moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Orlik 6: miesiąc służby na bałtyckim niebie

Ponad 50 różnego rodzaju misji wykonali polscy piloci, którzy od 12 stycznia strzegą przestrzeni powietrznej państw bałtyckich. Myśliwce MiG-29 podrywały się z litewskiego lotniska podczas lotów szkoleniowych i dyżurnych. Mają za sobą także jeden lot bojowy. Przechwyciły rosyjski samolot Ił-78, który poruszał się zbyt blisko litewskiej granicy.



Miesiąc temu Polacy rozpoczęli swój pierwszy dyżur w ramach szóstej zmiany kontyngentu wojskowego Orlik na Litwie. – Dyżurujemy 24 godziny na dobę, przez siedem dni w tygodniu, wymieniając się w obowiązkach z hiszpańskimi pilotami stacjonującymi w Estonii. To był bardzo pracowity czas – przyznaje kpt. Janusz Szczypiór, rzecznik prasowy kontyngentu.

Alfa Scramble

Przez miesiąc polskie myśliwce MiG-29 wykonały ponad 50 różnego rodzaju lotów. Piloci szkolili się w powietrzu oraz latali podczas dyżurów bojowych. W czasie lotów treningowych Polacy trenują z pilotami włoskich i hiszpańskich sił powietrznych. – Lotnicy ćwiczą walkę powietrzną w różnego rodzaju konfiguracjach, np. dwa samoloty na dwa, jeden na jeden oraz dwa na jeden. Poza tym szkolą się w przechwytywaniu – mówi kpt. Szczypiór.

Podczas jednego z dyżurów polska para dyżurna poderwała się na sygnał „Alfa Scramble”. To komenda dla samolotów, które w kilka minut od wezwania muszą wystartować z lotniska, następnie przechwycić maszyny naruszające międzynarodowe przepisy ruchu lotniczego lub rozpoznać nieznane statki powietrzne. –MiG-i zostały wysłane w celu identyfikacji samolotu poruszającego się blisko granic powietrznych Litwy – tłumaczy rzecznik kontyngentu. – Około 100 mil morskich na północny zachód od lotniska w Szawle znajdował się samolot, który poruszał się wbrew planu lotów. Został zidentyfikowany jako IŁ-78 – dodaje.

Oficer wyjaśnia, że podczas misji bojowych oznaczonych kodem Alfa, piloci mają obowiązek rozpoznać i przechwycić statek powietrzny. Parę dyżurną uruchamia się zawsze, gdy statek powietrzny narusza przestrzeń powietrzną NATO. Myśliwce podrywają się także, kiedy nieznany samolot porusza się blisko tej strefy, a nie jest zgłoszony do planu lotów lub ma wyłączony transponder, co stanowi zagrożenie dla ruchu lotniczego. – Zadaniem naszych pilotów jest także udzielanie pomocy statkom powietrznym w przypadku utraty łączności bądź awarii systemów nawigacyjnych. Reagują też w przypadku popełnienia przez pilotów innych statków powietrznych błędów w nawigowaniu – uzupełnia oficer.


W trybie „Stand-by”

Na czteromiesięczną NATO-wską misję Baltic Air Policing wyjechało 120 żołnierzy i pracowników wojska. To piloci, technicy, nawigatorzy, specjaliści od służby hydrometeorologicznej oraz żandarmi. Główną siłą kontyngentu są żołnierze z 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim. Dowódcą szóstej zmiany Orlika jest ppłk pil. Piotr Iwaszko. Głównym zadaniem lotników PKW jest nadzorowanie przestrzeni powietrznej nad Litwą, Łotwą i Estonią, czyli krajami, które nie mają własnego lotnictwa bojowego. Piloci latają czterema myśliwcami MiG-29. Samoloty są uzbrojone w działka oraz termiczne i samonaprowadzające się pociski rakietowe powietrze-powietrze.

Podczas tej tury natowskiej misji Baltic Air Policing najwięcej obowiązków mają Włosi, którzy są tzw. „lead nation”. Pełnią całodobowe dyżury bojowe przez cały tydzień. Natomiast polski kontyngent w Szawle i hiszpański w Amarii pełnią dyżury naprzemiennie. Dodatkowo misję wspierają Belgowie, którzy od kilku tygodni stacjonują na lotnisku w Malborku.
Poprzednio, podczas piątej zmiany polskiego kontyngentu Orlik, piloci wykonali 133 misji lotniczych w czasie 283 godzin. W sumie 7 misji bojowych Alfa oraz 85 misji ćwiczebnych tzw. Tango oraz 21 misji treningowych.

Misja nad krajami bałtyckimi trwa od 2004 roku, ale pierwszy kontyngent wojskowy „Orlik” uczestniczył w Baltic Air Policing w 2006 roku. Od pierwszej do piątej zmiany PKW Orlik piloci spędzili w powietrzu ponad 1000 godzin.

MKS

autor zdjęć: st. chor. mar. Arkadiusz Dwulatek, st. chor. Waldemar Młynarczyk / Combat Camera DORSZ

dodaj komentarz

komentarze


Bitwa o Monte Cassino we wspomnieniach Aleksandra Grobickiego
Ostatnie pożegnanie red. Andrzeja Wernica
Obrady Rady Unii Europejskiej
Wojownicy z 16 Dywizji Zmechanizowanej najlepsi w oktagonie
St. szer. Radosław Zawrotniak drugi w Pucharze Świata
Weterani 2 Korpusu przynieśli nam wolność
Grupa Bojowa gotowa do unijnego dyżuru
Kierunek: Afganistan
Legionowo – kolebka polskiego spadochroniarstwa
Ich zadanie – zdobyć informację
Szef NATO w Warszawie
Zmiana warty na Mazurach
Specjalsi dołączyli do „Projektu Wojownik”
Święto specjalsów
Nowy batalion podhalańczyków
Śmigłowiec na „Ślązaku”
My, Włosi zawsze będziemy kustoszami pamięci o polskich żołnierzach
Generałowie i olimpijczycy z „Sokoła”
Don’t Be Stupid, Don’t Get Killed
Bieg na Monte Cassino – coś więcej niż sport
WOT pomaga na Lubelszczyźnie
Unijny dyżur grupy bojowej V4 w 2023 roku
Polki najszybsze w sztafecie 4x400 m
Medale dla uczestników walk w Karbali
75 lat temu Polacy zdobyli Monte Cassino. Cześć i chwała bohaterom!
22 maja 1919 – błękitna odsiecz Lwowa
You Don’t Get to Choose Your Tasks Here
„Dragon ’19” na lądzie, morzu, w powietrzu i w cyberprzestrzeni
Uchylone wrota piekieł
Raport w sprawie reparacji od Niemiec
Kampania wyborcza poza armią
Region Without a Key
Targi Air Fair 2019
Być krok przed Bielikiem
ORP „Czajka” pomaga Łotyszom
Jelcze dla Wisły
Modernizacja bombowców
F-16 wracają do Polski
Jihadist Mill
MON planuje zwiększenie pomocy dla weteranów
FENIXFS - ręczny inhibitor aerozolowy
Rodziny cichociemnych spotkały się w Warszawie
Szpadzistki bezkonkurencyjne w zawodach o Puchar Świata
Fabryka dżihadystów
Tu się zadań nie wybiera
W Warszawie rozmawiano o pokoju na Bliskim Wschodzie
Ostatnie dni na oświadczenia żołnierzy
Dołącz do zawodowców
Zmiany w przepisach mundurowych
Mogiły bohaterów pod szczególną ochroną
Modernizacja floty powietrznej
Pomóżmy bliskim żołnierza
Nie bądź głupi, nie daj się zabić
„Baltic Protector”
ORP „Lech” niósł pomoc ofiarom symulowanej kolizji na morzu
Czarna taktyka Agatu
W Polsce uczczono żołnierzy gen. Andersa
15 lat JFTC
Wywiad AK w służbie aliantów

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO