moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Hybrydowy pojazd dla wojska

Ma podwozie gąsienicowe, waży niecałe pięć ton i potrafi poruszać się nawet w bagnistym terenie. Dzięki hybrydowemu silnikowi robi to cicho i niepostrzeżenie. Polscy inżynierowie opracowują dla wojska „wszędołaza” – pojazd inżynieryjny, który ma ułatwić żołnierzom działania w trudnym terenie. Prototyp można było obejrzeć na targach obronnych w Kielcach.


Opracowanie pojazdu inżynieryjnego dla wojska, policji, służb ratunkowych i zarządzania kryzysowego zleciło trzy lata temu Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Maszyna miała być niewielka – do pięciu ton – i tak skonstruowana, by można nią było szybko i sprawnie poruszać się nawet w najtrudniejszym terenie.

Ogłoszony przez NCBiR konkurs wygrało konsorcjum, którego liderem jest Politechnika Śląska. Poza uczelnią tworzą je Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP oraz Ośrodek Badawczo – Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych „OBRUM” sp. z o. o.

Za niecałe pięć milionów złotych inżynierowie stworzyli prototyp hybrydowego pojazdu. „Wszędołaz” został wyposażony w elektryczno-spalinowy napęd, który pozwala mu na osiąganie sporych prędkości. – Może poruszać się nawet 70 kilometrów na godzinę – mówi Tomasz Czapla z Politechniki Śląskiej. Zaletą hybrydowego silnika jest jego cicha praca. Podczas jazdy to silniki elektryczne pełnią rolę trakcyjnych. Motor diesla jest używany tylko do uruchomienia wozu.



Projektanci „wszędołaza” podkreślają, że konstrukcja została dostosowana do potrzeb wojska. – Można nim sterować w trzech trybach. Klasycznym, gdy operator siedzi w kabinie. Zdalnym, gdy kierowanie odbywa się przy użyciu przenośnej konsoli. A także w pełnym automacie, gdy wytyczamy trasę komputerowo i wóz jedzie sam, korzystając z danych z kamer i radarów – opowiada Tomasz Czapla.

Cicha praca i szeroki wachlarz sposobów sterowania pojazdem to nie wszystko. „Wszędołaz” ma też bardzo dobre możliwości poruszania się. Konstruktorzy zdecydowali się, w przeciwieństwie do wielu innych konkurencyjnych rozwiązań, zbudować wóz na gąsienicach. – Dzięki temu potrafi on poradzić sobie o wiele lepiej niż pojazdy kołowe z trudnym, na przykład bagnistym terenem – mówi jeden z inżynierów zaangażowanych w projekt.

Niemal gotowego „wszędołaza” można było oglądać podczas tegorocznego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach.

Niewykluczone, że konstrukcja będzie wykorzystana np. w projekcie nowego bojowego wozu piechoty dla polskiej armii.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1447444920
Jak zwykle pieniądze wyrzucone w błoto. Projekt jak każdy inny trafi do szuflady albo muzeum.
58-A6-B5-25
~Asadasa
1447424160
~Katol - Inkwizytor ale z bagna można niespodziewanie zaatakować
1C-DC-D4-AB
~lujkas
1447410360
drogo im to wyszło..
A7-E0-45-8B
~Katol - Inkwizytor
1447396200
O bagna się nie walczy.
FF-6C-B3-6A

Irańskie szachy
 
Jedna misja, jeden zespół
Terytorialsi – ćwiczą i pomagają
Od sojusznika do kata
Czarny odchodzi do cywila
Najpierw „Sonda”, później promocja
Piknik ze smakiem
Polscy żołnierze otworzą w Libanie nowy rozdział
Posłowie o kondycji polskiego przemysłu obronnego
Amerykańska przyszłość WZL
A Torn Subcontinent
Wozy amunicyjne do Raków
Szukamy następcy Herculesa
Śladami Pierwszej Pancernej
Wielofunkcyjny scyzoryk
Prezydent przedłużył misję „Sophia”
Przysięga śląskich terytorialsów
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
Nowa misja i nowy sprzęt
Sprawdzają Brutusa
Preselekcja u komandosów
„Operacja Wuhan”: Spadochroniarstwo
Rivalry on Closed Sea
Wojna wywiadów
Strzelać nauczyłem się sam
Pętla dla terytorialsów z Wielkopolski
Polscy lekkoatleci mistrzami Europy
Terytorialsi na poligonie w Wędrzynie
Zmiany w kształceniu przyszłych kaprali
Zielonka dla Patriotów
Rozpoczynamy nową erę
Obrady Rady Unii Europejskiej
Cienka niebieska linia
Wojsko wróciło do Lublina
Najpierw czekanie, potem pośpiech
„Agile Spirit”. Gruziński sprawdzian LITPOLUKRBRIG
Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
Desant z transportowca-giganta
Zmiana ustawy o weteranach trafiła do Sejmu
A Wave of Alliances
„Operacja Wuhan”: Biegi na orientację
Świętuj z wojskiem na piknikach!
Kobiety w armii chcą mieć piłkarską reprezentację
Brunatno-czerwona zmowa
Blitzkrieg na stepach Mongolii
„Pułaski” wrócił do kraju
High Confidence Operations
Festyn Komandosa w Dziwnowie już w najbliższy weekend
Gen. Błazeusz na wysokim stanowisku w NATO
Pomyślna certyfikacja PKW w Libanie
Łask ponownie z dyżurem bojowym
Spełniliśmy swój obowiązek
„Operacja Wuhan”: Judo mężczyzn
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Przez krew zdobyty Śląsk
W Polsce będzie więcej żołnierzy z USA
W NATO o zwiększeniu obecności militarnej USA w Polsce

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO