moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Żandarmeria – z bronią na pokład samolotu

Żołnierze Żandarmerii Wojskowej mogą wnosić broń i środki przymusu bezpośredniego na pokład statku powietrznego. Dotąd mieli do tego prawo funkcjonariusze tylko ośmiu formacji, m.in. Biura Ochrony Rządu, Straży Granicznej i Policji. ŻW dołączyła do tego grona na mocy rozporządzenia rządu. Żandarmi muszą teraz przejść odpowiednie szkolenia.


Nowelizację rozporządzenia Rady Ministrów, dotyczącego wnoszenia broni palnej lub środków przymusu bezpośredniego na pokład statku powietrznego przez uprawnionych żołnierzy i funkcjonariuszy, przygotował resort spraw wewnętrznych i administracji. Przepisy weszły w życie 9 września.

Żandarm z bronią

W dokumencie wymieniono grupę osób, które mogą wnieść na pokład samolotu broń, wykonując zadania ochronne. Dotąd taką możliwość mieli funkcjonariusze i żołnierze ośmiu formacji: Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Biura Ochrony Rządu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Policji, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego oraz Straży Granicznej.

Teraz ta lista się wydłuży, bo rządowy dokument rozszerza te uprawnienia na funkcjonariuszy Służby Celnej oraz żołnierzy Żandarmerii Wojskowej. Jednym z zadań tej ostatniej jest bowiem ochrona osób, takich jak na przykład minister obrony narodowej czy członkowie wojskowych delegacji zagranicznych przebywających na terytorium Polski.

Przy czym żandarm nie może ot tak sobie wejść na pokład statku powietrznego z bronią lub środkami przymusu bezpośredniego. Zamiar ich wniesienia będzie każdorazowo zgłaszany przez żołnierzy Oddziału Specjalnego Żandarmerii Wojskowej w Warszawie. Informację tę otrzymają komendant placówki Straży Granicznej (jeśli na lotnisku jest przejście graniczne), zarządzający portem wylotu i przylotu samolotu oraz przewoźnik lotniczy.

Niezbędne szkolenie

– Przewiduje się, że z prawa tego korzystać będzie około 50 żołnierzy naszej formacji – wyjaśnia ppłk Paweł Durka, rzecznik prasowy komendanta głównego Żandarmerii Wojskowej.

Jednak aby żandarm mógł wnieść broń do samolotu, musi wcześniej przejść odpowiednie szkolenia. Prowadzi je Straż Graniczna oraz policjanci. Odbywać się one będą w formie wykładów, pokazów lub ćwiczeń. Ich tematyka będzie dotyczyć na przykład procedur obowiązujących na pokładzie statku powietrznego, w tym postępowania w razie awaryjnego lądowania lub pożaru. A także rodzajów interwencji, jeśli zachowanie jednej z osób na pokładzie zagraża bezpieczeństwu statku powietrznego i jego pasażerów, oraz sposobów unieszkodliwiania tej osoby bez użycia broni palnej.

Żandarmi będą też szkoleni ze znajomości statku powietrznego. Poznają jego ogólną budowę, z uwzględnieniem miejsc szczególnie wrażliwych dla bezpieczeństwa maszyny oraz lokalizacji zestawów pierwszej pomocy. Będą też znać rozmieszczenie technicznych środków łączności oraz sposoby nawiązywania za ich pośrednictwem łączności z załogą statku.

Paulina Glińska

autor zdjęć: Kielich / OS ŻW w Warszawie

dodaj komentarz

komentarze


Czy w szkołach będzie wychowanie proobronne?
Posłowie rozmawiali o sytuacji materialnej wojskowych
Świętowali na sportowo
Język współpracy
Bandera nad „Kormoranem”
Spartakiada: Zmechanizowani ze Szczecina kontra Czarna Dywizja
Posłowie o przemyśle stoczniowym
Przyjedź na święto podkarpackich terytorialsów!
W sporcie nie ma mocnych na 11 LDKPanc
Pamiątki po polskich żołnierzach trafią do ich rodzin
Jastrzębie wracają z Litwy do domu
„Dunaj ’17” – test przed misją
Kobiety na misjach obserwacyjnych
Wojsko kupiło drony uderzeniowe
Wypadek na poligonie
Twórcy SPO odznaczeni
Jeszcze mobilniejsze NATO
Zabytkowy silnik do Renault FT
Polacy pojechali do Kanady po zwycięstwo
Zbierają doświadczenia w pustynnych warunkach
Wsparcie dla misji Air Policing
Tragedia SS „Wigry”
Szkoła Orląt otwiera się na zwiedzających
Służba w WOT nie tylko dla dwudziestolatków
Grot i Ragun zakwalifikowane do służby
Piłkarska jesień wojskowych drużyn – czas na podsumowania
Ćwiczenia Maple Arch '17 w Nowej Dębie
Na kongresie o klasach wojskowych
Posłowie o budżecie obronnym na 2018 rok
Armia Czerwona zamyka kleszcze
Żołnierze kruczego pióra
Więcej pieniędzy na obronność
Trzy medale przełajowców na wojskowych mistrzostwach świata
Raport MON o książce Tomasza Piątka
Co dalej z polsko-ukraińskim dialogiem historycznym?
Wyższe dodatki dla żołnierzy
Nurkowie ćwiczą na Zalewie Sulejowskim
Drugie życie Challengerów
Limity służby czynnej w 2018 roku
Podziękuj bohaterom!
Autosan sprzedaje autobusy do Niemiec
Cztery kilometry walki
Studenci Akademii Wojsk Lądowych pomagają weteranom
Centrum dowodzenia NATO w Polsce?
Patrioty o krok bliżej
MON odzyska narzędzia analizy planów operacyjnych
Nowa instrukcja lotów HEAD do końca roku
Nowa współpraca wojskowa UE
Żołnierz WOT-u mistrzem wojska w szachach
Radary na aerostacie
Twierdze nie do zdobycia
„Narew” za dwa lata
Antoni Macierewicz w Kanadzie o rosyjskiej agresji
Polacy jadą na misję szkoleniową do Iraku
Rozbrajanie kontrolowane, Warszawa, listopad 1918

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO