moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Samoloty dla VIP-ów – potrzeba, a nie kaprys

Dzisiejsze samoloty rządowe w innych krajach to nie tylko bardziej wygodny od tych liniowych czy czarterowanych środek transportu. To przede wszystkim naszpikowany elektroniką mobilny ośrodek zarządzania państwem na czasy, o których myśleliśmy, że nigdy nie nastąpią, a do których powinnyśmy być właśnie zawsze przygotowani. I to z odpowiednim wyprzedzeniem. Dzisiaj nowoczesne samoloty rządowe państw europejskich to nowoczesne powietrzne centra kierowania państwem w sytuacjach kryzysowych i elementy składowe zarządzania kryzysowego – pisze Jarosław W. Lasecki (PO), członek senackiej Komisji Obrony Narodowej.

25 lutego przypada 70. rocznica sformowania 36 Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego. Może to niedobry moment, by mówić o nowych samolotach dla najważniejszych osób w państwie, ale od wielu lat każdy moment był niedobry. Za to inne kraje mają powietrzne centra zarządzania kryzysowego. I nie mają żadnych wątpliwości, że jest taka potrzeba. Czy tak dużego państwa jak Polska nie stać na nowy samolot?

Już od kilku lat dyskutujemy, analizujemy i rozważamy kupno powietrznych środków transportu dla najważniejszych przedstawicieli naszego państwa – zwanych z medialną nośnością samolotami dla VIP-ów. Po kilku niedobrych doświadczeniach, ale i jeszcze większych uprzedzeniach do funkcjonowania 36 Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego i jego rozformowaniu 31 grudnia 2011 roku, mamy niejako próżnię w metodycznym, samolotowym transporcie najważniejszych osób w państwie. Bo przecież 1 Baza Lotnictwa Transportowego, utworzona w miejsce rozformowanego pułku, dysponuje jedynie śmigłowcami. I może nie byłby to wielki problem – ostatecznie przecież osoby reprezentujące Polskę mogą latać zwykłymi liniami, jak twierdzą co niektórzy – gdybyśmy nie byli nieco odosobnieni w takim podejściu do rzeczywistości w stosunku do innych europejskich krajów. I gdyby zupełnie zignorować fakt, że obecne konflikty polityczne i sytuacje kryzysowe wymagają od osób reprezentujących nasze państwo innego typu dostępności czy też zdolności do reagowania na polityczne wydarzenia, także podczas podróży samolotem, można byłoby powiedzieć, że charter jest jakimś rozwiązaniem. Ale chyba do końca nie jest.

Samoloty rządowe w wybranych krajach europejskich

Belgia Airbus A319-111 LZ-AOB
Bułgaria Airbus A319-111 LZ-AOB
Francja Airbus A330-223, Airbus A310-304, Dassault Falcon 7X
Grecja Gulfstream Aerospace G-V Gulfstream V
Holandia Fokker 70 F-28, Gulfstream Aerospace G-IV Gulfstream IV-SP
Irlandia Gulfstream Aerospace G-IV Gulfstream IV
Rosja Ilyushin 96
Rumunia Airbus A310-325
Szwecja Gulfstream Aerospace Gulfstream G550
Turcja Gulfstream Aerospace G-V-SP Gulfstream G550
Ukraina Airbus A319-115X CJ
Włochy Airbus A319-115X CJ, Dassault Falcon 900EX

Źródło: Airliners, GlobalPlaneSearch

Dzisiejsze samoloty rządowe w innych krajach to nie tylko bardziej wygodny od tych liniowych czy czarterowanych środek transportu. To przede wszystkim naszpikowany elektroniką mobilny ośrodek zarządzania państwem na czasy, o których myśleliśmy, że nigdy nie nastąpią, a do których powinnyśmy być właśnie zawsze przygotowani. I to z odpowiednim wyprzedzeniem. Dzisiaj nowoczesne samoloty rządowe państw europejskich to nowoczesne powietrzne centra kierowania państwem w sytuacjach kryzysowych i elementy składowe zarządzania kryzysowego. Wyposażone w tak elementarne środki łączności jak satelitarne szyfrowane systemy łączności telefonicznej oraz systemy łączności intranetowej typu MILNET, z natowskimi końcówkami dostępu do systemu CRONOS i innych zamkniętych systemów komunikacyjnych włącznie. Takie powietrzne centra łączności i zarządzania są nie tylko wyposażone w systemy rozpoznawania swój–obcy, jak chociażby system IFF Mark XII Transponder Set i technologie zakłócania rakiet ziemia–powietrze, lecz także flary, systemy antyrakietowe i wiele innych technologicznych udogodnień, oczywistych w samolotach wojskowych, ale niekoniecznie w cywilnych. Nie mówiąc już o tak elementarnych systemach, jak bogata awionika z precyzyjnym przyrządowym systemem lądowania ILS CAT III.

Samoloty rządowe na świecie

Kraj Samoloty długodystansowe
Algieria Gulfstream Aerospace G-IV Gulfstream IV-SP
Arabia Saudyjska Boeing 747-3G1, Boeing 747SP-68, Airbus A340-213X
Armenia Airbus A319-132 CJ
Bahrain Gulfstream Aerospace G-IV Gulfstream IV-SP
Egipt Airbus A340-212
Jemen Boeing 747SP-27
Jordania Canadair CL-600-2B16 Challenger 604
Katar Airbus A340-211
Kuwejt Airbus A319-115X CJ
Maroko Boeing 737-8KB BBJ2
Tatarstan Canadair CL-600-2B16 Challenger 605
Wybrzeże Kości Słoniowej Gulfstream Aerospace G-IV Gulfstream IV
Zjednoczone Emiraty Arabskie Boeing 747-433M, Gulfstream Aerospace G-IV Gulfstream IV
Kraj Samoloty średniodystansowe
Benin Hawker Siddeley HS 748
Czechy Canadair CL-600-2B16 Challenger 601-3A
Dania Canadair CL-600-2B16 Challenger 604
Chorwacja Canadair CL-600-2B16 Challenger 604
Honduras IAI Westwind 1124
Kostaryka Piper PA-31-350 Chieftain
Meksyk Raytheon Beechjet 400
Serbia Dassault Falcon 50
Suazi Land McDonnell Douglas MD-87
Włochy Dassault Falcon 50

Źródło: Airliners, GlobalPlaneSearch

Czy rolę takiego powietrznego centrum zarządzania kryzysowego mogą odgrywać samoloty czarterowe albo samoloty z demobilu? Czy już w końcu dojrzeliśmy jako kraj do tego, że może powinniśmy poważnie pochylić się nad zakupem samolotów, które – kosztując zaledwie połowę kwoty wydanej na każdego F-16 – spełnią swoje funkcje w czasach jakże szybko zmieniających się warunków bezpieczeństwa naszego państwa, chociażby w obliczu wschodniego i bliskowschodniego kryzysu? Bo takie samoloty mają nie tylko Grecja czy Ukraina, ale nawet Burkina Faso i Swazi Land!

Ceny wybranych samolotów rządowych

Zasięg Model Cena
14,800 km Boeing 747-8 308 mln euro
13,700 km Airbus A340-300 209 mln euro
13,400 km Airbus A330-200 183 mln euro
13,500 km Ilyushin 96 132 mln euro
10,200 km Boeing 737-MAX 9 94 mln euro
10,400 km Airbus A319-100 70 mln euro
10,700 km Gulfstream Aerospace G550 48 mln euro
11,019 km Dassault Falcon 7X 44 mln euro
10,742 km Gulfstream Aerospace G-V 42 mln euro
7,820 km Gulfstream Aerospace G-IV 33 mln euro
7,400 km Dassault Falcon 900EX 32 mln euro
5,650 -10,200 km Boeing 737-800 78 mln euro
3,706 km Embraer ERJ-175 41 mln euro
6,236- 7,491 km Bombardier Challenger 605 24 mln euro
6,236 km Canadair CL -604 Challenger 604 22 mln euro
3,135 km Raytheon Beechjet 400 6 mln euro

Źródło: Press Search

Każdy samolot budowany na zamówienie dla szanującego się prywatnego klienta od samego początku procesu budowy jest nadzorowany przez jego przedstawicieli w fabryce po to, aby w produkcie finalnym nie było żadnych niespodzianek. I tak w przypadku samolotów rządowych proces ten nadzorują odpowiednie służby. To one dbają od początku do końca o to, by nagle samolot nie został wyposażony w to i owo, niezgodnie ze specyfikacją zamawiającego. Aż trudno uwierzyć, że można byłoby kupić samolot z demobilu i zadbać a posteriori o jego należyte wyposażenie. Nie wydaje się to ani możliwe, ani śmieszne.

Oglądając w jakiejś telewizji relację z negocjacji w Mińsku, usłyszałem, że samolot kanclerz Merkel i samolot prezydenta Hollanda lądowały z 10- minutowym odstępem na lotnisku w Mińsku. Wtedy zrozumiałem dlaczego wtedy nie było nas przy stole… Lecąc linią czy czarterem, czy samolotem z demobilu mogłoby się to okazać po prostu technicznie niemożliwe.

Jarosław Lasecki
członek senackiej Komisji Obrony Narodowej

dodaj komentarz

komentarze

~moon
1424618220
Polsce potrzebne są samoloty dla tzw. VIPów, jednak uważam że poza dostosowaniem "operacyjnym" typu linia tel;efoniczna i inne podobne sprawy nie powinno byc specjalnego przebudowywania środka. Jedno wyro dla prezia z salonką na kilka osób i wystarczy. Reszta niech siedzi w rzędach tak jak to jest w normalnych samolotach. Mysle ze IŁ 96 albo Airbus A-330 sztuk dwa by wystarczyło. Nie musi cała ekipa ciągle latac za nasze do Gdańska i z powrotem. Maja limuzyny to niech jeżdża albo za swoje rejsowymi.
8B-37-C9-33
~Katol
1424525640
Dziadostwa nie popieram ale też bez przesady. Dassault Falcon 7X i parę mniejszych do kraju i blisko po europie .Dassault Falcon 2000
4B-26-E9-39
~sorbi
1424525220
Zagrozenie ze wschodu coraz blizej ,a oni zamist kupowac uzbrojenie -chcociażby granatniki PPanc, czy kontynuować zakup PPK SPike i Grom, po ośmiu latach rzadów decydują się na zakup samolotów dla VIP-ów. Mam pytanie - a ile takich smaolotów kupiliby za pieniądz, które stracili na ich leasing? Gdzie jest NIK? I kto tak naprawdę zana tym zarobił? Kiedy nasi sprawdzą konta np. w Szwajcarii?
8F-A7-51-C2
~awol
1424507040
Przywódcy jednego z najbiedniejszych krajów Europy jakim jest Polska powinni co najwyżej jeździć Pendolino.
56-83-7C-B2

Wojna na detale
 
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Front przy biurku
Bezpieczeństwo ważniejsze dla młodych niż rozrywka
Charge of Dragon
Wojna w świętym mieście, część druga
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Kadisz za bohaterów
Zachować właściwą kolejność działań
Kolejne FlyEle dla wojska
Barwy walki
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Sprawa katyńska à la española
Zmiany w dodatkach stażowych
Gunner, nie runner
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
SOR w Legionowie
NATO na północnym szlaku
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Sandhurst: końcowe odliczanie
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Szpej na miarę potrzeb
W Italii, za wolność waszą i naszą
25 lat w NATO – serwis specjalny
Głos z katyńskich mogił
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Przygotowania czas zacząć
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
NATO on Northern Track
Ramię w ramię z aliantami
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Na straży wschodniej flanki NATO
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Strażacy ruszają do akcji
Wojna w świętym mieście, epilog
Święto stołecznego garnizonu
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Szarża „Dragona”
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO