moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Żołnierze szukali zaginionych żeglarzy

Dwa śmigłowce i samolot z Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej zostały zaangażowane w poszukiwania dwóch żeglarzy, którzy w nocy zaginęli na Zalewie Wiślanym. Ok. 12.40 zakończono akcję z powietrza. Do tego czasu dało się odnaleźć ciało jednego z nich, a także przewróconą łódź i kamizelkę.


Mężczyzna i nastolatek wypłynęli czterometrową łodzią z Suchacza do Krynicy Morskiej. Nie wiadomo dokładnie, kiedy opuścili przystań. – Wczoraj w nocy zaalarmował nas bosman portu w Suchaczu. Na przystani nie zauważył łodzi, a nikt nie poinformował go o jej wyjściu – mówi Mirosława Więckowska, rzecznik Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa (SAR). – Bosman, zapewne z wcześniejszych rozmów, wiedział, że żeglarze planowali płynąć do Krynicy Morskiej. Ale kiedy tam zadzwonił, okazało się, że łódź nie dotarła – dodaje.

Wkrótce do akcji ruszyły dwa statki SAR – z Tolkmicka i Sztutowa. Dołączył do nich śmigłowiec „Anakonda” z 43 Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni-Babich Dołach. – Z lotniska wystartował o godzinie 4.45, a po piątej rano dotarł w rejon poszukiwań – mówi kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. – Po kwadransie załoga odnalazła przewróconą łódź, a po kolejnych 20 minutach unoszącą się na wodzie kamizelkę i ciało jednego z członków załogi – dodaje rzecznik. Okazało się, że to poszukiwany nastolatek. Po siódmej w śmigłowcu zaczął się kończyć zapas paliwa, więc maszyna wróciła do Gdyni. Do poszukiwań drugiego żeglarza ruszył samolot Bryza z 44 Bazy Lotnictwa Morskiego w Siemirowicach. A kiedy i on powrócił na lotnisko, do akcji przystąpiła kolejna „Anakonda”. Akcję z powietrza zakończono ok. 12.40. Do tego czasu nie udało się odnaleźć drugiego żeglarza.

Na razie nie wiadomo, dlaczego doszło do wypadku. Najprawdopodobniej jednak przyczyniły się do niego trudne warunki atmosferyczne. – Od wczoraj mamy pogodę sztormową. Siła wiatru dochodzi do sześciu stopni w skali Beauforta, do tego są wysokie fale – podkreśla kmdr ppor. Cichy. – W takich warunkach poradzić sobie mogą tylko wytrawni żeglarze.

To kolejna już akcja poszukiwawcza prowadzona tego lata przez lotników morskich. Na początku lipca załoga „Anakondy” próbowała namierzyć nurka, który zaginął w okolicach Helu. Mężczyzny nie udało się odnaleźć. Niespełna dwa tygodnie później śmigłowiec poszukiwał wiatrakowca, który spadł do morza w okolicach Jarosławca. Załoga zlokalizowała wrak maszyny. Wkrótce statek SAR wydobył z wody ciało pilota.

Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej wystawia śmigłowce i samoloty do całodobowych dyżurów na lotniskach w Gdyni, Darłowie i Siemirowicach. Maszyny biorą udział w akcjach ratowniczych oraz poszukiwawczych na polskich wodach Bałtyku, a także do stu kilometrów w głąb lądu.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: kmdr ppor. Czesław Cichy

dodaj komentarz

komentarze


Posłowie rozmawiali o sytuacji materialnej wojskowych
Jastrzębie wracają z Litwy do domu
Drugie życie Challengerów
MON odzyska narzędzia analizy planów operacyjnych
Zabytkowy silnik do Renault FT
„Dunaj ’17” – test przed misją
Patrioty o krok bliżej
Wsparcie dla misji Air Policing
Żołnierze kruczego pióra
Przyjedź na święto podkarpackich terytorialsów!
Piłkarska jesień wojskowych drużyn – czas na podsumowania
Trzy medale przełajowców na wojskowych mistrzostwach świata
Twierdze nie do zdobycia
W sporcie nie ma mocnych na 11 LDKPanc
Czy w szkołach będzie wychowanie proobronne?
Posłowie o przemyśle stoczniowym
Język współpracy
Zbierają doświadczenia w pustynnych warunkach
Armia Czerwona zamyka kleszcze
Ćwiczenia Maple Arch '17 w Nowej Dębie
Kobiety na misjach obserwacyjnych
Raport MON o książce Tomasza Piątka
Twórcy SPO odznaczeni
Świąteczne paczki dla żołnierzy na misjach
Na kongresie o klasach wojskowych
Rozbrajanie kontrolowane, Warszawa, listopad 1918
Jeszcze mobilniejsze NATO
Wojsko kupiło drony uderzeniowe
Podziękuj bohaterom!
Nurkowie ćwiczą na Zalewie Sulejowskim
Spartakiada: Zmechanizowani ze Szczecina kontra Czarna Dywizja
Żołnierz WOT-u mistrzem wojska w szachach
Bandera nad „Kormoranem”
Studenci Akademii Wojsk Lądowych pomagają weteranom
Limity służby czynnej w 2018 roku
Służba w WOT nie tylko dla dwudziestolatków
Szkoła Orląt otwiera się na zwiedzających
Co dalej z polsko-ukraińskim dialogiem historycznym?
Centrum dowodzenia NATO w Polsce?
„Narew” za dwa lata
Cztery kilometry walki
Grot i Ragun zakwalifikowane do służby
Polacy jadą na misję szkoleniową do Iraku
Tragedia SS „Wigry”
Wypadek na poligonie
Autosan sprzedaje autobusy do Niemiec
Pamiątki po polskich żołnierzach trafią do ich rodzin
Nowa współpraca wojskowa UE
Świętowali na sportowo
Więcej pieniędzy na obronność
Radary na aerostacie
Nowa instrukcja lotów HEAD do końca roku
Polacy pojechali do Kanady po zwycięstwo
Wyższe dodatki dla żołnierzy
Posłowie o budżecie obronnym na 2018 rok
Antoni Macierewicz w Kanadzie o rosyjskiej agresji

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO