moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Rusza serwis polskich Abramsów

W poznańskich Wojskowych Zakładach Motoryzacyjnych kontrolę i serwis przejdzie pierwsza partia czołgów Abrams M1A1FEP oraz wozów zabezpieczenia technicznego M88A2 Hercules. Inżynierowie sprawdzą kluczowe podzespoły oraz systemy szczególnie narażone na uszkodzenie w wyniku niekorzystnych warunków klimatycznych, np. morskich. Sprzęt był bowiem transportowany przez ocean.

Na początku tego roku wojsko zamówiło 116 Abramsów w wersji M1A1 z zasobów US Armed Forces oraz przeznaczone dla nich wozy zabezpieczenia technicznego M88A2 Hercules. Pierwsze egzemplarze uzbrojenia dotarły do Polski latem. O sprawność czołgów oraz pojazdów technicznych ma dbać polska zbrojeniówka. W spółkach Polskiej Grupy Zbrojeniowej, a przede wszystkim w Wojskowych Zakładach Motoryzacyjnych z Poznania, będą odbywać się bieżące naprawy i serwis Abramsów oraz Herkulesów. Pierwsze ruszają lada moment. „Do Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych w Poznaniu został skierowany pierwszy transport czołgów Abrams w wersji M1A1FEP oraz wozów zabezpieczenia technicznego M88A2 pozyskanych przez SZ RP. Pracując ramię w ramię z partnerem strategicznym GDLS (General Dynamics Land Systems – przyp. red.), spółka będzie realizowała tzw. deprocessing” – zakomunikowała w mediach społecznościowych Polska Grupa Zbrojeniowa.

 

REKLAMA

Chodzi o kontrolę technicznej sprawności pojazdów, które zostały przetransportowane drogą morską ze Stanów Zjednoczonych. Wymaga tego amerykańskie prawo. Cały proces zostanie przeprowadzony w centrum serwisowo-naprawczym dla Abramsów, które zostało utworzone w Wojskowych Zakładach Mechanicznych w Poznaniu. W czerwcu tego roku PGZ podpisała z General Dynamics Land Systems – producentem Abramsów – umowę w sprawie utworzenia takiego centrum. A trzy miesiące później poznańskie zakłady motoryzacyjne zawarły z amerykańskim koncernem porozumienie dotyczące weryfikacji sprawności 116 czołgów M1A1FEP, które otrzyma Wojsko Polskie.

W ramach całej procedury inżynierowie sprawdzą kluczowe podzespoły pojazdów, które mogły zostać uszkodzone w wyniku niekorzystnych morskich warunków klimatycznych. Szczególną uwagę zwrócą na wszelkiego typu systemy elektroniczne oraz części, do których działania niezbędny jest smar – w wyniku działania morskiej wody mógł on utracić swoje właściwości. Wymienione zostaną również wszelkiego typu płyny niezbędne do eksploatacji.

Zgodnie z programem modernizacyjnym Sił Zbrojnych RP w najbliższych latach wojsko zostanie wzmocnione ponad 360 amerykańskimi czołgami Abrams – w dwóch wersjach M1A2SEPv3 i M1A1FEP. Armia dostanie także kilkadziesiąt przeznaczonych dla nich wozów zabezpieczenia technicznego M88A2 Hercules.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: PGZ S.A.

dodaj komentarz

komentarze


„Ryś” z laserem
 
Hełmy – nowoczesne i na miarę
Mobilne dowodzenie
Tomczyk: „Tarcza Wschód” ma odstraszyć agresora
Piedimonte – samobójcza misja
Los infiernos picadores, czyli piekielni lansjerzy
Pociski artyleryjskie dla Ukrainy
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
Żołnierz ranny na granicy z Białorusią
Sukcesy reprezentantek CWZS-u
„Pierwsza Drużyna” na start
„Tannenberg” poszedł na dno
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
By Polska była bezpieczna
„Sarex ’24”: razem w czasie kryzysu
Centrum Szkolenia WOT świętuje
WAM wraca po latach
Dwa srebrne medale kajakarzy CWZS-u
Szachownice nie dotarły nad Finlandię
Ostatnia droga Pileckiego
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Walka o bezpieczne niebo nad krajem
Barbara wzmocni polską obronę powietrzną
Wojsko wraca do ćwiczeń z użyciem materiałów wybuchowych
Pamiętamy o bohaterach innych narodów
„Grand Quadriga ‘24”
Dwa krążki kajakarki z „armii mistrzów”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pokazali bojowego ducha
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ratownicy na medal
Dodatkowe siły do ochrony granicy
Ameryka daje wsparcie
Cyberatak w PAP-ie
„Sarex”, czyli jeden za wszystkich, wszyscy za jednego
Nowe zadania szefa SKW
Broń Hitlera w rękach AK
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nie szpital, a instytut
AGM-158B JASSM-ER dla lotnictwa
Wojna w świętym mieście, epilog
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
They Will Check The Training Results in Combat
NATO on Northern Track
Tarcza Wschód – odstraszanie i obrona
Honor weteranom misji!
Sejmowa debata o bezpieczeństwie
Wielki triumf 2 Korpusu Polskiego
Sukcesy żołnierzy CWZS-u
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Cień atomowej zagłady
Flota Bayraktarów w komplecie
Grupa Północna o wsparciu dla Ukrainy
WAT-owskie eksperymenty na ISS
Najmłodsi artyści Wojska Polskiego
Bezkonkurencyjni kierowcy z DGW
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Podróż po AWACS-ie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO