moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

O co chodzi z offsetem?

Cóż to jest ten offset? Otóż to nic innego jak umowa kompensacyjna. Na podstawie takiej umowy zagraniczny kontrahent sprzedający dany produkt zobowiązuje się skompensować brak zamówienia tego produktu w rodzimym przemyśle danego kraju transferem technologii wytworzenia i serwisowania tegoż produktu w kraju kupującego. Brzmi skomplikowanie, ale jest proste. Kupujemy po prostu to, co najlepsze dla obronności, z obowiązkiem transferu technologii, po to aby nie tylko zamawiający otrzymał to, co chce (nowoczesny produkt), ale by także krajowy przemysł otrzymał przy tym coś (nowoczesne technologie), co pozwoli mu nadrobić opóźnienie technologiczne. To szczególnie ważne dla polskiego przemysłu obronnego! – pisze senator Jarosław Lasecki (PO), członek Komisji Obrony Narodowej oraz sprawozdawca ustawy offsetowej.

Przyjęta dziś przez Senat „Ustawa o niektórych umowach zawieranych w związku z realizacją zamówień o podstawowym znaczeniu dla bezpieczeństwa państwa” to kolejny krok w kierunku pozyskania nowych technologii dla polskiego przemysłu obronnego i polonizacji systemu obrony.

Celem ustawy jest zastąpienie tej obowiązującej z 10 września 1999 roku i dopasowanie naszego prawa do prawa Unii Europejskiej wynikającego z konieczności obowiązywania art. 346 ust. 1 lit b traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz uwzględnienie postanowień zawartych w kodeksie postępowania w zakresie offsetu (ang. Code of Conduct on Offsets) Europejskiej Agencji Obrony (Europeen Defence Agency) z 3 maja 2011 roku.

Ustawa ta, zwana potocznie ustawą offsetową, zezwala na offset jedynie w celu ochrony bezpieczeństwa państwa i w szczegółowy sposób określa prawa i zobowiązania uczestników offsetu oraz reguły zawierania umów odnoszących się do produkcji i handlu bronią, amunicją i materiałami wojennymi.

Cóż to jest ten offset? Po prostu umowa kompensacyjna. Coś za coś. Albo coś do czegoś. Na podstawie takiej umowy zagraniczny kontrahent sprzedający dany produkt zobowiązuje się skompensować brak zamówienia tego produktu w rodzimym przemyśle danego kraju transferem technologii wytworzenia i serwisowania tegoż produktu, w kraju kupującego. Brzmi skomplikowanie, ale jest proste. Kupujemy po prostu to, co najlepsze dla obronności, z obowiązkiem transferu technologii, po to aby nie tylko zamawiający otrzymał to, co chce (nowoczesny produkt), ale by także krajowy przemysł otrzymał przy tym coś (nowoczesne technologie), co pozwoli mu nadrobić opóźnienie technologiczne. To szczególnie ważne dla polskiego przemysłu obronnego!

Ustawa definiuje zobowiązanie offsetowe jako zobowiązanie zagranicznego dostawcy wobec Skarbu Państwa i offsetobiorcy, polegające w szczególności na przekazaniu technologii lub know-how, wraz z przeniesieniem autorskich praw majątkowych lub praw do korzystania z utworu na podstawie udzielonej licencji, zapewniające wymaganą przez Skarb Państwa niezależność od zagranicznego dostawcy, w celu utrzymania lub ustanowienia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej potencjału w zakresie przeniesienia zdolności produkcyjnych, serwisowych i obsługowo-naprawczych, a także innych, niezbędnych z punktu widzenia ochrony podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa.

Innymi słowy, na podstawie tej ustawy, ze względu na podstawowy interes bezpieczeństwa państwa, będziemy mogli kupować za granicą nie tylko gotowe produkty, lecz także całą technologię służącą do wykonania i serwisowania tych produktów w rodzimych firmach polskiego przemysłu obronnego. To kolejny krok w kierunku pozyskania nowych technologii, niemożliwych do kupienia w inny sposób, a także krok w kierunku istotnego wzmocnienia potencjału wytwórczego i modernizacji naszego rodzimego przemysłu obronnego.

Istotną nowością, którą wprowadza ta ustawa, jest fakt, że gospodarzem postępowania offsetowego, czyli negocjacji i zawierania umów offsetowych, będzie nie minister gospodarki, jak było do tej pory, lecz minister obrony narodowej. Spowoduje to przesunięcie punktu ciężkości z offsetu ekonomicznego czy – inaczej – offsetu pośredniego na offset technologiczny, co tak naprawdę będzie gwarantować pozyskanie najlepszego i najnowocześniejszego sprzętu dla sił zbrojnych w ramach modernizacji technicznej bez konieczności zawierania zgniłych kompromisów, tzn. offsetów pośrednich z transferem technologii do innych gałęzi gospodarki, niezwiązanych z przemysłem obronnym i niemających znaczenia dla bezpieczeństwa państwa, jak to bywało do tej pory.

Ustawa znosi próg 5 mln euro wartości umowy, a w celu maksymalnego wykorzystania know-how w zakresie zawierania umów powołuje Komitet Offsetowy, organ opiniodawczo-doradczy działający przy ministrze obrony narodowej, w miejsce Komitetu do spraw Umów Offsetowych, dotychczas działającego przy ministrze gospodarki.

Ustawa ta to dobry ruch nie tylko dla sił zbrojnych, zwłaszcza w obliczu proponowanego zwiększenia budżetu na obronę z 1,95 do 2,0 proc. PKB, ale przede wszystkim szansa dla naszego przemysłu obronnego. Jeżeli wykorzystamy ją, będziemy mogli mówić nie tylko o polonizacji przemysłu obronnego, lecz o polonizacji systemu obrony w ogóle.

Bez pieniędzy nie da się wygrać wojny, ale samymi pieniędzmi – bez nowoczesnych technologii wojennych – też nie!

I chyba nie możemy też być dłużej w Europie bardziej papiescy niż papież w sprawach przetargów na zakupy uzbrojenia. Pod względem liczby ogłaszanych przetargów w tej dziedzinie jesteśmy w Europie pewnie na pierwszych miejscach, tylko że w tych zawodach pierwsi wcale nie wygrywają. Teraz musimy pokonać „pułkownika Stracha”, aby dużo odważniej i przemyślanie stosować się do art. 346 lit.1 ust. b traktatu europejskiego i w interesie bezpieczeństwa państwa mieć w kraju wszystko, co go nam zapewni. Jak Włochy, Francja czy Niemcy. A może w jeszcze większej mierze?

Jarosław Lasecki
członek senackiej Komisji Obrony Narodowej

dodaj komentarz

komentarze


Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
 
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Ramię w ramię z aliantami
Metoda małych kroków
Sprawa katyńska à la española
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
25 lat w NATO – serwis specjalny
Kolejne FlyEye dla wojska
Wytropić zagrożenie
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Charge of Dragon
Szybki marsz, trudny odwrót
Święto stołecznego garnizonu
Wojna w świętym mieście, część druga
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Od maja znów można trenować z wojskiem!
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Zachować właściwą kolejność działań
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
SOR w Legionowie
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Rekordziści z WAT
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Szpej na miarę potrzeb
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Ameryka daje wsparcie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Front przy biurku
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Posłowie dyskutowali o WOT
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Tragiczne zdarzenie na służbie
W Italii, za wolność waszą i naszą
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Wojna na detale
NATO on Northern Track
Gunner, nie runner
NATO na północnym szlaku
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Wojna w świętym mieście, epilog
Zmiany w dodatkach stażowych
Kadisz za bohaterów
Sandhurst: końcowe odliczanie
Pod skrzydłami Kormoranów
Więcej koreańskich wyrzutni dla wojska
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Na straży wschodniej flanki NATO
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO