moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Ułani na okręcie

Załadunek sprzętu na okręt transportowo-minowy ORP „Toruń” ćwiczyli żołnierze 14 Batalionu Ułanów Jazłowieckich. Na pokład wjechały m.in. Rosomaki, Honkery i bojowe wozy piechoty. W ten sposób wojskowi przygotowywali się do dyżuru w Siłach Odpowiedzi NATO. Trening przeprowadzony został w Porcie Wojennym w Świnoujściu.


W Świnoujściu pojawiło się blisko 80 żołnierzy oraz siedem różnego typu pojazdów wojskowych, m.in. samochody terenowe Honker, bojowe wozy piechoty i transportery opancerzone Rosomak. – Od rana ćwiczyliśmy załadunek na okręt transportowo-minowy ORP „Toruń”. Operację powtarzaliśmy kilka razy, trening trwał do późnego wieczora – tłumaczy por. Paweł Walukiewicz z 14 Batalionu Ułanów Jazłowieckich. – Żołnierze muszą poznać okręt od podszewki, by wiedzieć, w jaki sposób rozmieścić na pokładzie sprzęt, gdzie się mogą zakwaterować, a gdzie przebywać nie powinni – dodaje.

Wtorkowy załadunek to element przygotowań do dyżuru w Siłach Odpowiedzi NATO. Ułani jazłowieccy w styczniu wejdą w skład międzynarodowej brygady z dowództwem we francuskim Lille. Ich batalion będzie mógł zostać użyty w operacjach wojskowych prowadzonych na całym świecie. Kiedy przyjdzie sygnał, na przygotowanie i wyjazd na misję żołnierze będą mieli zaledwie tydzień. – Dlatego już teraz trenujemy wszelkie elementy związane z transportem kolejowym czy morskim – wyjaśnia por. Walukiewicz.


Załadunek na okręt to także trening dla jego załogi. – Jednostki transportowo-minowe typu Lublin w podobnych operacjach biorą udział regularnie – tłumaczy kpt. mar. Monika Trzcińska z 8 Flotylli Obrony Wybrzeża. W połowie maja okręty ORP „Lublin” i ORP „Poznań” przerzucały do Estonii polskich oraz niemieckich żołnierzy z Wielonarodowego Korpusu Północno-Wschodniego. Wzięli oni tam udział w ćwiczeniach „Saber Strike 2013”. Łącznie obydwa okręty przewiozły wówczas sprzęt o wadze 200 ton. Wcześniej jednostki ze Świnoujścia transportowały wojska m.in. na organizowane w Wielkiej Brytanii manewry „Druids Dance”, „Afgan Rat” i „Pashtun Dagger”. – W maju 2012 roku ćwiczyliśmy też załadunek Rosomaków należących do 17 Wielkopolskiej Brygady Zmechanizowanej z Międzyrzecza – przypomina kpt. mar. Trzcińska.

Okręty transportowo-minowe typu Lublin zostały zaprojektowane i zbudowane w Polsce. Do służby wchodziły na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. 8 Flotylla Obrony Wybrzeża ma ich pięć. Każdy może jednorazowo przewieźć sprzęt o wadze 500 ton. Na pokładzie tego typu jednostki znajduje się 17 stanowisk dla ciężarówek. Okręt może też transportować czołgi. Na pokład wchodzi ich dziewięć.

Załadunek sprzętu na pokład to, jak przyznają sami żołnierze, operacja trudna i skomplikowana. – Trzeba uważnie śledzić osobę z chorągiewkami sygnalizacyjnymi, która prowadzi nas z okrętu. Jest taki moment, że z szoferki nie widzi się pokładu – tłumaczą kierowcy wojskowych ciężarówek.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Marcin Purman

dodaj komentarz

komentarze


NATO on Northern Track
 
„Tannenberg” poszedł na dno
Ostatnia droga Pileckiego
Grupa Północna o wsparciu dla Ukrainy
„Grand Quadriga ‘24”
Walka o bezpieczne niebo nad krajem
Nowe zadania szefa SKW
Ameryka daje wsparcie
Nie szpital, a instytut
Cień atomowej zagłady
„Sarex ’24”: razem w czasie kryzysu
Dwa srebrne medale kajakarzy CWZS-u
Sukcesy reprezentantek CWZS-u
„Pierwsza Drużyna” na start
Wojna w świętym mieście, epilog
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Sarex”, czyli jeden za wszystkich, wszyscy za jednego
Tarcza Wschód – odstraszanie i obrona
Wojsko wraca do ćwiczeń z użyciem materiałów wybuchowych
Podróż po AWACS-ie
WAT-owskie eksperymenty na ISS
Centrum Szkolenia WOT świętuje
Hełmy – nowoczesne i na miarę
Szachownice nie dotarły nad Finlandię
Dwa krążki kajakarki z „armii mistrzów”
Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
WAM wraca po latach
Mobilne dowodzenie
Dodatkowe siły do ochrony granicy
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Pamiętamy o bohaterach innych narodów
Los infiernos picadores, czyli piekielni lansjerzy
Wielki triumf 2 Korpusu Polskiego
Pokazali bojowego ducha
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Sejmowa debata o bezpieczeństwie
Pociski artyleryjskie dla Ukrainy
They Will Check The Training Results in Combat
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
By Polska była bezpieczna
Więcej mundurowych na granicy
Piedimonte – samobójcza misja
„Ryś” z laserem
Cyberatak w PAP-ie
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Żołnierz ranny na granicy z Białorusią
Honor weteranom misji!
Bór-Komorowski – oficer wybitny pod każdym względem
Barbara wzmocni polską obronę powietrzną
AGM-158B JASSM-ER dla lotnictwa
Bezkonkurencyjni kierowcy z DGW
Flota Bayraktarów w komplecie
Ratownicy na medal
Sukcesy żołnierzy CWZS-u

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO