moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polska potrzebuje ustawy o cyberbezpieczeństwie

Polski rząd powinien w zdecydowany sposób zacząć rozbudowywać niezależne, narodowe zdolności w obszarze cyberbezpieczeństwa. Istotnym elementem polskich starań w tym zakresie - na co kładzie nacisk Instytut Kościuszki - jest dostosowanie systemu edukacji do nowych wyzwań. Potrzebujemy większej liczby zarówno specjalistów zajmujących się technologicznymi aspektami zapewniania bezpieczeństwa sieci i informacji, jak i osób posiadających tzw. umiejętności „miękkie” - rozumiejących to, jak cyberbezpieczeństwo wpływa na funkcjonowanie państwa i poszczególnych podmiotów, także prywatnych.

10 kierunkowych postulatów adresowanych do nowego rządu to propozycja Instytutu Kościuszki, przygotowana na podstawie prowadzonej analizy aktualnego stanu cyberbezpieczeństwa w Polsce i pojawiających się wyzwań. Wybrane zostały najważniejsze rekomendacje, które powinny priorytetowo zostać wcielone w życie. Nowe otwarcie polityczne to dobra okazja, aby kompleksowo uregulować kluczowe kwestie związane z bezpiecznym funkcjonowaniem w cyberprzestrzeni.

 

Konieczne jest opracowanie nowej strategii cyberbezpieczeństwa RP. Polityka ochrony Cyberprzestrzeni powinna zostać jak najprędzej zapomniana. Obecnie funkcjonujący dokument nie odnosi się w sposób rzetelny do najważniejszych elementów związanych z budową systemu cyberbezpieczeństwa. Między innymi nie określa ról i odpowiedzialności, nie wskazuje określonych ramami czasowymi konkretnych działań, nie reguluje sposobów budowania niezbędnej współpracy prywatno-publicznej. To tylko wybrane uchybienia.

 

Kolejnym ważnym aspektem jest rzetelna implementacja dyrektywy NIS. Dokument ten powinien być narzędziem, a nie celem samym w sobie - jakość wdrożenia dyrektywy będzie papierkiem lakmusowym determinacji w budowaniu bezpieczeństwa w wymiarze teleinformatycznym.

 

Cyberbezpieczeństwo - priorytetem podczas szczytu NATO w Warszawie 

Cyberbezpieczeństwo powinno stać się priorytetem podczas szczytu NATO. Konieczne są rozmowy o dalszych krokach, jakie Sojusz i państwa członkowskie muszą podjąć w zakresie wzmacniania cyberbezpieczeństwa i stawiania czoła nowym typom zagrożeń, także hybrydowym.

 

Konieczne jest również klarowne i jednoznaczne określenie ról, odpowiedzialności oraz kompetencji poszczególnych podmiotów w zakresie cyberbezpieczeństwa.

 

Najwyższy czas zacząć pracę nad ustawą o cyberbezpieczeństwie po to, aby uregulować najważniejsze kwestie związane z tym obszarem. W ramach tego procesu warto zastanowić się, czy i w jaki sposób regulować wymianę informacji dotyczącą zagrożeń między różnymi interesariuszami, jakie uprawnienia i narzędzia nadać poszczególnym podmiotom w ramach przypisanych im kompetencji, a w końcu, zbudować system nadzorująco-sankcyjny przynajmniej w najbardziej newralgicznych obszarach z punktu widzenia bezpieczeństwa państwa.

 

Polska musi zwiększyć swoją aktywność w najważniejszych debatach dotyczących cyberbezpieczeństwa, jakie toczą się na arenie międzynarodowej, zwłaszcza że mamy potencjał, by stać się ważnym partnerem tych rozmów.

 

Narodowe zdolności w obszarze cyberbezpieczeństwa

 

Nasz kraj powinien również w zdecydowany sposób zacząć rozbudowywać niezależne, narodowe zdolności w obszarze cyberbezpieczeństwa. Istotnym elementem polskich starań w tym zakresie - na co kładzie nacisk Instytut Kościuszki - jest dostosowanie systemu edukacji do nowych wyzwań. Potrzebujemy większej liczby zarówno specjalistów zajmujących się technologicznymi aspektami zapewniania bezpieczeństwa sieci i informacji, jak i osób posiadających tzw. umiejętności „miękkie” - rozumiejących to, jak cyberbezpieczeństwo wpływa na funkcjonowanie państwa i poszczególnych podmiotów, także prywatnych.

 

W procesie budowania bezpieczeństwa teleinformatycznego Polski konieczne jest również zaprojektowanie mechanizmów dobrze funkcjonującej współpracy prywatno-publicznej, a także znaczne zwiększenie nakładów finansowych na cyberbezpieczeństwo.

 

 

 

dr Joanna Świątkowska , ekspert Instytutu Kościuszki ds. cyberbezpieczeństwa, dyrektor programowy Europejskiego Forum Cyberbezpieczeństwa - CYBERSEC

dodaj komentarz

komentarze


Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
 
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Marcin Gortat z wizytą u sojuszników
Szarża „Dragona”
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Barwy walki
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Sprawa katyńska à la española
Mundury w linii... produkcyjnej
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
NATO on Northern Track
Zbrodnia made in ZSRS
WIM: nowoczesna klinika ginekologii otwarta
Cyberprzestrzeń na pierwszej linii
Kadisz za bohaterów
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Strażacy ruszają do akcji
Szpej na miarę potrzeb
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Przygotowania czas zacząć
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Głos z katyńskich mogił
Optyka dla żołnierzy
Wojna w świętym mieście, epilog
Prawda o zbrodni katyńskiej
Kolejne FlyEle dla wojska
Front przy biurku
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Charge of Dragon
Sandhurst: końcowe odliczanie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Zachować właściwą kolejność działań
Ocalały z transportu do Katynia
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Bezpieczeństwo ważniejsze dla młodych niż rozrywka
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
SOR w Legionowie
Odstraszanie i obrona
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
25 lat w NATO – serwis specjalny
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Wojna w świętym mieście, część druga
Ramię w ramię z aliantami
Rakiety dla Jastrzębi
Wieczna pamięć ofiarom zbrodni katyńskiej!
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Święto stołecznego garnizonu
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
V Korpus z nowym dowódcą
Zmiany w dodatkach stażowych
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Potężny atak rakietowy na Ukrainę
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
NATO na północnym szlaku
Na straży wschodniej flanki NATO

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO