moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Żołnierze szukali zaginionych żeglarzy

Dwa śmigłowce i samolot z Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej zostały zaangażowane w poszukiwania dwóch żeglarzy, którzy w nocy zaginęli na Zalewie Wiślanym. Ok. 12.40 zakończono akcję z powietrza. Do tego czasu dało się odnaleźć ciało jednego z nich, a także przewróconą łódź i kamizelkę.


Mężczyzna i nastolatek wypłynęli czterometrową łodzią z Suchacza do Krynicy Morskiej. Nie wiadomo dokładnie, kiedy opuścili przystań. – Wczoraj w nocy zaalarmował nas bosman portu w Suchaczu. Na przystani nie zauważył łodzi, a nikt nie poinformował go o jej wyjściu – mówi Mirosława Więckowska, rzecznik Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa (SAR). – Bosman, zapewne z wcześniejszych rozmów, wiedział, że żeglarze planowali płynąć do Krynicy Morskiej. Ale kiedy tam zadzwonił, okazało się, że łódź nie dotarła – dodaje.

Wkrótce do akcji ruszyły dwa statki SAR – z Tolkmicka i Sztutowa. Dołączył do nich śmigłowiec „Anakonda” z 43 Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni-Babich Dołach. – Z lotniska wystartował o godzinie 4.45, a po piątej rano dotarł w rejon poszukiwań – mówi kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. – Po kwadransie załoga odnalazła przewróconą łódź, a po kolejnych 20 minutach unoszącą się na wodzie kamizelkę i ciało jednego z członków załogi – dodaje rzecznik. Okazało się, że to poszukiwany nastolatek. Po siódmej w śmigłowcu zaczął się kończyć zapas paliwa, więc maszyna wróciła do Gdyni. Do poszukiwań drugiego żeglarza ruszył samolot Bryza z 44 Bazy Lotnictwa Morskiego w Siemirowicach. A kiedy i on powrócił na lotnisko, do akcji przystąpiła kolejna „Anakonda”. Akcję z powietrza zakończono ok. 12.40. Do tego czasu nie udało się odnaleźć drugiego żeglarza.

Na razie nie wiadomo, dlaczego doszło do wypadku. Najprawdopodobniej jednak przyczyniły się do niego trudne warunki atmosferyczne. – Od wczoraj mamy pogodę sztormową. Siła wiatru dochodzi do sześciu stopni w skali Beauforta, do tego są wysokie fale – podkreśla kmdr ppor. Cichy. – W takich warunkach poradzić sobie mogą tylko wytrawni żeglarze.

To kolejna już akcja poszukiwawcza prowadzona tego lata przez lotników morskich. Na początku lipca załoga „Anakondy” próbowała namierzyć nurka, który zaginął w okolicach Helu. Mężczyzny nie udało się odnaleźć. Niespełna dwa tygodnie później śmigłowiec poszukiwał wiatrakowca, który spadł do morza w okolicach Jarosławca. Załoga zlokalizowała wrak maszyny. Wkrótce statek SAR wydobył z wody ciało pilota.

Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej wystawia śmigłowce i samoloty do całodobowych dyżurów na lotniskach w Gdyni, Darłowie i Siemirowicach. Maszyny biorą udział w akcjach ratowniczych oraz poszukiwawczych na polskich wodach Bałtyku, a także do stu kilometrów w głąb lądu.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: kmdr ppor. Czesław Cichy

dodaj komentarz

komentarze


Ćwierć wieku współpracy z amerykańskimi gwardzistami
Trzecia zmiana gotowa do misji w Rumunii
Kompania manewrowa gotowa do misji
Polacy pod fryzyjską flagą
Trzy miesiące w lodach Antarktydy
Polacy szkolą irackich żołnierzy
Amerykańskie inwestycje w obronność krajów bałtyckich
Bryza już lata nad Morzem Śródziemnym
Na jakich zasadach powrót do armii?
Walczyli i zginęli dla Polski
Minister Błaszczak: nie zapomnimy o katyńskiej zbrodni
Ustawa degradacyjna przyjęta przez rząd
Antoni Macierewicz w Kanadzie o rosyjskiej agresji
Trzy medale biatlonistek na mistrzostwach świata
Zbrojeniowe inwestycje świętokrzyskiej politechniki
Francja inwestuje w obronność
Szer. Karolina Pilarska mistrzynią Polski w maratonie
75 lat temu wybuchło powstanie w warszawskim getcie
W drodze do Santiago de Compostela
Na pomoc żydowskiemu Westerplatte
Sport – przepustka do wojsk specjalnych?
Bliski Wschód – definicja chaosu
Przyszłość lotnictwa
Weterani przygotowują się do startu w Invictus Games
WAT Rekrut pomoże przyszłym studentom
Co z kierowcami pojazdów uprzywilejowanych?
Agat: zmieniamy zasady gry
Hiszpanie modernizują armię
Eksperci dyskutowali o WOT
Drugi dzień obrad NATO w Brukseli
Dziesiąte święto stołecznego garnizonu
Szczęśliwa siódemka
Ministrowie obrony w Brukseli
„Sophia” z polskim akcentem
Rosomaki dla Bułgarii?
Raki w fazie testów
Prezydent podpisał ustawę budżetową na 2018 rok
Czarna Dywizja mistrzem wojska w futsalu
Beryle dla Nigerii
Sportowcy z WAT wygrali VII Puchar Rektorów
Myśliwce F-16 dla Chorwacji
Posłowie debatowali o modernizacji
Narodziny kłamstwa: berlingowcy w Katyniu
Argentyńska zagadka
Będzie więcej dróg o znaczeniu obronnym
Minister obrony na spotkaniu w Rumunii
Polacy na straży pokoju na Półwyspie Koreańskim
Atak z wody i spod wody
Mój ojciec widział katyńskie doły śmierci
Nowe drony dla specjalsów
Walki żołnierzy na gali Armia Fight Night
Afgańska misja z nowymi siłami
Żonkile dla bohaterów getta
16–30 kwietnia 1918 – poszukiwania polskiego króla
Raport z płonącego getta

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO