moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Uczą się bezpiecznych skoków

Kilkudziesięciu żołnierzy skacze z pokładu samolotu M-28 Bryza i śmigłowca W-3 Sokół. Na lotnisku w Mirosławcu rozpoczęło się szkolenie instruktorów spadochronowych z Sił Powietrznych, Marynarki Wojennej i Wojsk Lądowych. Skoki, także nocne wykonują z wysokości od tysiąca do czterech tysięcy metrów. 

Do Mirosławca przyjechało 30 instruktorów i kandydaci na instruktorów spadochronowych z kilku jednostek lotniczych Sił Powietrznych, Marynarki Wojennej i Wojsk Lądowych.  Zajęcia z nimi prowadzi ppłk Wojciech Polczyk szef Ośrodka Służby Spadochronowo-Ratowniczej z Krzesin.  – Uczymy kolegów, jak postępować w sytuacjach awaryjnych. Muszą wiedzieć, jak zachować się podczas lotu na spadochronie ratowniczym, a później bezpiecznie wylądować – tłumaczy jeden z prowadzących szkolenie.

Instruktorzy w Mirosławcu będą oddawać skoki w dzień ale też nocą z pułapów od tysiąca do czterech tysięcy metrów. Tylko w środę każdy uczestnik szkolenia wykonał po pięć skoków z pokładu M-28 lub W-3 Sokół. Instruktorzy wykorzystują spadochrony Silhouette oraz Falcon.

Szkolący się biorą też udział w zajęciach teoretycznych. Uczą się wszystkiego, od zasad skoku po układanie spadochronów głównych i zapasowych. Poznają sprzęt, który ma zapewniać bezpieczeństwo podczas oblotów (lotów próbnych po naprawach, remontach) samolotów transportowych, odrzutowych i śmigłowców. Do końca czerwca skoczą w sumie 100 razy, między innymi na spadochronach L-2 Kadet. W lipcu czeka ich egzamin. Jeśli zaliczą go pomyślnie, otrzymają tytuł instruktora III klasy.

– Każdy instruktor w celu podtrzymywania kwalifikacji musi wykonać rocznie odpowiednią liczbę skoków w zależności od posiadanej klasy – mówi ppłk Artur Goławski. Szkolenie jest okazją do „wyskakania” tej normy. Instruktorzy posiadający III klasę specjalisty muszą skoczyć w roku 40 razy, lotnicy z II klasą – 30 razy, a żołnierze legitymujący się klasą I oraz mistrzowską wykonują 20 skoków spadochronowych rocznie.

MKS

autor zdjęć: st. kpr. Paweł Zieliński (22 BLT)

dodaj komentarz

komentarze


Walka o bezpieczne niebo nad krajem
 
„Tannenberg” poszedł na dno
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Grupa Północna o wsparciu dla Ukrainy
Cyberatak w PAP-ie
WAT-owskie eksperymenty na ISS
Sukcesy reprezentantek CWZS-u
Dwa srebrne medale kajakarzy CWZS-u
Tomczyk: „Tarcza Wschód” ma odstraszyć agresora
By Polska była bezpieczna
Szachownice nie dotarły nad Finlandię
Dwa krążki kajakarki z „armii mistrzów”
„Pierwsza Drużyna” na start
Broń Hitlera w rękach AK
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Ratownicy na medal
Flota Bayraktarów w komplecie
Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
Ostatnia droga Pileckiego
Pociski artyleryjskie dla Ukrainy
„Sarex ’24”: razem w czasie kryzysu
Sejmowa debata o bezpieczeństwie
Najmłodsi artyści Wojska Polskiego
Cień atomowej zagłady
Dodatkowe siły do ochrony granicy
Wojsko wraca do ćwiczeń z użyciem materiałów wybuchowych
„Ryś” z laserem
Sukcesy żołnierzy CWZS-u
AGM-158B JASSM-ER dla lotnictwa
Pokazali bojowego ducha
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Hełmy – nowoczesne i na miarę
Wojna w świętym mieście, epilog
Honor weteranom misji!
Żołnierz ranny na granicy z Białorusią
Wielki triumf 2 Korpusu Polskiego
They Will Check The Training Results in Combat
Los infiernos picadores, czyli piekielni lansjerzy
Centrum Szkolenia WOT świętuje
Nie szpital, a instytut
Bezkonkurencyjni kierowcy z DGW
Barbara wzmocni polską obronę powietrzną
Podróż po AWACS-ie
Pamiętamy o bohaterach innych narodów
„Sarex”, czyli jeden za wszystkich, wszyscy za jednego
Ameryka daje wsparcie
Piedimonte – samobójcza misja
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Mobilne dowodzenie
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
„Grand Quadriga ‘24”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nowe zadania szefa SKW
WAM wraca po latach
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Tarcza Wschód – odstraszanie i obrona
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
NATO on Northern Track
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO