moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Quady dla zwiadowców

Muszą mieć czterosuwowy, chłodzony cieczą silnik o pojemności co najmniej 800 centymetrów sześciennych oraz 15-litrowy zbiornik na paliwo. Nie mogą zaś ważyć więcej niż 400 kilogramów. Polska armia chce kupić kilkanaście quadów dla zwiadowców. Pojazdy mają trafić do wojskowych magazynów jeszcze w tym roku.


Polscy żołnierze używają quadów, czyli czterokołowych wszędołazów, już od kilkunastu lat. Idealnie nadają się one do pokonywania trudnego terenu, nie tylko lesistego, ale też podmokłego i górzystego. Są też świetne w działaniach rozpoznawczych. Dlatego używają ich zarówno komandosi z jednostek specjalnych, jak i zwiadowcy z wojsk lądowych.

Na razie nasza armia ma w wyposażeniu ponad 250 quadów. – Są to pojazdy marek: Access, Arctic Cat, Bombardier, Honda oraz Polaris – wylicza ppłk Marek Chmiel, rzecznik prasowy Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych. Część z nich ma już jednak sporo kilometrów na liczniku, a także zaliczoną służbę w arcytrudnych rejonach świata, jak Irak i Afganistan. Armia musi więc wymienić je na nowe konstrukcje. Przetarg ogłosiła kilka dni temu 2 Regionalna Baza Logistyczna z Rembertowa.

Wojskowi czekają do połowy września na zgłoszenia od firm zainteresowanych dostarczeniem naszej armii ośmiu, a gdy cena będzie mieściła się w limitach przyjętych przez wojsko – 14 quadów.

Pojazdy, których szuka nasza armia, muszą posiadać m.in.: chłodzony cieczą silnik o pojemności minimum 800 cm sześciennych oraz dwa bagażniki – z przodu o udźwigu minimum 40 kg, a z tyłu pojazdu – 90 kg. Muszą też być wyposażone w: wyciągarkę elektryczną o uciągu co najmniej 1,3 tony, zbiornik paliwa o pojemności minimum 15 litrów oraz napęd o zmiennym elektrycznie trybie pracy – 2x4 lub 4x4, czyli napędzie tylko na jedną oś lub obie naraz.

Umowa na dostawę 14 quadów jest warta kilkaset tysięcy złotych. Firma, która ją zdobędzie, będzie zobowiązana dostarczyć pojazdy do końca 2015 roku oraz przeprowadzić szkolenia dla ich kierowców i mechaników.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. szer. Łukasz Kermel

dodaj komentarz

komentarze


NATO na północnym szlaku
 
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wieczna pamięć ofiarom zbrodni katyńskiej!
Kadisz za bohaterów
Rakiety dla Jastrzębi
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Bezpieczeństwo ważniejsze dla młodych niż rozrywka
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Marcin Gortat z wizytą u sojuszników
Zachować właściwą kolejność działań
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Ramię w ramię z aliantami
Wojna w świętym mieście, epilog
Zmiany w dodatkach stażowych
Odstraszanie i obrona
Wojna w świętym mieście, część druga
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Sandhurst: końcowe odliczanie
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Kolejne FlyEle dla wojska
Zbrodnia made in ZSRS
25 lat w NATO – serwis specjalny
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Na straży wschodniej flanki NATO
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
WIM: nowoczesna klinika ginekologii otwarta
Barwy walki
Szpej na miarę potrzeb
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Front przy biurku
Święto stołecznego garnizonu
Sprawa katyńska à la española
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
V Korpus z nowym dowódcą
Mundury w linii... produkcyjnej
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
SOR w Legionowie
Optyka dla żołnierzy
Szarża „Dragona”
Strażacy ruszają do akcji
Przygotowania czas zacząć
Potężny atak rakietowy na Ukrainę
Cyberprzestrzeń na pierwszej linii
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Ocalały z transportu do Katynia
Charge of Dragon
NATO on Northern Track
Głos z katyńskich mogił
Prawda o zbrodni katyńskiej

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO