moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Żołnierze szukali zaginionych żeglarzy

Dwa śmigłowce i samolot z Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej zostały zaangażowane w poszukiwania dwóch żeglarzy, którzy w nocy zaginęli na Zalewie Wiślanym. Ok. 12.40 zakończono akcję z powietrza. Do tego czasu dało się odnaleźć ciało jednego z nich, a także przewróconą łódź i kamizelkę.


Mężczyzna i nastolatek wypłynęli czterometrową łodzią z Suchacza do Krynicy Morskiej. Nie wiadomo dokładnie, kiedy opuścili przystań. – Wczoraj w nocy zaalarmował nas bosman portu w Suchaczu. Na przystani nie zauważył łodzi, a nikt nie poinformował go o jej wyjściu – mówi Mirosława Więckowska, rzecznik Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa (SAR). – Bosman, zapewne z wcześniejszych rozmów, wiedział, że żeglarze planowali płynąć do Krynicy Morskiej. Ale kiedy tam zadzwonił, okazało się, że łódź nie dotarła – dodaje.

Wkrótce do akcji ruszyły dwa statki SAR – z Tolkmicka i Sztutowa. Dołączył do nich śmigłowiec „Anakonda” z 43 Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni-Babich Dołach. – Z lotniska wystartował o godzinie 4.45, a po piątej rano dotarł w rejon poszukiwań – mówi kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. – Po kwadransie załoga odnalazła przewróconą łódź, a po kolejnych 20 minutach unoszącą się na wodzie kamizelkę i ciało jednego z członków załogi – dodaje rzecznik. Okazało się, że to poszukiwany nastolatek. Po siódmej w śmigłowcu zaczął się kończyć zapas paliwa, więc maszyna wróciła do Gdyni. Do poszukiwań drugiego żeglarza ruszył samolot Bryza z 44 Bazy Lotnictwa Morskiego w Siemirowicach. A kiedy i on powrócił na lotnisko, do akcji przystąpiła kolejna „Anakonda”. Akcję z powietrza zakończono ok. 12.40. Do tego czasu nie udało się odnaleźć drugiego żeglarza.

Na razie nie wiadomo, dlaczego doszło do wypadku. Najprawdopodobniej jednak przyczyniły się do niego trudne warunki atmosferyczne. – Od wczoraj mamy pogodę sztormową. Siła wiatru dochodzi do sześciu stopni w skali Beauforta, do tego są wysokie fale – podkreśla kmdr ppor. Cichy. – W takich warunkach poradzić sobie mogą tylko wytrawni żeglarze.

To kolejna już akcja poszukiwawcza prowadzona tego lata przez lotników morskich. Na początku lipca załoga „Anakondy” próbowała namierzyć nurka, który zaginął w okolicach Helu. Mężczyzny nie udało się odnaleźć. Niespełna dwa tygodnie później śmigłowiec poszukiwał wiatrakowca, który spadł do morza w okolicach Jarosławca. Załoga zlokalizowała wrak maszyny. Wkrótce statek SAR wydobył z wody ciało pilota.

Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej wystawia śmigłowce i samoloty do całodobowych dyżurów na lotniskach w Gdyni, Darłowie i Siemirowicach. Maszyny biorą udział w akcjach ratowniczych oraz poszukiwawczych na polskich wodach Bałtyku, a także do stu kilometrów w głąb lądu.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: kmdr ppor. Czesław Cichy

dodaj komentarz

komentarze


Islandzka mangusta
Będą podwyżki dla pracowników wojska
„Mazurek Dąbrowskiego” ma już 220 lat
MON chce zmienić kluczowe dla wojska ustawy
Rok „Jastrzębia” – żołnierza wyklętego
PGZ zacieśnia współpracę z Bellem
Żołnierze wśród harcerzy
Terytorialsi stają do przysięgi
St. szer. Ewa Nelip wicemistrzynią świata
XIV zmiana gotowa do misji w Bośni i Hercegowinie
Nowy dowódca Batalionowej Grupy Bojowej
Wojskowi piloci w „Akcji Serce”
Cel: zniszczyć radary wroga
„Dwunastka” zdobywa złoto na Spartakiadzie Letniej
Sokoły w Legii
Zadanie logistyków – zaopatrzyć kontyngent w Kuwejcie
Francusko-niemiecki myśliwiec 5. generacji
Z Pogromu Wichra na mistrzostwa świata?
Wsparcie dla weteranów będzie większe
Sojusz pod presją
Pożegnanie trzeciej zmiany PKW OIR w Kuwejcie
Kończy się pierwszy kurs Jata
„Chwała Lotnikom Polskim”­ – nowy pomnik na Powązkach
Borsuk po czesku
Zaloguj się do Air Show Go!
Wakacje dla dzieci żołnierzy
Dezinformacja – potężna broń w rękach Kremla
Zwycięstwa żołnierzy w Diamentowej Lidze
Elephant– rewolucyjny projekt studentów WAT
Śmigłowcowy przetarg pod lupą CBA
ORP „Kormoran”: testy pod okiem ekspertów
„Combat Alert” zakończony
Prezydent Donald Trump w Polsce
Więcej śmigłowców w trosce o bezpieczeństwo turystów
Trump przypomniał Polsce o jej znaczeniu w Europie
Rumunia kupuje Patrioty
Weterani w dyżurach ratownictwa wodnego
Wolna Polska partyzancka
Miłośnicy historii odbudowali legendarny szpital partyzantów
ORP „Czernicki” bliżej domu
Obchody święta Zawiszaków
Generał Haller w albumie IPN
Wojsko szuka nowych wozów zabezpieczenia technicznego
Vęgoria utrzymała się w klasie okręgowej
Cena bezpieczeństwa
Pod Olesznem NSZ i AK wspólnie walczyły z Niemcami
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki
Brązowy medal szpadzistek
Mustangi raz jeszcze
Zbierają doświadczenia w pustynnych warunkach
Żołnierze NATO w Dolinie Rospudy
Przełom w finansowaniu armii
Szef MON: misja „Czernickiego” to jedna z najważniejszych
Kobiety na misjach obserwacyjnych
Ułani na południowej flance NATO

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO