moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Bezpieczniej na wojskowych lotniskach

Wojsko modernizuje naziemny sprzęt ubezpieczenia lotów. Na lotniskach w Mińsku Mazowieckim i Powidzu działa już nowoczesny system nawigacji TACAN, który zastąpił wysłużone tego typu zestawy. Dzięki TACAN-owi piloci mają dokładne informacje o położeniu w powietrzu, czy odległości maszyny od płyty lotniska. Kolejne takie urządzenia będą montowane m.in. w Łęczycy i Świdwinie.

W ubiegłym roku w dwóch wojskowych bazach zamontowano nowy system ubezpieczenia lotów TACAN (Tactical Air Navigation), który ułatwia lotnikom nawigację. Dzięki systemowi załogi samolotów i śmigłowców otrzymują dokładne informacje o swoim położeniu w powietrzu, azymucie i odległości maszyny od płyty lotniska. – TACAN zapewnia załogom korzystającym z wojskowych lotnisk warunki do bezpiecznego wykonywania startów i lądowań o każdej porze dnia i nocy, także przy trudnych warunkach atmosferycznych – mówi płk Artur Goławski z Wojskowego Instytutu Technicznego Uzbrojenia.

Nowoczesne, mobilne zestawy nawigacji lotniczej zastąpiły eksploatowane od kilku dekad urządzenia starszej generacji, czyli amerykański AN/TRN-26, którego konstrukcji pochodzi jeszcze z lat 60. zeszłego wieku. Wysłużony sprzęt wymagał już wymiany, brakowało do niego także części zamiennych. – Wprowadzenie nowych zestawów TACAN zdecydowanie poprawiło komfort i bezpieczeństwo pracy. To nowoczesne i bezawaryjne urządzenia – mówi mjr Dariusz Durczak, szef sekcji dowodzenia i łączności 3 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego w Powidzu. – Mobilne urządzenia pracują na takich samych parametrach jak poprzednie zestawy. Cieszymy się z TACAN-a, bo dotąd mieliśmy w Powidzu jedno z najstarszych urządzeń tego typu, które było awaryjne i już mocno wyeksploatowane – dodaje oficer z 3 Skrzydła.

Mobilne zestawy wojsko kupiło w ramach przetargu, który Inspektorat Uzbrojenia MON rozstrzygnął w lipcu ubiegłego roku. System dostarczyła firma Siltec. Zanim TACAN trafił do wojska, został przetestowany, wykonano kontrolę urządzenia z powietrza, a lotnicy obsługujący go przeszli szkolenie. Zgodnie z umową kolejne mobilne zestawy zostaną zamontowane do końca 2018 roku w wojskowych bazach lotniczych w Tomaszowie Mazowieckim, Łęczycy, Świdwinie i Inowrocławiu.

W ramach modernizacji naziemnego sprzętu ubezpieczenia lotów wojsko kupiło także radiolokacyjne systemy lądowania, tzw. Ground Control Approach GCA-2000. To naziemne stacje radiolokacyjne przeznaczone do nadzoru i obsługi lądowania w każdych warunkach pogodowych. Pojawią się one na dziewięciu wojskowych lotniskach. Pierwszy system już działa w 41 Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. Kolejne będą montowane do końca 2017 roku.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: DGRSZ

dodaj komentarz

komentarze


Podchorążowie pod flagą NATO
Sukces pięcioboisty w finale Pucharu Świata
Polscy politycy po szczycie NATO: uzyskaliśmy to, co chcieliśmy
Piłkarze walczyli o medale
Dodatki za operacje bojowe
MON chce zmienić kluczowe dla wojska ustawy
Polki wojskowymi mistrzyniami świata!
Kontrakt na holowniki
Wakacje dla dzieci żołnierzy
Order Virtuti Militari ma już 225 lat
„Baltops ’17” – nie tylko na wodzie
Hiszpański desant
Minister będzie dochodził prawdy w sądzie
Polska zbrojeniówka walczy o ukraiński rynek
MON dobrze zrealizowało budżet
Wsparcie dla weteranów będzie większe
Trwa odbiór pierwszego Gulfstreama
Odnaleziono grób ostatniego żołnierza wyklętego?
Śmigłowcowy przetarg pod lupą CBA
„Baltops 2017”: sojuszniczy desant w Ustce
Wysoka poprzeczka dla klas mundurowych
„Noble Jump '17” – test mobilności szpicy NATO
Czarnogóra już w NATO
Marynarka świętuje i zaprasza na pokłady okrętów
Powstanie iwienieckie
„Dragon” jakiego jeszcze nie było
Saperzy dla IPN
Szkolenia i kursy dla terytorialsów
Kawaleria wywalczyła awans do klasy okręgowej
Płk Ignacy Matuszewski – bohater, o którym trzeba pamiętać
Kwiatek dla weterana
Jastrzębie na posterunku
Kawaleria świętuje
Będzie więcej pieniędzy na obronność
Komuniści chcieli wykorzystywać wojsko przeciwko cywilom
Akrobacje lotnicze nad Krakowem
W Senacie dyskutowano o wojskach obrony terytorialnej
Rozpoznać cel – polscy piloci na misji w Kuwejcie
„Różaniec” w rozsypce
Będą podwyżki dla pracowników wojska
PGZ zacieśnia współpracę z uczelniami
Przetarg czy z wolnej ręki? Posłowie dyskutowali o samolotach dla VIP
Cedynia, czyli wielka zagadka
Wojskowy wkład w historyczny sukces lekkoatletów
Bliskowschodni taniec Trumpa
Sztandar i patron dla LITPOLUKRBRIG
Ułani na południowej flance NATO
Wyrok dopiero w lipcu
Żołnierze walczą o medale w walce w bliskim kontakcie
Metoda na samobójcę
Ćwiczenia CWIX 2017 – silni jednością
Nowy samolot dla VIP-ów
Państwa Grupy Wyszehradzkiej chcą bliższej współpracy
Arktyczny marsz Rosji
WOT z tradycjami Armii Krajowej

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO