moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Pech ORP „Iskra”

Zerwane żagle sprawiły, że okręt szkolny ORP „Iskra” wypadł z rywalizacji o czołowe miejsca w regatach The Tall Ships’ Races. – Atlantyk dał nam się we znaki, ale dzięki temu podchorążowie zyskali cenne doświadczenie – mówi por. mar. Dawid Klawitter z Akademii Marynarki Wojennej.

Międzynarodowe regaty rozpoczęły się na początku lipca. Żaglowce wyruszyły z Belfastu, a trasa pierwszego etapu wiodła przez Ocean Atlantycki i Morze Północne. – Pewnego dnia po chwilowej flaucie zerwał się silny wiatr. Postawiliśmy żagle i poszliśmy odpocząć. Wtedy rozległ się trzask. Zerwało dwa żagle na dziobie. Sytuacja stała się niebezpieczna, więc podchorążych na pokładzie zastąpili marynarze ze stałej załogi. Ale rywalizacja w regatach w tym momencie się dla nas skończyła – opowiada st. mar. pchor. Konrad Budzisz, student pierwszego roku Akademii Marynarki Wojennej. Dalszą część trasy do norweskiego Aalesund ORP „Iskra” częściowo przeszła na ocalałych żaglach, częściowo zaś na silniku.

Trudne praktyki

Marynarze przyznają, że od początku rejsu bardzo mocno wiało i kołysało. – Pod koniec wszyscy byliśmy już zmęczeni chodzeniem po ścianach, a podczas posiłków ciągłym pilnowaniem zupy czy kompotu – mówi por. mar. Dawid Klawitter, dowódca podchorążych, którzy na pokładzie ORP „Iskra” odbywają jednocześnie praktyki. St. mar. pchor. Budzisz także przyznaje, że pogoda dała się we znaki wielu studentom. – Ja akurat mieszkam na Półwyspie Helskim i od najmłodszych lat żeglowałem po Bałtyku z tatą, więc jestem przyzwyczajony. Ale niektórzy koledzy znosili falowanie z trudem i musiało minąć trochę czasu zanim się z nim oswoili – wspomina.

Okręt wszedł do Aalesund kilkadziesiąt godzin temu. – Niektórzy z nas musieli jeszcze zdać u bosmana okrętowego egzamin z węzłów. Szczęśliwie wszystkim się to udało i teraz mamy trochę czasu wolnego – mówi st. mar. pchor. Budzisz. – W planach mamy na przykład zwiedzanie miasta. Wszyscy się cieszą, bo trafiliśmy w naprawdę piękne miejsce. Aalesund przypomina troszeczkę Wenecję – dodaje.

Cumowanie w Danii

Żaglowce opuszczą port 18 lipca. Skierują się do Kristiansand na południu Norwegii. Będzie to tzw. etap przyjaźni, podczas którego niektóre jednostki wymienią między sobą załogi. Do rywalizacji powrócą na ostatnim odcinku z Kristiansand do duńskiego Aalborga. Ale w tym etapie ORP „Iskra” nie weźmie już udziału.

– Praktyki podchorążych zakończą się w Norwegii. Z Kristiansand wojskowym samolotem odlatujemy do Gdyni. „Iskrę” do macierzystego portu przyprowadzi stała załoga – zapowiada por. mar. Klawitter. A st. mar. pchor. Budzisz przyznaje: – Przeżywamy wspaniałą przygodę, ale wszyscy już chyba odliczają dni do jej końca.


The Tall Ships’ Races to jedne z najbardziej prestiżowych regat na świecie. Ich historia sięga 1938 roku. Z czasem na listę zwycięzców wpisało się kilka polskich jednostek, w tym ORP „Iskra”. Żaglowce biorące udział w rywalizacji ze względu na wielkość dzielone są na cztery kategorie. Podczas zawodów połowa osób znajdujących się na każdym z pokładów musi mieć od 16 do 25 lat.

Do tegorocznej rywalizacji przystąpiło blisko sto jednostek. W pierwszym etapie na czele zarówno swojej klasy, jak i klasyfikacji generalnej uplasował się polski żaglowiec „Fryderyk Chopin”. Regaty potrwają do sierpnia.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: st. chor. mar. Arkadiusz Dwulatek/ CC DORSZ, Sail Training International

dodaj komentarz

komentarze


My, Włosi zawsze będziemy kustoszami pamięci o polskich żołnierzach
Unijny dyżur grupy bojowej V4 w 2023 roku
Mogiły bohaterów pod szczególną ochroną
„Baltic Protector”
Wywiad AK w służbie aliantów
Medale dla uczestników walk w Karbali
Nowy batalion podhalańczyków
Szef NATO w Warszawie
Dołącz do zawodowców
Być krok przed Bielikiem
Defilada 15 sierpnia w tym roku w Katowicach
Specjalsi dołączyli do „Projektu Wojownik”
Zmiana warty na Mazurach
Szpadzistki bezkonkurencyjne w zawodach o Puchar Świata
„Dragon ’19” na lądzie, morzu, w powietrzu i w cyberprzestrzeni
75 lat temu Polacy zdobyli Monte Cassino. Cześć i chwała bohaterom!
Podchorążowie szkolą się na Bielikach
Polki najszybsze w sztafecie 4x400 m
Nie bądź głupi, nie daj się zabić
Zmiany w przepisach mundurowych
W Warszawie rozmawiano o pokoju na Bliskim Wschodzie
Rodziny cichociemnych spotkały się w Warszawie
Grupa Bojowa gotowa do unijnego dyżuru
Kampania wyborcza poza armią
F-16 wracają do Polski
Polacy na zawodach amerykańskich wojowników
Bieg na Monte Cassino – coś więcej niż sport
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi
Śmigłowiec na „Ślązaku”
Ostatnie dni na oświadczenia żołnierzy
Ich zadanie – zdobyć informację
Modernizacja floty powietrznej
MON planuje zwiększenie pomocy dla weteranów
Obrady Rady Unii Europejskiej
Jelcze dla Wisły
You Don’t Get to Choose Your Tasks Here
St. szer. Radosław Zawrotniak drugi w Pucharze Świata
ORP „Lech” niósł pomoc ofiarom symulowanej kolizji na morzu
WOT pomaga na Lubelszczyźnie
FENIXFS - ręczny inhibitor aerozolowy
Bitwa o Monte Cassino we wspomnieniach Aleksandra Grobickiego
Don’t Be Stupid, Don’t Get Killed
Tu się zadań nie wybiera
Jihadist Mill
Weterani 2 Korpusu przynieśli nam wolność
Targi Air Fair 2019
Kierunek: Afganistan
Wojownicy z 16 Dywizji Zmechanizowanej najlepsi w oktagonie
22 maja 1919 – błękitna odsiecz Lwowa
Region Without a Key
W Polsce uczczono żołnierzy gen. Andersa
ORP „Czajka” pomaga Łotyszom
Raport w sprawie reparacji od Niemiec
I poszli! Jak zawsze się bić!
Modernizacja bombowców
Fabryka dżihadystów
Generałowie i olimpijczycy z „Sokoła”
Uchylone wrota piekieł
Legionowo – kolebka polskiego spadochroniarstwa

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO