moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Bezpieczniej na wojskowych lotniskach

Wojsko modernizuje naziemny sprzęt ubezpieczenia lotów. Na lotniskach w Mińsku Mazowieckim i Powidzu działa już nowoczesny system nawigacji TACAN, który zastąpił wysłużone tego typu zestawy. Dzięki TACAN-owi piloci mają dokładne informacje o położeniu w powietrzu, czy odległości maszyny od płyty lotniska. Kolejne takie urządzenia będą montowane m.in. w Łęczycy i Świdwinie.

W ubiegłym roku w dwóch wojskowych bazach zamontowano nowy system ubezpieczenia lotów TACAN (Tactical Air Navigation), który ułatwia lotnikom nawigację. Dzięki systemowi załogi samolotów i śmigłowców otrzymują dokładne informacje o swoim położeniu w powietrzu, azymucie i odległości maszyny od płyty lotniska. – TACAN zapewnia załogom korzystającym z wojskowych lotnisk warunki do bezpiecznego wykonywania startów i lądowań o każdej porze dnia i nocy, także przy trudnych warunkach atmosferycznych – mówi płk Artur Goławski z Wojskowego Instytutu Technicznego Uzbrojenia.

Nowoczesne, mobilne zestawy nawigacji lotniczej zastąpiły eksploatowane od kilku dekad urządzenia starszej generacji, czyli amerykański AN/TRN-26, którego konstrukcji pochodzi jeszcze z lat 60. zeszłego wieku. Wysłużony sprzęt wymagał już wymiany, brakowało do niego także części zamiennych. – Wprowadzenie nowych zestawów TACAN zdecydowanie poprawiło komfort i bezpieczeństwo pracy. To nowoczesne i bezawaryjne urządzenia – mówi mjr Dariusz Durczak, szef sekcji dowodzenia i łączności 3 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego w Powidzu. – Mobilne urządzenia pracują na takich samych parametrach jak poprzednie zestawy. Cieszymy się z TACAN-a, bo dotąd mieliśmy w Powidzu jedno z najstarszych urządzeń tego typu, które było awaryjne i już mocno wyeksploatowane – dodaje oficer z 3 Skrzydła.

Mobilne zestawy wojsko kupiło w ramach przetargu, który Inspektorat Uzbrojenia MON rozstrzygnął w lipcu ubiegłego roku. System dostarczyła firma Siltec. Zanim TACAN trafił do wojska, został przetestowany, wykonano kontrolę urządzenia z powietrza, a lotnicy obsługujący go przeszli szkolenie. Zgodnie z umową kolejne mobilne zestawy zostaną zamontowane do końca 2018 roku w wojskowych bazach lotniczych w Tomaszowie Mazowieckim, Łęczycy, Świdwinie i Inowrocławiu.

W ramach modernizacji naziemnego sprzętu ubezpieczenia lotów wojsko kupiło także radiolokacyjne systemy lądowania, tzw. Ground Control Approach GCA-2000. To naziemne stacje radiolokacyjne przeznaczone do nadzoru i obsługi lądowania w każdych warunkach pogodowych. Pojawią się one na dziewięciu wojskowych lotniskach. Pierwszy system już działa w 41 Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. Kolejne będą montowane do końca 2017 roku.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: DGRSZ

dodaj komentarz

komentarze


W Łodzi stanął pomnik ku czci ofiar katastrofy smoleńskiej
Żołnierz nowym mistrzem Polski w biegu na 10 000 m
Marynarze z ORP „Czernicki” oddali hołd „Kujawiakowi”
Siła polskich specjalsów
Polscy czołgiści na międzynarodowych zawodach
Gotowi do „Noble Jump’17”
Jan Olszewski: W Polsce obserwujemy działania agentury wpływu
Polski kontyngent w drodze na misję
„Uskok” patronem batalionu OT?
Strategiczne kontrakty Belmy
Nowy polski automatyczny granatnik
Sto lat płk. Stachiewicza
Wynagrodzenia żołnierzy będą rosły
Strategiczny Przegląd Obronny – MON ujawniło szczegóły
MON chce zmienić kluczowe dla wojska ustawy
Minister spotkał się z weteranami
W Senacie o zasługach gen. Hallera dla polskiej niepodległości
Będą podwyżki dla pracowników wojska
Witold Pilecki: twórca konspiracji w obozie Auschwitz
Przygotowania spadochroniarzy do sezonu
Gen. Rozwadowski – bohater Bitwy Warszawskiej
Zwycięzcy ze Świętoszowa
Krwiodawcy w mundurach
Śmigłowcowy przetarg pod lupą CBA
Obrona terytorialna stanęła do przysięgi
Kawaleria lata w górach
Saperzy w dolinie Wisły
Mistrzowie rozpoznania
Wiwat specjalsi!
Gotowi do misji nad krajami bałtyckimi
Wniosek o wotum nieufności odrzucony
Dotrzemy do prawdy
Żołnierze walczyli na Turnieju im. Feliksa Stamma
Jak rodziła się legenda Legii Cudzoziemskiej
Drugie miejsce „Machałka” w Diamentowej Lidze
Kawalerzyści wzmocnią wschodnią flankę NATO
Unia Europejska dyskutowała o wspólnej polityce obronnej
Bomby z Nitro-Chemu dla jastrzębi
Kolejny rekordowy kontrakt Jelcza
Samoloty piątej generacji na świecie
Dzień Weterana w Giżycku
Żołnierze AK uwolnili setki więźniów z obozu NKWD
Polscy lotnicy na misji przeciw Daesz
St. szer. Monika Michalik mistrzynią Europy w zapasach
Metoda na samobójcę
Samoloty AWACS, czyli radary na polskim niebie
Pamięci bohaterskich skoczków AK
Wakacje dla dzieci żołnierzy
Arktyczny marsz Rosji
Zwycięstwo Polaków na Monte Cassino
Lepiej wynająć niż sprzedać. MON o powojskowych nieruchomościach
Polska kluczowym krajem wschodniej flanki NATO
Szkolenia i kursy dla terytorialsów
Szkoliliśmy Afgańskie Tygrysy
Polscy żołnierze w Rumunii i na Łotwie

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO