moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Pożegnanie pilota BLMW

Kapitan pilot Adam Pojawa, który kończy służbę wojskową w Brygadzie Lotnictwa Marynarki Wojennej, odbył w środę swój pożegnany lot nad Gdynią i okolicami.

Na płycie lotniska 43 Bazy Lotnictwa Morskiego uroczyście pożegnało go dowództwo Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej oraz koledzy i podwładni. Dorobek tego zasłużonego dla lotnictwa morskiego pilota to 2400 godzin spędzonych w powietrzu, ponad 10 lat pełnienia dyżurów w krajowym systemie ratownictwa morskiego i lotniczego oraz blisko 13 lat służby w pionie szkolenia dowództwa BLMW, w tym dwukrotnie brał udział misjach poza granicami kraju.

Kpt. pil. Adam Pojawa jest absolwentem dęblińskiej Szkoły Orląt z 1991 roku, który od początku lotniczej kariery związał się z lotnictwem morskim. Pierwsze stanowisko, pilota-nawigatora, objął w 18. Eskadrze Lotnictwa Ratowniczo-Łącznikowego MW w Gdyni Babich Dołach. Później był dowódcą załogi oraz instruktorem sekcji szkoleniowej w 1. Dywizjonie Lotniczym i 28. Eskadrze Lotniczej. W sierpniu 2003 roku został skierowany do Dowództwa Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej gdzie pełnił obowiązki młodszego specjalisty a następnie oficera sekcji w pionie szkolenia. Kpt. Pojawa to również jeden z pionierów polskiego lotnictwa pokładowego. W 2003 roku dowodził grupą personelu latającego skierowanego do Stanów Zjednoczonych w celu przeszkolenia na nowy typ śmigłowca – SH-2G. Był też pilotem, który w tym samym roku przyprowadził jedną z tego typu maszyn do kraju. W międzyczasie dwukrotnie, w 2011 i 2012 roku, pełnił także służbę w Polskim Kontyngencie Wojskowym w Islamskiej Republice Afganistanu gdzie latał śmigłowcami Mi-17.

Kapitan Adam Pojawa posiada uprawnienia instruktora oraz pilota doświadczalnego II stopnia. W sumie za sterami aż czterech typów śmigłowców, Mi-2, W-3, Mi-17 i SH-2G, spędził 2400 godzin. W trakcie 29 lat służby wyróżniony został Srebrnym Medalem Za Zasługi dla Obronności Kraju, Srebrnym Medalem Siły Zbrojne w Służbie Ojczyzny, Medalem Srebrnym za Długoletnią Służbę, dwukrotnie Gwiazdą Afganistanu a także statuetką Ikara.

Z końcem lutego zawodową służbę wojskową kończy również kmdr ppor. Adam Mądrzak, szef sekcji operacyjnej 44. Bazy Lotnictwa Morskiego oraz dwóch żołnierzy z 43. Bazy Lotnictwa Morskiego: dowódca obsługi bosm. Paweł Żołnierczyk i młodszy elektromechanik st. mar. Leszek Kubik.

Tekst: Marian Kluczyński

red. PZ

autor zdjęć: Marian Kluczyński

dodaj komentarz

komentarze


W NATO o zwiększeniu obecności militarnej USA w Polsce
 
Sukcesy laureatów naszego plebiscytu sportowego
Z Wehrmachtu do Armii Andersa
Trudny sojusz partyzantów
Minister Błaszczak z wizytą w bazie F-35
Flota przyszłości
Chemicy w akcji
Rydwany dżihadu
NATO pokazało siłę na Bałtyku
Judocy z Czarnej Dywizji najlepsi w armii
Miroslawiec Up
„Polska” szpica NATO zaliczyła test
„Dragon” na Bałtyku
Logistyka dla Leopardów
Jastrzębie wspierają wojska lądowe
Działalność firm na rzecz obronności
Obrady Rady Unii Europejskiej
Mapa z głębin morza
Medale dla uczestników walk w Karbali
Rusza cyberkomponent WOT-u
F-16 wracają do Polski
Curious about Poland
Kierunek: Afganistan
Awanse generalskie na koniec „Dragona”
PGZ przyznaje: element fotela był źle zaprojektowany
W Polsce będzie więcej żołnierzy z USA
Memory Gives Us Wings
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
Ekonowinki na poligonie
You Don’t Get to Choose Your Tasks Here
Ty także możesz zdobyć Buzdygana
Kolejna szabla AFN zdobyta
Pierwszy krok do „Mewy”
Finansowe wsparcie MON dla weteranów
Zmiana ustawy o weteranach trafiła do Sejmu
Memoriał Ireny Szewińskiej: żołnierze nie zawiedli
Likwidacja komendanta Junka
Fleet of the Future
Marynarze pomogli prokuraturze
Raport w sprawie reparacji od Niemiec
„Dragon ‘19” na zachodnich rubieżach
Poznaj kulisy polskiego wywiadu
„Puma” naciera
Jak zginął „Ponury”
Zmiany w przepisach mundurowych
Tu się zadań nie wybiera
Posłowie o kondycji polskiego przemysłu obronnego
Medycy z GROM-u skoczą z pomocą
MON planuje zwiększenie pomocy dla weteranów
„Air Force One” na Cytadeli
Szer. Iga Baumgart-Witan: Patrzę na mundur i czuję dumę
Unijny dyżur grupy bojowej V4 w 2023 roku
Mistrzu ju-jitsu z Błękitnej Brygady
Kontroler na bojowo
The Chariots of Jihad
Następcy Herculesów
A Half-Open Gate to Hell
Polski wkład w operację „Overlord”

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO