moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Rosomaki będą nadal produkowane w Polsce

Rząd przyjął we wtorek informację ministra gospodarki na temat porozumienia zawartego z Patrią Land Services Oy − fińską firmą, od której Polska kupiła licencję na produkcję Rosomaków. Uzgodnienia w sprawach offsetu otwierają drogę do podpisania nowej umowy dotyczącej dalszej produkcji w Polsce kołowych transporterów opancerzonych. 


Nowe zobowiązania offsetowe udało się wynegocjować 13 marca tego roku. Rozmowy z Patrią prowadził minister gospodarki. Na osiągniętym porozumieniu skorzysta zarówno polska, jak i fińska strona. Patria będzie w stanie wywiązać się z wcześniejszych zobowiązań, a dzięki temu nie będzie płacić kar umownych. Z kolei Wojskowe Zakłady Mechaniczne SA w Siemianowicach Śląskich będą mogły nadal produkować i modyfikować Rosomaki, a to zapewni dalszy rozwój zakładów. 

− W ocenie ministra obrony i ministra gospodarki saldo jest dla Polaków absolutnie do zaakceptowania i kończy wielomiesięczny spór i negocjacje między fińską firmą a Skarbem Państwa – powiedział premier Donald Tusk po posiedzeniu Rady Ministrów. Szef rządu dodał, że Finowie nie wypełnili wszystkich elementów umowy z 2003 roku, ale w zamian za to zobowiązali się przedłużyć licencję na kolejne 10 lat, co oznacza możliwość dalszego produkowania Rosomaków w Siemianowicach oraz ich eksportu i serwisowania. 

Porozumienie pozytywnie ocenia też gen. Waldemar Skrzypczak, wiceminister obrony. – Zachowujemy prawo do modernizacji, rozwoju i udoskonalania konstrukcji na podstawie naszych doświadczeń. Otwiera to drogę do dalszych zakupów i produkcji kolejnych Rosomaków – mówił generał PAP.

Dodatkowo, zawarte w marcu porozumienie daje Finom czas na rozliczenie podpisanej 10 lat temu umowy do 30 czerwca tego roku. Początkowo zakładano, że nastąpi to 31 marca tego roku. Nie zmieniła się natomiast wartość umowy offsetowej − wynosi ona 520 mln 848 tys. euro.

Andrzej Kiński, redaktor naczelny Nowej Techniki Wojskowej, spodziewa się, że podpisanie nowej umowy na dalszą produkcję Rosomaków nastąpi w ciągu kilku najbliższych tygodni. – Z moich informacji wynika, że negocjacje nadal trwają, ale idą w dobrym kierunku i Polska uzyska to, na czym nam najbardziej zależy: możliwość eksportu Rosomaków na nowe rynki; prawa do własności intelektualnej, które pozwolą na wprowadzanie modyfikacji w KTO bez konieczności uzyskiwania zgody Finów. Korzystniejsze też będą warunki dotyczące offsetu – przekonuje redaktor Andrzej Kiński.    

Ośmiokołowy modułowy wóz opancerzony AMV skonstruowany przez fiński koncern Patria wygrał w 2002 roku przetarg na dostawę 690 wozów opancerzonych. Kontrakt był wart 5 mld zł i miał być zrealizowany w latach 2004-13. Rok później podpisano 10-letnią umowę na produkcję licencyjną wozów, które w Polsce zostały nazwane Rosomak. Ich produkcją zajął się Wojskowy Zakład Mechaniczny w Siemianowicach Śląskich. Umowa licencyjna przewidywała też prawo do sprzedaży przez Polskę produkowanych wozów do 10 państw.

Licencja na produkcję pojazdów miała początkowo wygasnąć z końcem grudnia 2013. Pod koniec ubiegłego roku przedstawiciele MON poinformowali o chęci kupienia kolejnych Rosomaków. W tej sytuacji MON uznał, że umowa licencyjna powinna zostać przedłużona, m. in. z uwagi na fakt, że na podstawie doświadczeń polskiego wojska do konstrukcji wprowadzono ponad 600 poprawek. Na początku kwietnia minister obrony Tomasz Siemoniak ujawnił, że ustalono warunki przedłużenia tej licencji o 10 lat. W połowie marca gen. Mieczysław Cieniuch, ówczesny szef Sztabu Generalnego powiedział, że armia chce kupić dodatkowe transportery – ma ich być łącznie 877 – w różnych wersjach, w tym ze 120-milimetrowym moździerzem. MON planuje też modernizację już posiadanych wozów.

Oprócz Polski, która jest największym użytkownikiem AMV, wozy te wybrały Finlandia, Chorwacja, Słowenia, RPA, Szwecja i Zjednoczone Emiraty Arabskie.

JT

autor zdjęć: Archiwum PZ

dodaj komentarz

komentarze


Pojazdy naziemnej obsługi polskiego lotnictwa
 
The Art of Protection of Historic Buildings and Monuments
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
„Pierwsza Drużyna” na start
Equipment Tailored to the Needs
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
Musimy odpowiadać na wojnę hybrydową
Zaprojektuj mural o powstaniu
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Eksplozja w zakładach zbrojeniowych Mesko
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
AGM-158B JASSM-ER dla lotnictwa
Unieszkodliwić dywersantów, pomóc poszkodowanym
Bór-Komorowski – oficer wybitny pod każdym względem
Pamiętamy o bohaterach D-Day
Dzień, który zmienił bieg wojny
Przesmyk w grze
„Baltops” – moc na Bałtyku
Żołnierze na najwyższym podium mistrzostw lekkoatletów
Rozporządzenie o utworzeniu strefy buforowej na granicy podpisane
Wirtualna tarcza nad wojskami NATO
Donald Tusk: Musimy bronić naszych granic
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kremlowska wirtualna korekta
Andrzej Duda spotkał się z żołnierzami strzegącymi granicy
Sejm rozpoczął prace nad prezydencką reformą
Jak rozbito więzienie w Końskich
Polacy ćwiczą na Słowackiej Tarczy
Sprawcy powinni zostać należycie ukarani
Policjanci szkolą wojsko
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Gortat Team vs drużyna NATO
Wiedza ratuje życie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Sukcesy żołnierzy CWZS-u
„Osiodłać krowę”
Szef SKW na czele komisji ds. badania rosyjskich wpływów
Czy kraje UE sięgną po polską broń?
Więcej pieniędzy za udział w ćwiczeniach
Pokazali swoją siłę
O bezpieczeństwie w Białymstoku
AW149 wkrótce „made in Poland”
Czego potrzebują żołnierze na granicy?
Ratownicy na medal
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Ameryka daje wsparcie
Głos wschodniej flanki musi być słyszalny
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
AWACS-y dostarczone
Więcej miejsc dla dobrowolsów
Podchorążowie najlepszymi dżudokami
Złoto taekwondzistki, srebro lekkoatletki i strzelczyń
Latający radar
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Będą zmiany w przepisach po incydencie na granicy z Białorusią
Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
„Czarownice” nad Londynem
Inwestycja potrzebna jak tlen
Więcej niż szkolenie TCCC
Terroryści na lotnisku
NATO on Northern Track

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO