moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Myśliwi z podejścia numer 10

Żeby mieć zdjęcie lądującego samolotu, potrafią godzinami wpatrywać się w niebo. Ich ulubionym miejscem jest podejście numer 10. Stamtąd samoloty prezentują się najlepiej. – Od najmłodszych lat nad głową huczały mi Su, już wtedy załapałem bakcyla – mówi jeden ze spottersów, którzy regularnie pojawiają się z aparatami w pobliżu wojskowego lotniska w Powidzu. Od niedawna samoloty stojące na jego płycie mogą fotografować legalnie.


Wszyscy pochodzą z Powidza i okolic. Fotografują przede wszystkim wojskowe samoloty i śmigłowce. Głównie te, które na co dzień stacjonują w 3 Skrzydle Lotnictwa Transportowego: Herculesy, Casy, Bryzy oraz Sokoły i Mi-17. Okazjonalnie także F-16 oraz AWACS, gdy te gościnnie lądują w 33 Bazie Lotnictwa Transportowego. – Interesują nas głównie wojskowe statki powietrzne, ich dane techniczne, historie bazowania. Wychowaliśmy się przy wojskowym lotnisku, a część z nas pochodzi z rodzin mundurowych – mówi Michał Turowski.

– Od najmłodszych lat nad głową huczały mi Su i już wtedy załapałem bakcyla. Prawdziwa pasja zrodziła się jednak po moim pierwszym locie samolotem pasażerskim w 2004 roku. Wtedy postanowiłem, że zrobię wszystko, żeby swoje życie zawodowe związać z lotnictwem – mówi Tomasz Blejwas, który czeka właśnie na rozpoczęcie kursu przygotowującego go do zdobycia licencji dyspozytora lotniczego (FDL).

Każdy z nich ma mniejsze lub większe doświadczenie w fotografii lotniczej. Pierwsze „podpłotowe” wypady pod powidzkie lotnisko zaczęły się w 2008 roku. Spontanicznie i nieregularnie. Wojsko wiedziało o ich istnieniu i zaproponowało współpracę.


– Poznałem chłopaków wtedy, gdy spotykali się pod ogrodzeniem naszego lotniska. Kilka razy zaprosiłem ich do jednostki, by mogli z bliska zrobić zdjęcia samolotom. Krótko potem zaproponowali stworzenie grupy. Obiecaliśmy im wsparcie i nasz nieformalny patronat – mówi kpt. Włodzimierz Baran, rzecznik 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego w Powidzu.

Tak powstała grupa EPPW Spotters. Ośmiu jej stałych członków ma dziś pełną akceptację wojska na fotografowanie wszystkiego, co lata wokół miejscowego lotniska – nie tylko „zza ogrodzenia”. Założyli swoją stronę i profil na Facebooku.

Co jest najfajniejsze w tej pasji? Zdaniem Michała to, że łączy dwie rzeczy: lotnictwo i fotografię. – Można ją realizować niezależnie od wieku i miejsca, w którym się jest. Wszędzie na świecie znajdzie się kawałek miejsca, z którego będzie operował statek powietrzny godny uwiecznienia – dodaje Tomasz.

Nie rywalizują o to, kto zrobi lepsze zdjęcie. Wiedzą, że wszystko zależy od warunków atmosferycznych, sprzętu, momentu naciśnięcia migawki. Czasem, by osiągnąć zamierzony efekt, potrafią osiem godzin wpatrywać się w niebo i wyczekiwać nadlatującej maszyny. – Miło jest spędzać czas z osobami, które mają wspólne zainteresowania i niekończące się tematy do rozmów. Od kiedy powstała nasza grupa, spotykamy się przynajmniej raz w tygodniu – mówi Michał.

Ich ulubionym miejscem przy powidzkim lotnisku jest podejście numer 10. Stamtąd, na tle wieży, hangaru, a czasem zachodzącego słońca, samoloty prezentują się najlepiej. W swoich komputerowych archiwach przechowują imponującą liczbę fotografii. – Uzbierałem ich już ponad 38 tysięcy. Połowa z tego jest mojego autorstwa, reszta to ulubione zdjęcia innych pasjonatów z całego świata – mówi Michał.

Tomasz swoim aparatem zrobił już ponad 14 tysięcy fotografii. – Rzadko „łapałem w kadr” rzeczy niezwiązane z lotnictwem, no może poza słońcem, które koledzy często wypominają mi na spottingach – opowiada Tomasz. Jednym z jego ulubionych obrazów jest fotografia Piotra Zdunka, przedstawiająca trzy Su-22 „koszące” nad lotniskiem w Powidzu.

Choć w lotnictwie wojskowym plany lotów nie są ogólnodostępne, spottersi mają swoje sposoby, by dowiedzieć się, kiedy i jaka maszyna pojawi się w okolicach.– Czasem liczymy na łut szczęścia, innym razem informacje zdobywamy w jednostce. Niekiedy korzystamy też z nasłuchów korespondencji wieży lotniska i gdy samolot zbliża się do podejścia, wyjmujemy aparaty i bierzemy się do pracy – mówi Michał.

Wojskowym pilotom cywilna inicjatywa spottersów bardzo się spodobała. – Planujemy wykonać specjalne identyfikatory, które umożliwią im wejście na teren lotniska. Mamy też ich dane kontaktowe, więc jeśli jakiś ciekawy samolot będzie miał u nas lądować, na pewno ich o tym poinformujemy – wyjaśnia kpt Baran.

Na współpracy ze spottersami skorzysta też wojsko. – Będziemy promować 3 Skrzydło, lotnictwo transportowe oraz lotnisko w Powidzu na portalach poświęconych lotniczej fotografii – zapewnia Michał.

Już teraz pasjonaci z grupy EPPW Spotters dzielą się z wojskiem efektami swojej pracy. – Wykorzystujemy ich zdjęcia na naszych stronach, a wojskowi piloci mogą obejrzeć swoje loty widziane z ziemi – mówi kpt Baran.


O bazie lotniczej w Powidzu czytaj także na portalu polska-zbrojna.pl:

 

Pięć polskich Herculesów

W bazie lotniczej w Powidzu oficjalnie powitano ostatni – piąty samolot transportowy, który Amerykanie przekazali polskiej armii w ramach bezzwrotnej pomocy wojskowej. Minister Tomasz Siemoniak podkreślił, że Herculesy zwiększą możliwości operacyjne naszego wojska.

PG

autor zdjęć: Arch. EPPW Spotters

dodaj komentarz

komentarze

~scoobydoopoznan
1361199240
Czy to prawda , że c-130 w Powidzu stoją "pod chmurką' a nie w hangarze ?
00-B3-ED-57

„Osiodłać krowę”
 
Złoto taekwondzistki, srebro lekkoatletki i strzelczyń
„Baltops” – moc na Bałtyku
Zaprojektuj mural o powstaniu
Będą zmiany w przepisach po incydencie na granicy z Białorusią
Policjanci szkolą wojsko
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Pamiętamy o bohaterach D-Day
Unieszkodliwić dywersantów, pomóc poszkodowanym
AWACS-y dostarczone
Szef SKW na czele komisji ds. badania rosyjskich wpływów
AW149 wkrótce „made in Poland”
Wiedza ratuje życie
Donald Tusk: Musimy bronić naszych granic
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
O bezpieczeństwie w Białymstoku
Dzień, który zmienił bieg wojny
Więcej miejsc dla dobrowolsów
NATO on Northern Track
Więcej niż szkolenie TCCC
Terroryści na lotnisku
Więcej pieniędzy za udział w ćwiczeniach
Ratownicy na medal
„Pierwsza Drużyna” na start
Sejm rozpoczął prace nad prezydencką reformą
Jak rozbito więzienie w Końskich
Rozporządzenie o utworzeniu strefy buforowej na granicy podpisane
AGM-158B JASSM-ER dla lotnictwa
Czego potrzebują żołnierze na granicy?
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Andrzej Duda spotkał się z żołnierzami strzegącymi granicy
Wirtualna tarcza nad wojskami NATO
Gortat Team vs drużyna NATO
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
„Czarownice” nad Londynem
Inwestycja potrzebna jak tlen
Musimy odpowiadać na wojnę hybrydową
Sukcesy żołnierzy CWZS-u
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Sprawcy powinni zostać należycie ukarani
Pokazali swoją siłę
Ameryka daje wsparcie
Polacy ćwiczą na Słowackiej Tarczy
Czy kraje UE sięgną po polską broń?
Eksplozja w zakładach zbrojeniowych Mesko
Podchorążowie najlepszymi dżudokami
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
The Art of Protection of Historic Buildings and Monuments
Kremlowska wirtualna korekta
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
Bór-Komorowski – oficer wybitny pod każdym względem
Głos wschodniej flanki musi być słyszalny
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Przesmyk w grze
Żołnierze na najwyższym podium mistrzostw lekkoatletów
Equipment Tailored to the Needs
Pojazdy naziemnej obsługi polskiego lotnictwa
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Latający radar

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO