moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Lady Gaga i Danusia już w Polsce

Dwie ostatnie armatohaubice Dana zakończyły pięcioletnią służbę w Afganistanie. „Lady Gaga” do kraju przypłynęła statkiem, a „Danusia” przyleciała na pokładzie An-124 Rusłan. Oba samobieżne działa najpierw służyły w bazach Ghazni i Warrior, a potem wszędzie tam, gdzie polska artyleria zapewniała wsparcie ogniowe. Zanim znów rozpoczną służbę w kraju, czekają je przeglądy techniczne i konserwacja.


152-milimetrowa armatohaubica Dana, nazywana „Danusią”, wróciła do kraju kilka dni temu. Przyleciała na pokładzie An-124 Rusłan, jednego z największych samolotów transportowych na świecie. – Przed załadunkiem armatohaubica została specjalnie przygotowana do podróży: umyta preparatem odkażającym i odpowiednio zabezpieczona na czas transportu – mówi kpt. Leszek Radzik, rzecznik prasowy XV zmiany PKW Afganistan.

Niedługo przed nią drogą morską powróciła „Lady Gaga”. Zanim na pokładzie statku dotarła do portu w Szczecinie, żołnierze z Zespołu Zabezpieczenia i Przygotowania Transportu w Afganistanie musieli ją przygotować do podróży. W bazie Bagram sprzęt został odpowiednio zabezpieczony. – Dopiero potem Dana wyleciała samolotem C-17 do portu w Omanie. Tam została przeładowana na pokład statku IDA Rambow płynącego do Szczecina – wyjaśnia ppor. Piotr Płuciennik, oficer prasowy 10 Opolskiej Brygady Logistycznej.

W kraju wyładunkiem Dany zajęli się logistycy opolskiej brygady, wspomagani przez specjalistów z 55 Batalionu Remontowego oraz z 11 Mazurskiego Pułku Artylerii w Węgorzewie. – Pomijając ciężar, nie było to szczególnie trudne zadanie. Jako logistycy mamy doświadczenie w podobnych operacjach. Zajmowaliśmy się też „pakowaniem” misji irackiej. Teraz, poza Daną, wyładowywaliśmy też 12 pojazdów KTO Rosomak. Wszystko poszło bardzo sprawnie – mówi  ppor. Płuciennik.

Obie armatohaubice przejdą teraz niezbędne przeglądy i remonty. Potem wrócą do 11 Mazurskiego Pułku Artylerii w Węgorzewie, gdzie będą służyły artylerzystom.


„Danusia” i „Lady Gaga” to nie jedyne Dany, które mają swoje imiona. W Afganistanie razem z polskimi artylerzystami służyły też „Fiona” i „Barbara”. Wszystkie armatohaubice trafiły na misję w czasie IV zmiany polskiego kontyngentu wojskowego. – Zostały rozlokowane w bazach Ghazni i Warrior – przypomina mjr Marek Pietrzak z Dowództwa Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych. Potem miejsca stacjonowania artylerzystów wielokrotnie się zmieniały. Służyli m.in. w bazach Four Corners, Quarabah, Giro i Waghez. – Wszędzie tam artyleria zapewniała wsparcie ogniowe i ochronę miejsc stacjonowania – wyjaśnia major.

Dana to samobieżna, opancerzona armatohaubica na podwoziu kołowym. Napęd działa stanowi 12-cylindrowy silnik wysokoprężny o mocy 345 KM. Do strzelania z działa używa się naboi m.in. z pociskami odłamkowo-burzącymi, przeciwpancernymi, kumulacyjnymi, przeciwbetonowymi, oświetlającymi i dymnymi. Waga działa wraz z amunicją to około 30 ton.

W Afganistanie trwa akcja wycofywania wojsk misji ISAF, w skład której wchodzi także polski kontyngent wojskowy. Jego XV i zarazem ostatnia zmiana odpowiedzialna jest głównie za przygotowanie i transport do kraju pozostałego sprzętu i uzbrojenia. Zajmują się tym m.in. logistycy wchodzący w skład ZZiPT.


Zajmują się oni m.in. pakowaniem, zabezpieczeniem i sprawdzeniem sprzętu pod kątem sprawności technicznej, ale także sporządzają dokumentację niezbędną do przewozu mienia wojskowego.

Już ponad 70 procent sprzętu, którego polscy żołnierze używali w Afganistanie, zostało zagospodarowane: 40 procent wróciło do kraju, blisko 20 procent zostało zutylizowane (ze względu na niską wartość transport do Polski był nieopłacalny), a 11 procent otrzymały organizacje charytatywne w Afganistanie.

Do Polski wróciło już m.in. 99 sztuk KTO Rosomak i 11 śmigłowców. Na transport do kraju czeka jeszcze ponad 100 sztuk innego rodzaju sprzętu.

PG

autor zdjęć: kpt. Leszek Radzik, por. Ewelina Kasprzyk

dodaj komentarz

komentarze

~pronar2
1405929120
Sluzylem w 1 MBA, dzisiejszy 11 pulk w 2008, i doskonale pamiętam jak te danki byly szykowane, najpierw transport do Grudziadza gdzie wsadzili klime i przygotowali na warunki afganskie a później juz do Afganistanu
49-C5-E1-3A
~scooby
1404822240
~nik - siatka ma zastąpić kamuflaż optyczny. A jak zimą spadnie śnieg to będziesz batalion malował na biało ? Czy obrócisz siatkę na drugą stronę. Marzy mi się by opracowali dwustronną siatkę zimową - bura jak nie ma śniegu , biała jak spadł. A do Afganistanu nie malowali z wyjątkiem kół tylko przykryli w kolorze Afganistanu ( piasek a jak w Afganistanie pojada w góry to ja obrócą i maja białą) . To się nazywają tz: "czynniki miękkie". Peleryna do mundur może być podobnie szyty. Ale to już jest technologia pewnie tajna technologia zakamuflowana w naszym Holdingu.
39-FF-C3-6D
~nik
1404771900
scooby jeśli siatka ma ochronić przed rdza to czemu nie
3C-2A-9C-40
~scooby
1404734160
Malowanie można zastąpić siatką maskującą przyklejoną na taśmy dwustronne.
39-FF-C3-6D

Posłowie dyskutowali o natowskich wojskach w Polsce
„Bison Drawsko 2017”: Tarantina pokonana
Pułkownik Łukasz Przybylski, weteran trzech powstań
Na wojnie informacyjnej
Morskie ćwiczenia NATO pod rozkazami polskich oficerów
Arabia Saudyjska. Nadlatują F-15SA
Bombą głębinową w okręt podwodny
Pieniądze dla żołnierzy WOT
Muzeum Pałac w Kocku, czyli jak mieszkańcy dbają o historię
Sprzęt ochronny dla żołnierzy
Nowe życie giżyckich schronów
F-16 polecą na Litwę
AWACS na lotnisku w Warszawie
Szkolenia i kursy dla terytorialsów
ALIS – cyfrowa rewolucja w lotnictwie wojskowym
Swój czy obcy?
Śmigłowcowy przetarg pod lupą CBA
„Wilk” na poligonie
Jak w odrodzonej Polsce powstawały mapy morskie
Więcej wojska w Białymstoku
Operacja „Adolphus”, czyli pierwszy skok
IPN bada przyczynę śmierci żołnierza w grudniu 1970
Rekord Zimnara w Lublińcu
Zawodnicy z wrocławskiego WZS szykują się do mistrzostw
Po Pucharze Świata czas na igrzyska
Nowe, lepiej uzbrojone Strykery dla US Army
Czernicki okrętem flagowym zespołu NATO
„Zima-17”: sprawdzian nowego systemu dowodzenia armią
Nowe armaty dla „Ślązaka”
Polowa szkoła wojowania
Od 2018 roku będą nowe książeczki wojskowe
Wielki, amerykański, przetarg na samoloty szkolne
Poszukiwany następca RPG-7
Przetarg na śmigłowce
Polska – Kanada 6:1, ale w ćwierćfinale Syria i Egipt
Podchorążowie na ORP „Arctowski”
„Bison Drawsko”, czyli sztuka walki również z… mrozem
Atak terrorystyczny – jak przetrwać?
Priorytety MON-u w 2017 roku
Brązowy medal biatlonowej pary
Minister Macierewicz podsumował rok w MON
Szef MON podsumował rok i wskazał priorytety
Fregata wróciła z ćwiczeń w Norwegii
Pobiegną Tropem Wilczym
Certyfikat NATO dla bydgoskiego centrum
Zlot kolekcjonerów broni palnej
Dzień otwarty w dęblińskiej uczelni
Ostatnie piętro izraelskiej tarczy
Powołanie do WOT krok po kroku
Michał Jach: Wzmocnimy obronę wschodniej Polski
Rok lotniczych wyzwań
Nowe szkolenia medyków pola walki
Patrioty z polskimi podzespołami
ORP „Czernicki” na Morzu Tyrreńskim
Inżynieria strachu

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO