moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nocna akcja bez finału

Dziś w nocy śmigłowiec ratowniczy Marynarki Wojennej został wezwany na pomoc przez załogę szwedzkiego promu. Miał przewieźć do szpitala pasażera, który spadł ze schodów. Ten jednak odmówił opuszczenia statku.


Prom „Stena Vision” płynął z Karlskrony do Gdyni. O 1:36 jego załoga wezwała na pomoc śmigłowiec ratowniczy „Anakonda” z lotniska w Gdyni Babich Dołach. Poszło o 49-letniego Szweda. Ze wstępnych informacji wynikało, że mógł on doznać urazu spadając ze schodów. – Prom znajdował się około stu kilometrów na północny zachód od Rozewia. Dotarcie do niego zajęło ekipie ratowniczej blisko godzinę – relacjonuje kmdr por. Bartosz Zajda, rzecznik Marynarki Wojennej.

O godzinie 2:24 lekarz zszedł ze śmigłowca na pokład statku i przebadał mężczyznę. Nie stwierdził u niego żadnych widocznych objawów uszkodzenia ciała. Szwed zapewniał, że czuje się dobrze. Niezależnie od tego lekarz zalecił transport do szpitala. Poszkodowany jednak odmówił. Tłumaczył, że zgodzi się na transport tylko wówczas, kiedy poleci z nim żona. – A to wbrew przepisom. Mówią one, że na pokład śmigłowca ratowniczego osoba towarzysząca może wejść tylko wówczas, kiedy poszkodowany jest osobą niepełnoletnią – wyjaśnia kmdr por. Zajda.

„Anakonda” wróciła zatem do Gdyni bez Szweda. Zajda podkreśla, że z taką sytuacją spotkał się po raz pierwszy. – Poszkodowany bezwzględnie powinien zastosować się do zaleceń lekarza. Po upadku mógł przecież doznać obrażeń wewnętrznych, które są trudne do wykrycia we wstępnym badaniu. Odmawiając transportu do szpitala, naraził się na niebezpieczeństwo – zaznacza kmdr por. Zajda.

Dwa śmigłowce Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej pełnią dyżury ratownicze w Gdyni Babich Dołach i Darłowie. Wspiera je załoga samolotu patrolowego „Bryza”, dyżurująca na lotnisku w Siemirowicach.

W ciągu ostatnich dwóch dekad lotnicy morscy uczestniczyli w 527 akcjach ratowniczych, udzielając pomocy 274 osobom. Jak przyznaje Zajda, czasem zdarzają się im fałszywe alarmy. Tak było choćby na początku tego roku, kiedy do ratowników dotarł sygnał zarejestrowany przez stacje odbioru z Rosji i Kanady. Wynikało z niego, że w okolicach Lęborka mógł rozbić się samolot. Kiedy śmigłowiec przybył na miejsce okazało się, że sygnał pochodzi ze złomowiska. Armator trzymał tam wycofane z użytku kutry. Zapomniał jednak wymontować z nich nadajników alarmowych. Jeden z nich wysłał sygnał SOS.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Marian Kluczyński

dodaj komentarz

komentarze

~Derim
1353092580
Wczoraj ludzie w Zawadzie od godz 19 do 1 w nocy nie mieli prądu przez jakaś awiare. Przygotowania do wigilii a wszędzie ciemno W jakim my chorym kraju żyjemy . A ludzie jeszcze maja wątpliwości czy budować elektrownie atomowa czy nie. Jeżeli nie zbudujemy to w 2020 roku będzie bakowalo energii. Elektrownie węglowe są bardziej szkodliwe niż węglowe
6D-67-72-3C
~Peter
1353022500
Wczoraj ludzie w Zawadzie od godz 19 do 1 w nocy nie mieli prądu przez jakaś awiare. Przygotowania do wigilii a wszędzie ciemno W jakim my chorym kraju żyjemy . A ludzie jeszcze maja wątpliwości czy budować elektrownie atomowa czy nie. Jeżeli nie zbudujemy to w 2020 roku będzie bakowalo energii. Elektrownie węglowe są bardziej szkodliwe niż węglowe
F7-C8-29-61
~GJ
1352716140
Co za cyrk,ile to kosztowało? Ratownictwo morskie powinno być przejęte przez MSW a nie działać w strukturach MON
65-6B-15-70

Ameryka daje wsparcie
 
„Osiodłać krowę”
Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
Sprawcy powinni zostać należycie ukarani
Andrzej Duda spotkał się z żołnierzami strzegącymi granicy
Pokazali swoją siłę
Jak rozbito więzienie w Końskich
Inwestycja potrzebna jak tlen
Sukcesy żołnierzy CWZS-u
Kremlowska wirtualna korekta
Pamiętamy o bohaterach D-Day
Bór-Komorowski – oficer wybitny pod każdym względem
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
AGM-158B JASSM-ER dla lotnictwa
Przesmyk w grze
O bezpieczeństwie w Białymstoku
„Pierwsza Drużyna” na start
Ratownicy na medal
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Unieszkodliwić dywersantów, pomóc poszkodowanym
Więcej niż szkolenie TCCC
AW149 wkrótce „made in Poland”
Polacy ćwiczą na Słowackiej Tarczy
The Art of Protection of Historic Buildings and Monuments
Musimy odpowiadać na wojnę hybrydową
Czy kraje UE sięgną po polską broń?
Więcej pieniędzy za udział w ćwiczeniach
Equipment Tailored to the Needs
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Więcej miejsc dla dobrowolsów
„Baltops” – moc na Bałtyku
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
AWACS-y dostarczone
Rozporządzenie o utworzeniu strefy buforowej na granicy podpisane
Żołnierze na najwyższym podium mistrzostw lekkoatletów
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Głos wschodniej flanki musi być słyszalny
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Gortat Team vs drużyna NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Czarownice” nad Londynem
Sejm rozpoczął prace nad prezydencką reformą
Będą zmiany w przepisach po incydencie na granicy z Białorusią
Policjanci szkolą wojsko
Donald Tusk: Musimy bronić naszych granic
Wiedza ratuje życie
Czego potrzebują żołnierze na granicy?
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Latający radar
Dzień, który zmienił bieg wojny
Złoto taekwondzistki, srebro lekkoatletki i strzelczyń
NATO on Northern Track
Eksplozja w zakładach zbrojeniowych Mesko
Terroryści na lotnisku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wirtualna tarcza nad wojskami NATO
Zaprojektuj mural o powstaniu
Szef SKW na czele komisji ds. badania rosyjskich wpływów
Podchorążowie najlepszymi dżudokami
Pojazdy naziemnej obsługi polskiego lotnictwa

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO