moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Silniki do Leopardów - serwis w Poznaniu

Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne z Poznania będą serwisować i naprawiać m.in. silniki do czołgów Leopard 2. Umowę w tej sprawie, obejmującą również transfer technologii i know-how, podpisali w Kielcach Elżbieta Wawrzynkiewicz, prezes WZMot, oraz Karl-Heinz Weltz, dyrektor MTU  Friedrichshafen, niemieckiej firmy, która produkuje silniki do wojskowych pojazdów.


MON chce, aby w zakładach w Poznaniu powstało centrum silnikowe, które będzie zajmować się serwisowaniem i naprawami zespołów napędowych wszystkich pojazdów używanych przez armię. Zwłaszcza, że w najbliższych latach wojsko będzie wymieniało na nowe: samobieżne haubice, czołgi, bojowe wozy piechoty oraz samochody ciężarowe.

Resort obrony narodowej już w ubiegłym roku zdecydował, że taka instytucja jak centrum silnikowe ma powstać w Wojskowych Zakładach Motoryzacyjnych. 28 października 2013 roku porozumienie w tej sprawie podpisali minister obrony Tomasz Siemoniak, Wojciech Dąbrowski, prezes Agencji Rozwoju Przemysłu, oraz Janusz Potocki, ówczesny prezes WZMot.

Dzisiaj zaś podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach  udało się sfinalizować kolejną umowę w tej sprawie. Tym razem porozumienie z firmą WZMot zawarł jeden z największych na świecie producentów wojskowych silników. Niemiecki koncern, który produkuje m.in. silniki do używanych przez naszą armię czołgów Leopard 2A4 i Leopard 2A5, przekaże poznańskim zakładom technologię i know-how do napraw i serwisu produkowanych przez siebie wojskowych silników.

– To symboliczny początek działalności poznańskiego centrum silnikowego, które uzyskało możliwość serwisowania i napraw, a za jakiś czas, mam nadzieję również i montażu silników produkowanych przez firmę MTU – mówi Czesław Mroczek, wiceminister obrony.

Jak podkreśla Elżbieta Wawrzynkiewicz, prezes WZMot, serwisowanie i naprawy silników MTU to dopiero początek budowania produkcyjnych i technologicznych zdolności poznańskiej firmy. – Kolejnym krokiem będzie pozyskanie uprawnień do serwisu i napraw skrzyń biegów do silników używanych w Leopardach. Dzięki temu będziemy mogli zajmować się obsługą całych zespołów napędowych – mówi Elżbieta Wawrzynkiewicz.

Pierwszy silnik polskich Leopardów 2 może trafić do serwisu w Poznaniu już na początku przyszłego roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~bart
1409683020
Amunicję produkuje MESKO poszukaj na google zamiast trollować i pieklić się...
9A-D0-CC-DF
~piotr
1409663580
Czyli to kolejny krok w stworzenie Leoparda 2A4PL ???
19-A1-6B-71

Święto stołecznego garnizonu
 
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Szpej na miarę potrzeb
Sprawa katyńska à la española
NATO on Northern Track
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Na straży wschodniej flanki NATO
Marcin Gortat z wizytą u sojuszników
Przygotowania czas zacząć
Wieczna pamięć ofiarom zbrodni katyńskiej!
Optyka dla żołnierzy
Głos z katyńskich mogił
WIM: nowoczesna klinika ginekologii otwarta
Bezpieczeństwo ważniejsze dla młodych niż rozrywka
Barwy walki
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Kadisz za bohaterów
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
SOR w Legionowie
25 lat w NATO – serwis specjalny
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Potężny atak rakietowy na Ukrainę
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Szarża „Dragona”
NATO na północnym szlaku
Kolejne FlyEle dla wojska
Wojna w świętym mieście, epilog
Odstraszanie i obrona
Ocalały z transportu do Katynia
Zbrodnia made in ZSRS
V Korpus z nowym dowódcą
Mundury w linii... produkcyjnej
Charge of Dragon
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Cyberprzestrzeń na pierwszej linii
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Front przy biurku
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ramię w ramię z aliantami
Rakiety dla Jastrzębi
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Sandhurst: końcowe odliczanie
Prawda o zbrodni katyńskiej
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Wojna w świętym mieście, część druga
Wojna w świętym mieście, część trzecia
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Zachować właściwą kolejność działań
Zmiany w dodatkach stażowych
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Strażacy ruszają do akcji

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO