej z nich, bo aż 2239, zdobyła nazwa „Haller”, którą otrzymał pociąg kursujący na trasie Szczecin – Zakopane. Zastąpiła ona wcześniejszą nazwę nimfy z mitologii greckiej „Calipso”. Generał Józef Haller dowodził utworzoną we Francji podczas I wojny Błękitną Armią, dokonał też symbolicznych zaślubin Polski z Bałtykiem. W głosowaniu pokonał marszałka Józefa Piłsudskiego i jego adiutanta, gen. Bolesława Wieniawę Długoszowskiego.

Z Lublina do Bielska-Białej zamiast Soły jeździ teraz skład Pilecki – na cześć płk. Witolda Pileckiego, oficera Komendy Głównej Armii Krajowej i dobrowolnego więźnia Auschwitz. Podczas plebiscytu pułkownik wygrał z dwoma komendantami AK: gen. Stefanem Roweckim „Grotem” oraz gen. Leopoldem Okulickim.

Na tej samej trasie w weekendy kursuje pociąg Inka, nazwany tak od pseudonimu Danuty Siedzikówny, sanitariuszki 5 Wileńskiej Brygady AK. Internauci wybrali ją spośród trzech zaproponowanych przez Urząd ds. Kombatantów i Osób Represjonowanych żołnierzy wyklętych. „Inka” pokonała w głosowaniu por. Józefa Kurasia „Ognia”, który po II wojnie walczył m.in. na Podhalu, i płk. Hieronima Dekutowskiego „Zaporę”, cichociemnego i dowódcę oddziałów partyzanckich.

Zwycięskie nazwy pociągów w plebiscycie PKP Intercity.

Kolejny skład z nazwą odwołującą się do historii to kursujący na linii Warszawa – Bydgoszcz Kutrzeba. Generał Tadeusz Kutrzeba był głównodowodzącym podczas bitwy nad Bzurą, największej batalii września 1939 roku. Uczestnicy konkursu mogli oddać głos także na dwóch innych generałów walczących nad Bzurą: Władysława Bortnowskiego i Mikołaja Bołtucia.

Muzyk kontra żołnierze

Przy dawnej nazwie – związanej z kompozytorem Stanisławem Moniuszką – pozostanie pociąg łączący Warszawę i Szczecin. Internauci nie chcieli zmienić dotychczasowego patrona na żadnego z zaproponowanych żołnierzy: por. Zdzisława Badochę „Żelaznego”, dowódcę szwadronu w 5 Wileńskiej Brygadzie AK, czy gen. Aleksandra Litwinowicza, pierwszego prezesa Wojskowego Klubu Sportowego „Legia”.

Pięć pozostałych składów otrzymało nazwy związane ze sztuką. Tu propozycje przygotowało Muzeum Narodowe. Od grudnia jeździ więc m.in. Pomarańczarka – od tytułu jednego z obrazów Aleksandra Gierymskiego, czy Stańczyk – nawiązujący do słynnego obrazu Jana Matejki.

Pociągi z nowymi nazwami mają kursować przez rok – do końca grudnia 2017, kiedy to zostanie wprowadzony nowy rozkład jazdy.

To była druga edycja internetowego plebiscytu na nazwy składów. W pierwszej pasażerowie wybierali spośród propozycji niezwiązanych z historią. Na torach pojawiły się składy Bursztyn, Błyskawica, Uszatek czy Deyna. 

Anna Dąbrowska

autor zdjęć: PKP Intercity

dodaj komentarz

komentarze

~Mikrus
1484513340
Generał Józef Haller był wybitnym dowódcą w latach PIERWSZEJ Wojny Światowej i Wojny Polsko- Rosyjskiej 1919 -1920. W stan spoczynku został przeniesiony 31 lipca 1926 roku. Podczas DRUGIEJ Wojny Światowej z racji swojego wieku - urodził się w roku 1873- w wojsku nie służył, pełnił tylko funkcję ministra bez teki w emigracyjnym rządzie gen. Sikorskiego we Francji. Jak najbardziej błędne, jest więc zaliczanie w artykule, Generała Józefa Hallera do grona najwybitniejszych polskich dowódców DRUGIEJ wojny światowej, mógł dowodzić wtedy jedynie swoim szoferem. PROSZĘ - nie piszcie takich głupot.
E5-3A-3D-0E

Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
 
Szybki marsz, trudny odwrót
Wojna na detale
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
W Italii, za wolność waszą i naszą
NATO na północnym szlaku
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
NATO on Northern Track
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Święto stołecznego garnizonu
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
SOR w Legionowie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Kadisz za bohaterów
Na straży wschodniej flanki NATO
Gunner, nie runner
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Wytropić zagrożenie
25 lat w NATO – serwis specjalny
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Wojna w świętym mieście, część druga
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Sandhurst: końcowe odliczanie
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Szpej na miarę potrzeb
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Ramię w ramię z aliantami
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Kolejne FlyEye dla wojska
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Sprawa katyńska à la española
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Wojna w świętym mieście, epilog
Charge of Dragon
Front przy biurku
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Pod skrzydłami Kormoranów
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Zmiany w dodatkach stażowych
Rekordziści z WAT
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Zachować właściwą kolejność działań
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO