moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Saperzy szkolą się, jak likwidować lodowe zatory

Śmigłowiec staje w zawisie, a siedzący w nim saper spuszcza na ziemię worek z ładunkiem wybuchowym. Maszyna odlatuje na bezpieczną odległość. Cztery minuty później następuje eksplozja – tak specjaliści z wojsk inżynieryjnych i piloci przygotowują się do wysadzania zatorów lodowych na rzekach. Szkolenie odbywa się niedaleko Inowrocławia.

Szkolenie rozpoczęło się w Inowrocławiu. Bierze w nim udział 48 specjalistów z oddziałów inżynieryjnych. Wspomagają ich piloci wojsk lądowych w śmigłowcach Mi-2. – Żołnierze ćwiczą na specjalnym placu należącym do naszej jednostki. Znajduje się on nad jeziorem Szarlej, w miejscowości Łojewo – mówi kpt. Sylwester Ludwiczak z 2 Pułku Inżynieryjnego w Inowrocławiu.

Śmigłowiec nadlatuje nad wskazany cel i staje w zawisie. – Wysokość, na jakiej zatrzymuje się maszyna zależy od sytuacji i decyzji pilota. Zwykle to dwa-trzy metry. Znajdująca się na pokładzie dwójka saperów ma ze sobą dwa zapalniki lontowe różnej długości – opowiada kpt. Grzegorz Rybiński, instruktor z inowrocławskiego pułku, który bierze udział w szkoleniu. Kiedy maszyna zajmie odpowiednią pozycję, jeden z saperów, zabezpieczony specjalną uprzężą, siada w otwartych drzwiach i opuszcza ładunek wybuchowy. Składa się on z kostek trotylu. Saperzy umieszczają je w worku, a całość wiążą i zabezpieczają drutem. Waga ładunku waha się od kilku do kilkunastu kilogramów. – Saperzy na pokładzie uruchamiają zapalnik. Gdy ładunek zostanie wyłożony, śmigłowiec musi odejść na bezpieczną odległość. Robi to niezwłocznie. Aby jednak zapewnić pilotom i saperom maksymalne bezpieczeństwo, od momentu, kiedy ładunek znajdzie się na ziemi do chwili wybuchu, mija od trzech i pół do czterech minut – wyjaśnia kpt. Rybiński.

Takie szkolenie Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych zazwyczaj organizuje raz w roku. – Przede wszystkim chodzi o to, by zgrać ze sobą saperów i pilotów. Na co dzień przecież bezpośrednio ze sobą nie współpracują – podkreśla płk Artur Talik, szef Oddziału Zagrożeń Niemilitarnych Zarządu Inżynierii Wojskowej Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych. Podczas niszczenia zatorów lodowych śmigłowce wykorzystywane są stosunkowo rzadko. Dzieje się tak wówczas, kiedy wejście na lód jest zbyt ryzykowne, albo kra uniemożliwia dotarcie do wskazanego punktu łodzią. – Tymczasem wojsko musi być przygotowane na usuwanie tego rodzaju zagrożeń bez względu na ewentualne komplikacje. Od czasu do czasu z tego typu prośbami zwracają się do nas samorządy – mówi płk Talik. Spiętrzony lód stanowi poważne zagrożenie, między innymi dla mostów. Kilka lat temu żołnierze likwidowali na przykład zatory na Odrze, w okolicach Brzegu. Podczas tamtej operacji nie byli jednak zmuszeni korzystać ze śmigłowca.

Szkolenie w Inowrocławiu potrwa do 4 grudnia.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: arch. 2 Pułku Inżynieryjnego

dodaj komentarz

komentarze

~Karolina Sparzyńska
1448983440
widzę, że moje zdjęcia mają "wzięcie" :D
D9-7F-C5-65

Klasy wojskowe – MON czeka na wnioski szkół
 
„Defender 20”: pierwszy transport US Army już w Europie
For the Right Cause
Ćwierćwiecze lublinieckiej Mety
Krwawe walki o Monte Cassino
Zaproponują zmiany w systemie kształcenia żołnierzy
„San 2020” – międzynarodowy trening na mapach
Własne interesy Europy
USA nie zacznie wojny z Iranem
Double Eagle po nowemu
Wojownicy w Akademii Wojsk Lądowych
Nowy pilot F-16 Tiger Demo Team
Iskra – dama polskiego lotnictwa
They Train Together, They Fight Together
Pretorianie na Mazurach
Centrum dla Viperów w Łodzi?
Pamiętajmy o przeszłości – konkursy MON
Szturmani na Lipie
F-16 pod opieką sokołów i jastrzębi
Rywalizacja strzelców wyborowych
O Patriotach na WAT
Rozpoznają skażenie Rosomaków
Medyczne ćwiczenia zawiszaków
Przekaż 1 proc. dla poszkodowanych saperów
Powstanie Muzeum Bitwy Warszawskiej
Arsenał talibów rozbity przez polskich żołnierzy
Hokeiści Grunwaldu o krok od podium Pucharu Europy
Darłowo czeka na śmigłowce
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
Defense Without Politics
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Klasy wojskowe po nowemu
Nauka zimowego pływania
Władze Cassino chcą oddać hołd gen. Andersowi
Podziemna potęga
Wszyscy jesteśmy Darfurczykami
Rok pod znakiem kondycji i zdrowia
Symulatory strzelań Rosomaków
Gen. Piotrowski: zagrożenie w Iraku nie wzrasta
Iran uderza w USA
„Polski Czołg”, czyli żołnierz niepokonany w oktagonie
Chciałem walczyć z Niemcami
Jastrzębie przechwyciły rosyjskie myśliwce
We Are All Darfur
Obradowała Rada Gabinetowa
Szer. Robert Baran wicemistrzem Europy w zapasach
Żyj zdrowiej
Jałta była zdradą naszych sojuszników
Chcę zadbać o sprawy wszystkich żołnierzy
Arsenał Iranu
Czerwoni w odwrocie
Operacja „Adolphus”, czyli pierwszy skok
Prezydent Duda w Davos o przyszłości Sojuszu
Nowy wiceminister w MON
„Brilliant Jump” – gotowi na sygnał
Ważka bliżej
Polscy żołnierze niosą pomoc w Libanie
Jakie zmiany dla chętnych do służby za granicą?
NATO pozostaje w Iraku, Polska także
Stulatka hydrografia
Żołnierze w dziesiątce najlepszych sportowców Polski

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO