moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polscy piloci nad Holandią

Kilkadziesiąt samolotów z 20 krajów weźmie udział w pokazach lotniczych Luchtmachtdagen Air Show 2013, które w piątek rozpoczynają się w Holandii. W tym gronie znalazły się trzy polskie maszyny: dwa odrzutowce Su-22 oraz transportowa CASA. Impreza uświetni stulecie holenderskich sił powietrznych.

– Polskie Su-22 to ostatnie tego typu samoloty w Europie. W dodatku za kilka lat mają zostać wycofane ze służby. Tym chętniej organizatorzy tego typu pokazów widzą je u siebie – podkreśla ppłk Artur Goławski, rzecznik Sił Powietrznych.

W środę z bazy w Świdwinie odleciały do Holandii dwie maszyny. – Ich piloci zostali specjalnie przeszkoleni do udziału w pokazach. Swoje umiejętności zaprezentują w parze – zapowiada ppłk Goławski. W powietrzu wykonają m.in. pętle i beczki.

W ślad za odrzutowcami do Holandii poleciała CASA z 8 Bazy Lotnictwa Transportowego w Krakowie. – Na pokładzie znalazło się kilkunastu techników oraz zabrano sprzęt, który umożliwi obsługę pokazów – wyjaśnia kpt. Maciej Nojek z krakowskiej jednostki. – Z myślą o widzach nasza CASA zostanie zaprezentowana także na płycie lotniska.

Pokazy lotnicze odbędą się w bazie Volkel. Będzie to jedna z największych tego typu imprez na świecie. Okazja jest nie byle jaka. W tym roku holenderskie siły powietrzne świętują stulecie powstania. Jak zapowiadają organizatorzy, w Volkel będzie można obejrzeć kilkadziesiąt maszyn reprezentujących lotnictwo wojskowe 20 krajów.

Widzom zaprezentują się między innymi piloci Red Arrows – Zespołu Akrobacyjnego Królewskich Sił Powietrznych Wielkiej Brytanii. Grupę tworzy dziewięć samolotów BAE Hawk, a jej historia sięga połowy lat 60. ubiegłego wieku. W 1999 roku kunszt Brytyjczyków można było podziwiać w Dęblinie. Do Volkel przylecą również zespoły akrobacyjne z Francji, Włoch i Szwajcarii.

Goście imprezy obejrzą ponadto dwa francuskie samoloty Mirage, Grippena czeskich sił powietrznych, transportowego Herculesa z Belgii, a także samolot systemu wczesnego ostrzegania AWACS, którego charakterystycznym elementem jest potężny radar. Na tym jednak nie koniec. Miłośnicy historii będą mogli podziwiać brytyjskiego Spitfire’a, jeden z najlepszych i najbardziej znanych myśliwców z okresu drugiej wojny światowej. Maszyny te odegrały kluczową rolę w Bitwie o Anglię. Za ich sterami zasiadali m.in. polscy piloci z Dywizjonu 303. Będzie też inna legenda drugiej wojny światowej – amerykański samolot transportowy C-47 Dakota, zwany „powietrznym pociągiem”, oraz Gloster Meteor, pierwszy w brytyjskim lotnictwie myśliwiec o napędzie odrzutowym.

Impreza w Volkel potrwa dwa dni. Pokazom będzie towarzyszyć spotkanie dowódców sił powietrznych z 27 państw europejskich, które odbędzie się w Eindhoven. Weźmie w nim udział gen. broni pil. Lech Majewski.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Przemysław Maliszewski

dodaj komentarz

komentarze


Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
 
„Sarex”, czyli jeden za wszystkich, wszyscy za jednego
Wielki triumf 2 Korpusu Polskiego
WAM wraca po latach
Piedimonte – samobójcza misja
NATO on Northern Track
Tomczyk: „Tarcza Wschód” ma odstraszyć agresora
Podróż po AWACS-ie
Ameryka daje wsparcie
Flota Bayraktarów w komplecie
Cyberatak w PAP-ie
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Ostatnia droga Pileckiego
Cień atomowej zagłady
Broń Hitlera w rękach AK
Sukcesy reprezentantek CWZS-u
Żołnierz ranny na granicy z Białorusią
„Sarex ’24”: razem w czasie kryzysu
AGM-158B JASSM-ER dla lotnictwa
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
By Polska była bezpieczna
Barbara wzmocni polską obronę powietrzną
Centrum Szkolenia WOT świętuje
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Bezkonkurencyjni kierowcy z DGW
Wojna w świętym mieście, epilog
WAT-owskie eksperymenty na ISS
„Ryś” z laserem
Mobilne dowodzenie
„Grand Quadriga ‘24”
Pociski artyleryjskie dla Ukrainy
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
Ratownicy na medal
Tarcza Wschód – odstraszanie i obrona
Nie szpital, a instytut
Walka o bezpieczne niebo nad krajem
Dwa srebrne medale kajakarzy CWZS-u
Honor weteranom misji!
Szachownice nie dotarły nad Finlandię
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Dwa krążki kajakarki z „armii mistrzów”
Najmłodsi artyści Wojska Polskiego
Grupa Północna o wsparciu dla Ukrainy
„Tannenberg” poszedł na dno
Pamiętamy o bohaterach innych narodów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Dodatkowe siły do ochrony granicy
They Will Check The Training Results in Combat
„Pierwsza Drużyna” na start
Sukcesy żołnierzy CWZS-u
Nowe zadania szefa SKW
Pokazali bojowego ducha
Los infiernos picadores, czyli piekielni lansjerzy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Sejmowa debata o bezpieczeństwie
Wojsko wraca do ćwiczeń z użyciem materiałów wybuchowych
Hełmy – nowoczesne i na miarę

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO