moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Hybrydowy pojazd dla wojska

Ma podwozie gąsienicowe, waży niecałe pięć ton i potrafi poruszać się nawet w bagnistym terenie. Dzięki hybrydowemu silnikowi robi to cicho i niepostrzeżenie. Polscy inżynierowie opracowują dla wojska „wszędołaza” – pojazd inżynieryjny, który ma ułatwić żołnierzom działania w trudnym terenie. Prototyp można było obejrzeć na targach obronnych w Kielcach.


Opracowanie pojazdu inżynieryjnego dla wojska, policji, służb ratunkowych i zarządzania kryzysowego zleciło trzy lata temu Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Maszyna miała być niewielka – do pięciu ton – i tak skonstruowana, by można nią było szybko i sprawnie poruszać się nawet w najtrudniejszym terenie.

Ogłoszony przez NCBiR konkurs wygrało konsorcjum, którego liderem jest Politechnika Śląska. Poza uczelnią tworzą je Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP oraz Ośrodek Badawczo – Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych „OBRUM” sp. z o. o.

Za niecałe pięć milionów złotych inżynierowie stworzyli prototyp hybrydowego pojazdu. „Wszędołaz” został wyposażony w elektryczno-spalinowy napęd, który pozwala mu na osiąganie sporych prędkości. – Może poruszać się nawet 70 kilometrów na godzinę – mówi Tomasz Czapla z Politechniki Śląskiej. Zaletą hybrydowego silnika jest jego cicha praca. Podczas jazdy to silniki elektryczne pełnią rolę trakcyjnych. Motor diesla jest używany tylko do uruchomienia wozu.



Projektanci „wszędołaza” podkreślają, że konstrukcja została dostosowana do potrzeb wojska. – Można nim sterować w trzech trybach. Klasycznym, gdy operator siedzi w kabinie. Zdalnym, gdy kierowanie odbywa się przy użyciu przenośnej konsoli. A także w pełnym automacie, gdy wytyczamy trasę komputerowo i wóz jedzie sam, korzystając z danych z kamer i radarów – opowiada Tomasz Czapla.

Cicha praca i szeroki wachlarz sposobów sterowania pojazdem to nie wszystko. „Wszędołaz” ma też bardzo dobre możliwości poruszania się. Konstruktorzy zdecydowali się, w przeciwieństwie do wielu innych konkurencyjnych rozwiązań, zbudować wóz na gąsienicach. – Dzięki temu potrafi on poradzić sobie o wiele lepiej niż pojazdy kołowe z trudnym, na przykład bagnistym terenem – mówi jeden z inżynierów zaangażowanych w projekt.

Niemal gotowego „wszędołaza” można było oglądać podczas tegorocznego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach.

Niewykluczone, że konstrukcja będzie wykorzystana np. w projekcie nowego bojowego wozu piechoty dla polskiej armii.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1447444920
Jak zwykle pieniądze wyrzucone w błoto. Projekt jak każdy inny trafi do szuflady albo muzeum.
58-A6-B5-25
~Asadasa
1447424160
~Katol - Inkwizytor ale z bagna można niespodziewanie zaatakować
1C-DC-D4-AB
~lujkas
1447410360
drogo im to wyszło..
A7-E0-45-8B
~Katol - Inkwizytor
1447396200
O bagna się nie walczy.
FF-6C-B3-6A

NATO pozostaje w Iraku, Polska także
 
Hokeiści Grunwaldu o krok od podium Pucharu Europy
Jakie zmiany dla chętnych do służby za granicą?
Nauka zimowego pływania
Polscy żołnierze niosą pomoc w Libanie
Obradowała Rada Gabinetowa
Krwawe walki o Monte Cassino
Double Eagle po nowemu
„Leonidas”, czyli szkolenie dowódców WOT
„Polski Czołg”, czyli żołnierz niepokonany w oktagonie
Ściana zachodnia też ma już swoich terytorialsów
Własne interesy Europy
Przekaż 1 proc. dla poszkodowanych saperów
USA nie zacznie wojny z Iranem
Polska świętuje powrót nad Bałtyk
Pamiętajmy o przeszłości – konkursy MON
Umowa na Harpie podpisana!
Iran uderza w USA
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Operacja „Adolphus”, czyli pierwszy skok
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
Darłowo czeka na śmigłowce
Laureat Buzdygana znów najlepszy!
Czerwoni w odwrocie
Prezydent Duda w Davos o przyszłości Sojuszu
Szer. Robert Baran wicemistrzem Europy w zapasach
Gen. Kukuła: jesteśmy w połowie drogi
Nowy wiceminister w MON
Chciałem walczyć z Niemcami
Klasy wojskowe – MON czeka na wnioski szkół
O Patriotach na WAT
„San 2020” – międzynarodowy trening na mapach
Podziemna potęga
Jastrzębie przechwyciły rosyjskie myśliwce
We Are All Darfur
„Brilliant Jump” – gotowi na sygnał
Szturmani na Lipie
Wojownicy w Akademii Wojsk Lądowych
Rok pod znakiem kondycji i zdrowia
Lotnicy pomagają chorej dziewczynce
Jałta była zdradą naszych sojuszników
Ćwierćwiecze lublinieckiej Mety
Żyj zdrowiej
F-35 – polska Harpia
Arsenał talibów rozbity przez polskich żołnierzy
Chcę zadbać o sprawy wszystkich żołnierzy
Centrum dla Viperów w Łodzi?
Arsenał Iranu
Defense Without Politics
They Train Together, They Fight Together
Gen. Piotrowski: zagrożenie w Iraku nie wzrasta
Ważka bliżej
Klasy wojskowe po nowemu
Nowy pilot F-16 Tiger Demo Team
Iskra – dama polskiego lotnictwa
Żołnierze w dziesiątce najlepszych sportowców Polski
Wszyscy jesteśmy Darfurczykami

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO