moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Żołnierze szukali zaginionych żeglarzy

Dwa śmigłowce i samolot z Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej zostały zaangażowane w poszukiwania dwóch żeglarzy, którzy w nocy zaginęli na Zalewie Wiślanym. Ok. 12.40 zakończono akcję z powietrza. Do tego czasu dało się odnaleźć ciało jednego z nich, a także przewróconą łódź i kamizelkę.


Mężczyzna i nastolatek wypłynęli czterometrową łodzią z Suchacza do Krynicy Morskiej. Nie wiadomo dokładnie, kiedy opuścili przystań. – Wczoraj w nocy zaalarmował nas bosman portu w Suchaczu. Na przystani nie zauważył łodzi, a nikt nie poinformował go o jej wyjściu – mówi Mirosława Więckowska, rzecznik Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa (SAR). – Bosman, zapewne z wcześniejszych rozmów, wiedział, że żeglarze planowali płynąć do Krynicy Morskiej. Ale kiedy tam zadzwonił, okazało się, że łódź nie dotarła – dodaje.

Wkrótce do akcji ruszyły dwa statki SAR – z Tolkmicka i Sztutowa. Dołączył do nich śmigłowiec „Anakonda” z 43 Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni-Babich Dołach. – Z lotniska wystartował o godzinie 4.45, a po piątej rano dotarł w rejon poszukiwań – mówi kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. – Po kwadransie załoga odnalazła przewróconą łódź, a po kolejnych 20 minutach unoszącą się na wodzie kamizelkę i ciało jednego z członków załogi – dodaje rzecznik. Okazało się, że to poszukiwany nastolatek. Po siódmej w śmigłowcu zaczął się kończyć zapas paliwa, więc maszyna wróciła do Gdyni. Do poszukiwań drugiego żeglarza ruszył samolot Bryza z 44 Bazy Lotnictwa Morskiego w Siemirowicach. A kiedy i on powrócił na lotnisko, do akcji przystąpiła kolejna „Anakonda”. Akcję z powietrza zakończono ok. 12.40. Do tego czasu nie udało się odnaleźć drugiego żeglarza.

Na razie nie wiadomo, dlaczego doszło do wypadku. Najprawdopodobniej jednak przyczyniły się do niego trudne warunki atmosferyczne. – Od wczoraj mamy pogodę sztormową. Siła wiatru dochodzi do sześciu stopni w skali Beauforta, do tego są wysokie fale – podkreśla kmdr ppor. Cichy. – W takich warunkach poradzić sobie mogą tylko wytrawni żeglarze.

To kolejna już akcja poszukiwawcza prowadzona tego lata przez lotników morskich. Na początku lipca załoga „Anakondy” próbowała namierzyć nurka, który zaginął w okolicach Helu. Mężczyzny nie udało się odnaleźć. Niespełna dwa tygodnie później śmigłowiec poszukiwał wiatrakowca, który spadł do morza w okolicach Jarosławca. Załoga zlokalizowała wrak maszyny. Wkrótce statek SAR wydobył z wody ciało pilota.

Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej wystawia śmigłowce i samoloty do całodobowych dyżurów na lotniskach w Gdyni, Darłowie i Siemirowicach. Maszyny biorą udział w akcjach ratowniczych oraz poszukiwawczych na polskich wodach Bałtyku, a także do stu kilometrów w głąb lądu.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: kmdr ppor. Czesław Cichy

dodaj komentarz

komentarze


Przyjaciele nie tylko w służbie
Wielka parada na jubileusz marynarki wojennej
Koszykarze z Czarnej Dywizji mistrzami Wojska Polskiego
Sukces Trumpa czy Kima?
Terytorialsi na kursie dla ratowników wodnych
Z ziemi widzą więcej niż piloci
Szachiści najlepsi w mistrzostwach NATO
Minister obrony na spotkaniu w Rumunii
Eurosatory – królestwo militarnych pojazdów
Polityka fałszywego uśmiechu
Więcej pieniędzy dla cywilów w wojsku
Świnoujście świętowało 100-lecie marynarki
Wojskowi judocy na tatami
Nowy inspektor marynarki wojennej
Polskie Bryzy nad Afryką
15–30 czerwca 1918 – Błękitna Armia pod polskimi sztandarami
NATO utworzy nową strukturę dowodzenia
Myśliwce F-16 dla Chorwacji
Dzieci wyśpiewały i wytańczyły Niepodległą
Pomnik katyński w Jersey City. Prawda historyczna kontra polityczna poprawność
Scenariusze dla Tygrysów
Święto Dowództwa Generalnego
Na jakich zasadach powrót do armii?
Bliski Wschód – definicja chaosu
Polscy piloci wracają z Kuwejtu
Jak polscy partyzanci zdobyli niemiecki garnizon
Eurosatory 2018: Robotyzacja pola walki
Sąd zdecyduje o losach pomnika katyńskiego w Jersey City
„Saber Strike ’18” – decydujące starcie
Rusza V Festiwal Orkiestr Wojskowych
IPN odnalazł szczątki kolejnego niezłomnego
LOT Szkoły Orląt
Starcie pancernych plutonów
Eurosatory 2018 zakończone
Ławka, która łączy tradycję z nowoczesnością
Kotwica Polski Walczącej dla WOT
Porady z paragrafem
W Radomiu o przygotowaniach do Air Show
Egzamin „Kormorana” na Świnie
Polski komandos szkolił afgańskich nawigatorów naprowadzania
Francja inwestuje w obronność
Wykaż się lotniczą wiedzą zdając do Szkoły Orląt
Srebrny medal st. szer. Mateusza Polaczyka
Legenda polskiej partyzantki
Puma i Kuguar na Mazurach
Naukowcy przypomnieli dorobek Wyższej Szkoły Wojennej
Amerykańskie inwestycje w obronność krajów bałtyckich
Eurosatory – osobiste wymogi
GROM, jak rodziła się legenda
Kierunek – wschodnia flanka
Polskie skrzydła w Afryce
Co z kierowcami pojazdów uprzywilejowanych?
Gen. Sokołowski: Judo świetnie kształtuje charakter
Trening z koktajlami Mołotowa
Akademia Wojsk Lądowych otwiera drzwi
Załoga Bergepanzera w akcji

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO