moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Trening Hi AoA

Kolejnych trzech polskich pilotów – instruktorów F-16 odbywa w tym tygodniu szkolenie zapoznające z zachowaniem samolotu w sytuacjach przekroczenia krytycznych kątów natarcia i przeciągnięcia (Hi AoA Training).


Do bazy Edwards w Stanach Zjednoczonych udali się tym razem oficerowie z 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Łasku.

Zajęć Hi AoA nie prowadzi się w jednostkach bojowych. Są poprzedzone wykładami i wykonywane wyłącznie ze specjalnie przeszkolonymi instruktorami - absolwentami Test Pilot School, zlokalizowanej w Edwards. Używa się do nich zmodyfikowanych maszyn - modelu F-16D Block 32. Modyfikacja polega na przesunięciu środka ciężkości samolotu do tyłu, co jest uzyskiwane przez umieszczenie dodatkowego balastu w miejscu wyrzutników flar i dipoli zakłócających. Ponadto pilot w czasie lotu reguluje zużycie paliwa tak, aby jak najszybciej opróżnić grupę zbiorników położonych bliżej przodu samolotu i pozostawić pełne zbiorniki tylne. Zabiegi te „skłaniają" F-16 do bardziej „chętnego" poddawania się przeciągnięciom, co normalnie nie jest łatwe, bo samolot i jego układ sterowania zostały skonstruowane tak, aby pilotowi jak najbardziej to utrudnić.

Umiejętność pilotowania maszyny w niezwyczajny sposób może się przydać w czasie walk powietrznych, przy dużym poziomie stresu i skomplikowania zadań. Zdarzają się wtedy przypadki wprowadzenia F-16 w niekontrolowany stan związany z przeciągnięciem. Dlatego ważne jest, aby piloci potrafi takie sytuacje rozpoznać i ich unikać. A jeśli już do nich dojdzie – aby reagowali automatycznie i prawidłowo. Przygotowuje ich do tego trening Hi AoA. Loty odbywają się w zasadzie wyłącznie nad bazą, która dysponuje kilkoma pasami startowymi zapewniającymi maksimum bezpieczeństwa nawet w przypadku lądowania z wyłączonym silnikiem.

W praktyce F-16 nie sprawia niespodzianek. Choć po przeciągnięciu zachowuje się nieprzewidywalnie, to po prawidłowym wykonaniu procedury „Out of control" szybko odzyskuje się sterowność. Problemy może spowodować dezorientacja przestrzenna (np. wpadnięcie w chmury) lub brak bezpiecznej wysokości, pozwalającej odzyskać kontrolę nad samolotem.

Źródło: ppłk Artur Goławski/ DSP

PZ

autor zdjęć: SP

dodaj komentarz

komentarze


Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
 
Dzień, który zmienił bieg wojny
Latający radar
Polacy ćwiczą na Słowackiej Tarczy
Bór-Komorowski – oficer wybitny pod każdym względem
Głos wschodniej flanki musi być słyszalny
AW149 wkrótce „made in Poland”
Pamiętamy o bohaterach D-Day
„Czarownice” nad Londynem
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Donald Tusk: Musimy bronić naszych granic
Ratownicy na medal
Będą zmiany w przepisach po incydencie na granicy z Białorusią
„Baltops” – moc na Bałtyku
Policjanci szkolą wojsko
Złoto taekwondzistki, srebro lekkoatletki i strzelczyń
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Podchorążowie najlepszymi dżudokami
Rozporządzenie o utworzeniu strefy buforowej na granicy podpisane
Więcej niż szkolenie TCCC
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
The Art of Protection of Historic Buildings and Monuments
Przesmyk w grze
Więcej pieniędzy za udział w ćwiczeniach
Czego potrzebują żołnierze na granicy?
Jak rozbito więzienie w Końskich
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
„Osiodłać krowę”
Equipment Tailored to the Needs
Andrzej Duda spotkał się z żołnierzami strzegącymi granicy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ameryka daje wsparcie
AWACS-y dostarczone
Zaprojektuj mural o powstaniu
Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
Szef SKW na czele komisji ds. badania rosyjskich wpływów
Kremlowska wirtualna korekta
Musimy odpowiadać na wojnę hybrydową
Sukcesy żołnierzy CWZS-u
O bezpieczeństwie w Białymstoku
Wirtualna tarcza nad wojskami NATO
Unieszkodliwić dywersantów, pomóc poszkodowanym
Eksplozja w zakładach zbrojeniowych Mesko
Pokazali swoją siłę
Pojazdy naziemnej obsługi polskiego lotnictwa
Wkrótce certyfikacja WOT-u
Czy kraje UE sięgną po polską broń?
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Inwestycja potrzebna jak tlen
Sejm rozpoczął prace nad prezydencką reformą
Więcej miejsc dla dobrowolsów
„Pierwsza Drużyna” na start
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
Terroryści na lotnisku
NATO on Northern Track
Gortat Team vs drużyna NATO
Żołnierze na najwyższym podium mistrzostw lekkoatletów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO