moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kolejka na studia do Szkoły Orląt

Chcesz zdobyć indeks dęblińskiej uczelni – zostało sześć tygodni na złożenie dokumentów. W tym roku akademickim szkoła przyjmie na wojskowe kierunki 71 osób. Będą studiować nawigację, logistykę oraz lotnictwo i kosmonautykę. Walka o miejsce będzie duża, bo już zgłosiło się 170 kandydatów.


Pasja do lotnictwa, żelazne zdrowie, odporność na stres – to tylko niektóre z cech pożądanych u przyszłych pilotów. W roku akademickim 2014/2015 Szkoła Orląt przyjmie 71 podchorążych. Na nawigację 19 osób, logistykę – pięć, najwięcej na lotnictwo i kosmonautykę – 47 osób.

Limity dla przyszłych podchorążych co roku określa minister obrony narodowej w rozporządzeniu. – Wynikają one z prognoz kadrowych. Oznacza to, że po uwzględnieniu pięcioletniego okresu kształcenia przyszłych żołnierzy, właśnie tyle etatów będzie w wojsku potrzebnych – mówi ppłk Janusz Chojecki, rzecznik prasowy Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych.

Choć chętni na studia w Dęblinie na złożenie dokumentów mają czas do 31 marca, do szkoły wpłynęło już ponad 170 wniosków z całej Polski. Wśród ubiegających się o miejsce na uczelni są zarówno kobiety, jak i mężczyźni. Większość to absolwenci liceów ogólnokształcących, a zaledwie 3 proc. ukończyło technikum. – Szacujemy, że liczba chętnych może być podobna do ubiegłorocznej, kiedy wnioski złożyło ponad 600 osób. Z drugiej jednak strony bierzemy pod uwagę niż demograficzny. W samym tylko województwie lubelskim szkoły średnie ukończy w tym roku 30 proc. osób mniej niż w ubiegłym. Jesteśmy ciekawi, w jak dużym stopniu wpłynie to na liczbę zainteresowanych studiami u nas – mówi mjr rez. Andrzej Lalak ze Szkoły Orląt.

Na jakich kandydatów czeka uczelnia? Mjr rez. Lalak zapewnia, że nie ma jednego wzorca idealnego podchorążego. – Muszą to być jednak pasjonaci, odporni na stres, świadomi tego, że ich dalsza służba wiąże się z wieloma wyrzeczeniami, dyspozycyjnością, podejmowaniem bardzo odpowiedzialnych decyzji – podkreśla oficer.

W przypadku kandydatów na pilotów najważniejsze jest jednak żelazne zdrowie. Dlatego każda rekrutacja zaczyna się od badań lekarskich, także tych specjalistycznych, przeprowadzanych w Wojskowym Instytucie Medycyny Lotniczej w Warszawie. – Ten etap dość często eliminuje kandydatów „z górnej półki”, jeśli chodzi o świadectwo maturalne, znajomość języka czy dodatkowe kwalifikacje. Wystarczy krzywy kręgosłup, nadciśnienie lub słaby wzrok i już można się pożegnać z marzeniem o lataniu – przyznaje mjr. rez. Lalak.

To właśnie na tym etapie odpada najwięcej, zazwyczaj jedna trzecia, wszystkich chętnych. Pozostałych czekają kolejne kwalifikacje. Na początek – w wypadku kandydatów na pilotów odrzutowców, samolotów transportowych i śmigłowców – tzw. szkolenie selekcyjne. – To finansowany przez wojsko kurs w aeroklubach, kończący się samodzielnym lotem kandydata. Udział w nim nie jest obowiązkowy, ale zwiększa szanse kandydata na dostanie się do uczelni – wyjaśnia rzecznik szkoły.

Egzaminy zaczną się w lipcu. Podstawą rekrutacji będzie skala punktowa. Uczelniana komisja będzie brała pod uwagę wyniki matury z matematyki, fizyki i języka angielskiego. Dla tych, którzy na egzaminie dojrzałości nie zdawali angielskiego, będzie przeprowadzony test z jego znajomości. – Kandydatom na pewno radziłbym położyć nacisk na przygotowanie fizyczne. Wszyscy bowiem muszą zaliczyć egzamin sprawnościowy, obejmujący testy siły, szybkości i wytrzymałości – dodaje pchor. Mateusz Grab, student III roku lotnictwa i kosmonautyki, na specjalności pilotaż śmigłowców.

Warto też się dobrze przygotować do rozmowy kwalifikacyjnej. Komisja zapyta o motywację do służby, a także dodatkowe uprawnienia czy kwalifikacje. Kandydaci na pilotów będą mogli zapunktować np. zdobytymi licencjami pilota, liczbą godzin spędzonych za sterami, skokami ze spadochronem czy ukończonym szkoleniem selekcyjnym.

71 osób, które podczas rekrutacji będą najlepsze, już 18 sierpnia zostanie powołanych do służby kandydackiej. Po przejściu podstawowego szkolenia wojskowego, złożeniu przysięgi i przyjęciu w poczet studentów staną się podchorążymi Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych. – Studia są wymagające i nie ma na nich miejsca dla ludzi z przypadku. Trzeba dużo pracować, angażować się, ale ten wysiłek jest tego wart. Przyszliśmy tu, bo naszym marzeniem jest służba w powietrzu. Studia są pierwszym krokiem do jego spełnienia – podkreśla pchor. Grab

W ubiegłym roku akademickim studiami w Szkole Orląt było zainteresowanych ponad 600 osób. Dostało się 68.

PG

autor zdjęć: Jarosław Wiśniewski

dodaj komentarz

komentarze


Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
 
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Ramię w ramię z aliantami
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Kadisz za bohaterów
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Pod skrzydłami Kormoranów
Sandhurst: końcowe odliczanie
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Wojna w świętym mieście, epilog
Front przy biurku
NATO on Northern Track
Kolejne FlyEye dla wojska
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Szpej na miarę potrzeb
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Charge of Dragon
Szybki marsz, trudny odwrót
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Rekordziści z WAT
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Zachować właściwą kolejność działań
NATO na północnym szlaku
Sprawa katyńska à la española
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Wojna na detale
Święto stołecznego garnizonu
Na straży wschodniej flanki NATO
W Italii, za wolność waszą i naszą
SOR w Legionowie
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Gunner, nie runner
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Zmiany w dodatkach stażowych
25 lat w NATO – serwis specjalny
Wojna w świętym mieście, część druga
Wytropić zagrożenie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO