moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

F-16 gotowe do NRI

24 wyloty w ciągu zaledwie 12 godzin – lotnicy z 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach mają za sobą certyfikację do sił gotowości NATO. Gdyby Sojusz zdecydował o ich zaangażowaniu w misję, muszą przebazować się wraz z samolotami F-16 do dowolnego miejsca na świecie. Ich zadaniem będzie prowadzenie walki w powietrzu.

300 lotników, m.in. pilotów, techników obsługi naziemnej i specjalistów od uzbrojenia, z 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego, przeszło certyfikację do NRI – NATO Readiness Initiative. Swój dyżur rozpoczną w maju 2024 roku. W 2018 roku kraje NATO podpisały tzw. inicjatywę gotowości sił NATO i zobowiązały się do przygotowania 30 batalionów, 30 eskadr lotniczych i 30 okrętów wojennych, które będą gotowe w ciągu 30 dni przemieścić się w dowolne miejsce na świecie i wykonywać operacje Sojuszu Północnoatlantyckiego.

Certyfikacja krzesińskiego komponentu do NRI trwała tydzień. Sprawdzonych zostało 300 osób oraz 12 samolotów. – Nasz komponent NRI przeznaczony jest wyłącznie do działań lotniczych, w razie potrzeby będzie walczył w powietrzu. Jego zadaniem nie jest np. likwidowanie celów na ziemi – wyjaśnia płk pil. Łukasz Piątek, dowódca 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach. – Z umiejętności przeprowadzania walk powietrznych na różnych odległościach byliśmy rozliczani podczas certyfikacji. Zostały one ocenione bardzo wysoko – dodaje oficer.

REKLAMA

Zadaniem pilotów F-16 było wykonanie 24 wylotów w ciągu 24 godzin. Krzesińscy lotnicy zrealizowali je w zaledwie 12 godzin. – To jest niezwykle duży wysiłek nie tylko pilotów, lecz także osób odpowiedzialnych za stan techniczny samolotów, ich uzbrojenie i wielu innych. To jest praca zespołowa, wylot F-16 i walka w powietrzu jest najbardziej spektakularnym momentem, ale stoi za nim mnóstwo pracy licznych specjalistów – przyznaje płk Piątek.

W powietrzu piloci wykonywali misje offensive counterair (OCA) oraz defensive counter air (DCA) – są to misje ofensywne lub defensywne prowadzone przeciwko środkom powietrznym. Lotników oceniał zespół ekspertów z Dowództwa Operacyjnego RSZ. Lotnicy z 31 BLT egzamin zdali. Ich umiejętności lotnicze zostały ocenione bardzo wysoko.

– Misja NRI może być teraz aktywowana, a nasi ludzie oraz 12 samolotów będą musieli w ciągu 30 dni znaleźć się w miejscu wyznaczonym przez Sojusz – mówi dowódca 31 BLT. – Czas gotowości jest długi, bo nie są to siły szybkiego reagowania, to zupełnie innego typu komponent, którego zadaniem nie jest reagowanie szybko, ale dotarcie w miejsce, w którym potrzebuje go NATO – dodaje płk pil. Łukasz Piątek.

Certyfikacja do NRI odbyła się po raz pierwszy w historii Wojska Polskiego. Oprócz krzesińskich lotników w siłach gotowości znajdują się m.in. holenderskie siły powietrzne z samolotami F-35 oraz bezzałogowcami MQ-9 Raptor.

Ewa Korsak

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze


„Sarex”, czyli jeden za wszystkich, wszyscy za jednego
 
Ostatnia droga Pileckiego
Ameryka daje wsparcie
Grupa Północna o wsparciu dla Ukrainy
Sukcesy żołnierzy CWZS-u
Więcej mundurowych na granicy
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Szachownice nie dotarły nad Finlandię
Wojsko wraca do ćwiczeń z użyciem materiałów wybuchowych
Dwa srebrne medale kajakarzy CWZS-u
Sejmowa debata o bezpieczeństwie
Flota Bayraktarów w komplecie
„Ryś” z laserem
Centrum Szkolenia WOT świętuje
Pamiętamy o bohaterach innych narodów
Pokazali bojowego ducha
Hełmy – nowoczesne i na miarę
Wielki triumf 2 Korpusu Polskiego
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Grand Quadriga ‘24”
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
„Tannenberg” poszedł na dno
„Sarex ’24”: razem w czasie kryzysu
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Podróż po AWACS-ie
Wojna w świętym mieście, epilog
They Will Check The Training Results in Combat
„Pierwsza Drużyna” na start
WAM wraca po latach
AGM-158B JASSM-ER dla lotnictwa
NATO on Northern Track
WAT-owskie eksperymenty na ISS
Tarcza Wschód – odstraszanie i obrona
Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Cień atomowej zagłady
Mobilne dowodzenie
Honor weteranom misji!
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Cyberatak w PAP-ie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Żołnierz ranny na granicy z Białorusią
Dodatkowe siły do ochrony granicy
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
By Polska była bezpieczna
Ratownicy na medal
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Los infiernos picadores, czyli piekielni lansjerzy
Nie szpital, a instytut
Nowe zadania szefa SKW
Dwa krążki kajakarki z „armii mistrzów”
Piedimonte – samobójcza misja
Sukcesy reprezentantek CWZS-u
Walka o bezpieczne niebo nad krajem
Barbara wzmocni polską obronę powietrzną
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Bezkonkurencyjni kierowcy z DGW
Pociski artyleryjskie dla Ukrainy
Bór-Komorowski – oficer wybitny pod każdym względem

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO