moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
ORP „Iskra” w prestiżowych regatach

ORP „Iskra” po raz kolejny weźmie udział w prestiżowych regatach The Tall Ships’ Races. Obok polskiego okrętu na trasie z Belfastu do Aalesund będzie się ścigało 87 żaglowców. Rozpoczęła się faza portowa zawodów. Uczestnicy wyruszą na trasę w niedzielę.

ORP „Iskra” brała już udział w The Tall Ships’ Races. Na zdjęciach powitanie okrętu po ubiegłorocznych regatach.

Na pokładzie ORP „Iskra” praktyki odbywają właśnie studenci wojskowi z Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni. Okręt opuścił macierzysty port dwa tygodnie temu. – Podczas przejścia do Belfastu pogoda nas nie rozpieszczała. Niemal przez cały czas wiało, a fale były naprawdę spore. Podchorążowie mieli dobrą okazję, by się sprawdzić i raz jeszcze przemyśleć swoje zawodowe wybory – przyznaje por. mar. Dawid Klawitter dowódca podchorążych. O ciężkiej przeprawie mówi też st. mar. pchor. Katarzyna Garus z pierwszego roku AMW. – Siła wiatru na morzu dochodziła do siedmiu, nawet ośmiu stopni w skali Beauforta i niektórzy musieli „oddać hołd Neptunowi” – żartuje z choroby morskiej kolegów. – Ale przynajmniej nikt z nas nie powie, że było nudno. Tym bardziej że jeśli chodzi o służbę na pokładzie, to załoga pozwala nam wykonywać prawie wszystko. Oczywiście w granicach bezpieczeństwa – dodaje st. mar. pchor. Garus.

„Iskra” zawinęła do Belfastu w środę po południu. A już w czwartek rozpoczęła się tam faza portowa regat The Tall Ship’s Races. W tegorocznej edycji weźmie udział 87 żaglowców z kilkunastu państw świata. Polskę będzie reprezentować łącznie 11 jednostek, między innymi „Dar Młodzieży”, „Fryderyk Chopin” i „Pogoria”. Rywalizować będą w czterech kategoriach, a podział został przeprowadzony ze względu na wielkość żaglowców. Wyniki będą też zliczane do klasyfikacji generalnej.

Organizatorzy regat przewidzieli trzy etapy. ORP „Iskra” weźmie udział w pierwszym z nich – z Belfastu do norweskiego Aalesund. – Dla nas to nowość. Spodziewam się, że będzie mało snu, za to mnóstwo pracy. Pewnie pościeramy sobie dłonie o okrętowe liny – mówi st. mar. pchor. Garus. Dowódca podchorążych dodaje, że z pewnością będzie to najtrudniejsza część praktyk. – Rywalizacja zwykle sprawia, że wzrasta liczba alarmów do żagli – zaznacza por. mar. Klawitter. Tzw. alarm do żagli jest związany z eksploatacją i bezpieczeństwem statku. Po jego ogłoszeniu cała załoga natychmiast biegnie do masztów i musi pracować przy żaglach. Na ogół wiąże się to ze zmianą warunków panujących na morzu. – Najbliższe dni upłyną pod znakiem ciągłego szukania wiatru, do którego trzeba dostosować ustawienie okrętu. To będzie twarda szkoła marynarskiego rzemiosła – dodaje por. mar. Klawitter. W Aalesund okręty powinny się zameldować 15 lipca.

The Tall Ships’ Races to jedne z najbardziej znanych regat na świecie. Ich historia sięga 1938 roku, kiedy to z inicjatywy kpt. Arnolda Schumburga w Sztokholmie odbył się zlot 20 żaglowców. Regularne regaty po raz pierwszy zostały zorganizowane w 1956 roku. 16 lat później zadebiutował w nich polski żaglowiec. Był nim „Dar Pomorza” należący do Wyższej Szkoły Morskiej. Ostatecznie wygrał on wyścig na trasie Solent–Skaw i dlatego właśnie gospodarzem kolejnej edycji została Gdynia. Od tego momentu lista zwycięzców powiększyła się o kilka polskich jednostek, między innymi ORP „Iskra” czy też należący do marynarki wojennej jacht „Admirał Dickman”, który dwa lata temu wygrał klasyfikację generalną regat na etapie z Rygi do Szczecina.

The Tall Ships’ Races mają ogromny walor szkoleniowy. Zgodnie z regulaminem w każdej z załóg przystępujących do rywalizacji połowa marynarzy musi być w wieku od 16 do 25 lat.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: K. Żakowski

dodaj komentarz

komentarze


Jak zginął „Ponury”
 
Polski wkład w operację „Overlord”
Flota przyszłości
Nowy rozdział w polsko-amerykańskiej współpracy
Jak „Tannenberg” poszedł na dno
Następcy Herculesów
Buzdygan płk. Głuszczaka nadal pomaga
PGZ przyznaje: element fotela był źle zaprojektowany
Poprady w Gołdapi
Miroslawiec Up
NSR wciąż przyjmuje ochotników
Terytorialsi z szansą na oficerskie gwiazdki
Minister Błaszczak z wizytą w bazie F-35
Mistrzu ju-jitsu z Błękitnej Brygady
Statuetki „Lider Bezpieczeństwa Państwa” wręczone
W spadochroniarstwie trzeba wciąż się uczyć
Posłowie o kondycji polskiego przemysłu obronnego
A Half-Open Gate to Hell
„Baltops”, czyli desanty pod wodzą USA
Stulecie wojskowej Akademii
Unijny dyżur grupy bojowej V4 w 2023 roku
Gumowy czołg, realny front
Desant poza strefę komfortu
Raport w sprawie reparacji od Niemiec
Tu się zadań nie wybiera
Terytorialsi szkolą się w Toruniu
Logistycy na poligonie w Drawsku
Medale dla uczestników walk w Karbali
Memoriał Ireny Szewińskiej: żołnierze nie zawiedli
Rydwany dżihadu
MON planuje zwiększenie pomocy dla weteranów
Działalność firm na rzecz obronności
„Ślązak” przeszedł kolejny test
Pamięć dodaje skrzydeł
W NATO o zwiększeniu obecności militarnej USA w Polsce
Aby Bałtyk był trochę bardziej czysty
W Polsce będzie więcej żołnierzy z USA
Wojsko analizuje wnioski z ćwiczeń 12 Dywizji
Obrady Rady Unii Europejskiej
Polki najszybsze w sztafecie 4x400 m
Ćwiczenia „Dragon ’19” rozpoczęte!
Modernizacja bombowców
Od latarki do samolotu… 100 lat Centralnej Biblioteki Wojskowej im. Marszałka Józefa Piłsudskiego
F-16 wracają do Polski
Stulecie Centralnej Biblioteki Wojskowej
You Don’t Get to Choose Your Tasks Here
Jihadist Mill
Zmiany w przepisach mundurowych
Kierunek: Afganistan
Sukcesy laureatów naszego plebiscytu sportowego
Przegląd lekkoatletycznej kadry Wojska Polskiego
Trudny sojusz partyzantów
Rekordowy „Projekt Wojownik” w Giżycku
Ostatnie dni na oświadczenia żołnierzy
Zmiana ustawy o weteranach trafiła do Sejmu
Błaszczak: zdolności obronne Polski będą wzmocnione
Likwidacja komendanta Junka
„Noble Jump”, czyli gotowi 24/7
Rozbicie więzienia w Końskich
Nowe plecaki dla żołnierzy
Z Wehrmachtu do Armii Andersa
Szpadzistki bezkonkurencyjne w zawodach o Puchar Świata

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO