moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pożegnanie pilota BLMW

Kapitan pilot Adam Pojawa, który kończy służbę wojskową w Brygadzie Lotnictwa Marynarki Wojennej, odbył w środę swój pożegnany lot nad Gdynią i okolicami.

Na płycie lotniska 43 Bazy Lotnictwa Morskiego uroczyście pożegnało go dowództwo Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej oraz koledzy i podwładni. Dorobek tego zasłużonego dla lotnictwa morskiego pilota to 2400 godzin spędzonych w powietrzu, ponad 10 lat pełnienia dyżurów w krajowym systemie ratownictwa morskiego i lotniczego oraz blisko 13 lat służby w pionie szkolenia dowództwa BLMW, w tym dwukrotnie brał udział misjach poza granicami kraju.

Kpt. pil. Adam Pojawa jest absolwentem dęblińskiej Szkoły Orląt z 1991 roku, który od początku lotniczej kariery związał się z lotnictwem morskim. Pierwsze stanowisko, pilota-nawigatora, objął w 18. Eskadrze Lotnictwa Ratowniczo-Łącznikowego MW w Gdyni Babich Dołach. Później był dowódcą załogi oraz instruktorem sekcji szkoleniowej w 1. Dywizjonie Lotniczym i 28. Eskadrze Lotniczej. W sierpniu 2003 roku został skierowany do Dowództwa Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej gdzie pełnił obowiązki młodszego specjalisty a następnie oficera sekcji w pionie szkolenia. Kpt. Pojawa to również jeden z pionierów polskiego lotnictwa pokładowego. W 2003 roku dowodził grupą personelu latającego skierowanego do Stanów Zjednoczonych w celu przeszkolenia na nowy typ śmigłowca – SH-2G. Był też pilotem, który w tym samym roku przyprowadził jedną z tego typu maszyn do kraju. W międzyczasie dwukrotnie, w 2011 i 2012 roku, pełnił także służbę w Polskim Kontyngencie Wojskowym w Islamskiej Republice Afganistanu gdzie latał śmigłowcami Mi-17.

Kapitan Adam Pojawa posiada uprawnienia instruktora oraz pilota doświadczalnego II stopnia. W sumie za sterami aż czterech typów śmigłowców, Mi-2, W-3, Mi-17 i SH-2G, spędził 2400 godzin. W trakcie 29 lat służby wyróżniony został Srebrnym Medalem Za Zasługi dla Obronności Kraju, Srebrnym Medalem Siły Zbrojne w Służbie Ojczyzny, Medalem Srebrnym za Długoletnią Służbę, dwukrotnie Gwiazdą Afganistanu a także statuetką Ikara.

Z końcem lutego zawodową służbę wojskową kończy również kmdr ppor. Adam Mądrzak, szef sekcji operacyjnej 44. Bazy Lotnictwa Morskiego oraz dwóch żołnierzy z 43. Bazy Lotnictwa Morskiego: dowódca obsługi bosm. Paweł Żołnierczyk i młodszy elektromechanik st. mar. Leszek Kubik.

Tekst: Marian Kluczyński

red. PZ

autor zdjęć: Marian Kluczyński

dodaj komentarz

komentarze


Ocalały z transportu do Katynia
 
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Cyberprzestrzeń na pierwszej linii
SOR w Legionowie
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Wojna w Ukrainie oczami medyków
25 lat w NATO – serwis specjalny
Optyka dla żołnierzy
Barwy walki
Szarża „Dragona”
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
WIM: nowoczesna klinika ginekologii otwarta
V Korpus z nowym dowódcą
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Wieczna pamięć ofiarom zbrodni katyńskiej!
Zmiany w dodatkach stażowych
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
NATO on Northern Track
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Bezpieczeństwo ważniejsze dla młodych niż rozrywka
Charge of Dragon
Wojna w świętym mieście, część druga
Przygotowania czas zacząć
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Szpej na miarę potrzeb
Ramię w ramię z aliantami
Wojna w świętym mieście, epilog
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Na straży wschodniej flanki NATO
Głos z katyńskich mogił
Sprawa katyńska à la española
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Święto stołecznego garnizonu
Odstraszanie i obrona
NATO na północnym szlaku
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Mundury w linii... produkcyjnej
Prawda o zbrodni katyńskiej
Front przy biurku
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Kolejne FlyEle dla wojska
Zbrodnia made in ZSRS
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Kadisz za bohaterów
Marcin Gortat z wizytą u sojuszników
Rakiety dla Jastrzębi
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Sandhurst: końcowe odliczanie
Potężny atak rakietowy na Ukrainę
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Strażacy ruszają do akcji
Zachować właściwą kolejność działań

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO