moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Żołnierze szukali zaginionych żeglarzy

Dwa śmigłowce i samolot z Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej zostały zaangażowane w poszukiwania dwóch żeglarzy, którzy w nocy zaginęli na Zalewie Wiślanym. Ok. 12.40 zakończono akcję z powietrza. Do tego czasu dało się odnaleźć ciało jednego z nich, a także przewróconą łódź i kamizelkę.


Mężczyzna i nastolatek wypłynęli czterometrową łodzią z Suchacza do Krynicy Morskiej. Nie wiadomo dokładnie, kiedy opuścili przystań. – Wczoraj w nocy zaalarmował nas bosman portu w Suchaczu. Na przystani nie zauważył łodzi, a nikt nie poinformował go o jej wyjściu – mówi Mirosława Więckowska, rzecznik Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa (SAR). – Bosman, zapewne z wcześniejszych rozmów, wiedział, że żeglarze planowali płynąć do Krynicy Morskiej. Ale kiedy tam zadzwonił, okazało się, że łódź nie dotarła – dodaje.

Wkrótce do akcji ruszyły dwa statki SAR – z Tolkmicka i Sztutowa. Dołączył do nich śmigłowiec „Anakonda” z 43 Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni-Babich Dołach. – Z lotniska wystartował o godzinie 4.45, a po piątej rano dotarł w rejon poszukiwań – mówi kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. – Po kwadransie załoga odnalazła przewróconą łódź, a po kolejnych 20 minutach unoszącą się na wodzie kamizelkę i ciało jednego z członków załogi – dodaje rzecznik. Okazało się, że to poszukiwany nastolatek. Po siódmej w śmigłowcu zaczął się kończyć zapas paliwa, więc maszyna wróciła do Gdyni. Do poszukiwań drugiego żeglarza ruszył samolot Bryza z 44 Bazy Lotnictwa Morskiego w Siemirowicach. A kiedy i on powrócił na lotnisko, do akcji przystąpiła kolejna „Anakonda”. Akcję z powietrza zakończono ok. 12.40. Do tego czasu nie udało się odnaleźć drugiego żeglarza.

Na razie nie wiadomo, dlaczego doszło do wypadku. Najprawdopodobniej jednak przyczyniły się do niego trudne warunki atmosferyczne. – Od wczoraj mamy pogodę sztormową. Siła wiatru dochodzi do sześciu stopni w skali Beauforta, do tego są wysokie fale – podkreśla kmdr ppor. Cichy. – W takich warunkach poradzić sobie mogą tylko wytrawni żeglarze.

To kolejna już akcja poszukiwawcza prowadzona tego lata przez lotników morskich. Na początku lipca załoga „Anakondy” próbowała namierzyć nurka, który zaginął w okolicach Helu. Mężczyzny nie udało się odnaleźć. Niespełna dwa tygodnie później śmigłowiec poszukiwał wiatrakowca, który spadł do morza w okolicach Jarosławca. Załoga zlokalizowała wrak maszyny. Wkrótce statek SAR wydobył z wody ciało pilota.

Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej wystawia śmigłowce i samoloty do całodobowych dyżurów na lotniskach w Gdyni, Darłowie i Siemirowicach. Maszyny biorą udział w akcjach ratowniczych oraz poszukiwawczych na polskich wodach Bałtyku, a także do stu kilometrów w głąb lądu.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: kmdr ppor. Czesław Cichy

dodaj komentarz

komentarze


Podniebny trening spadochroniarzy
Demag, czyli nowoczesna demagnetyzacja w marynarce
Polska musi mieć cyberbroń
„Poseidon” na Morzu Czarnym
Nowości Europoltechu
Kawalerzyści wzmocnią wschodnią flankę NATO
Metoda na samobójcę
Amnestia, która złamała kręgosłup konspiracji
„Synteza”, czyli niemiecka fabryka na celowniku polskich agentów
Żołnierz z Giżycka chce dopłynąć na igrzyska w Tokio
Podhalańczycy w Warszawie
Od 2018 roku będą nowe książeczki wojskowe
Żandarmeria na poligonie
Kolejne Jelcze dla wojska
Jakim uzbrojeniem dysponuje Batalionowa Grupa Bojowa?
Kawaleria wygrała 6:0, a Vęgoria przegrała 3:4
Więcej pieniędzy dla cywilów w wojsku
Polscy naukowcy wspierają PGZ
Dżudoczki wicemistrzyniami Europy
Operacja „Wisła”, czyli jak chciano zlikwidować UPA
Dotrzemy do prawdy
Bojowe psy weszły na okręt
Samoloty piątej generacji na świecie
Migawki z Afganistanu
„Ariadne ’17” na Morzu Jońskim
Szkolenia i kursy dla terytorialsów
IPN przywraca nazwiska pomordowanych przez komunistów
Żołnierska sztafeta dobiegła do Żagania
Vęgoria zwycięża po raz szósty w sezonie
Jak kształtować patriotyzm? MON ma odpowiedź
Układ w Rapallo, który zachwiał europejskim rozkładem sił
Brygady WOT w Poznaniu i Katowicach
Jan Olszewski: W Polsce obserwujemy działania agentury wpływu
Zrozumieć Rosję
Wyższa szkoła rozpoznania
Święto wszystkich saperów
Studenci WAT dbają o swoją przyszłość
Lepiej wynająć niż sprzedać. MON o powojskowych nieruchomościach
Wynagrodzenia żołnierzy będą rosły
MON chce zmienić kluczowe dla wojska ustawy
F-16 lecą na Litwę
„Mira” na wagę złota
Gotowi do misji w Afganistanie
Jak „Błyskawica” ocaliła angielskie miasto
Od wojny po misje – dzieje Dywizjonu Okrętów Podwodnych
Jak rodziła się legenda Legii Cudzoziemskiej
Będą podwyżki dla pracowników wojska
Śmigłowcowy przetarg pod lupą CBA
Nauta zbuduje okręt dla Svenska Marinen
Pierwsze szkolenia terytorialsów
Żołnierze triumfują w imprezach biegowych
Indianin w armii Hallera
Dowódca 15 Brygady o planach Batalionowej Grupy Bojowej
Gotowi do misji nad krajami bałtyckimi
Jastrzębie lepiej uzbrojone
Long Shot w Międzyrzeczu
Natowski zespół bliżej Ukrainy

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO