moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

WZL1 będą serwisować Bieliki

Włoska spółka Leonardo i Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 SA podpisały umowę o współpracy. Gwarantuje ona długoterminowe wsparcie techniczne samolotów M-346 Bielik. Serwisowanie w Polsce ma zwiększyć dostępność maszyn. Polskie siły powietrzne dysponują 16 samolotami do szkolenia zaawansowanego. Trenują na nich podchorążowie, którzy w przyszłości będą pilotować myśliwce.

Umowę na długoterminowe wsparcie floty M-346 Bielik podpisano kilka dni temu w Warszawie. Porozumienie zawarła firma Leonardo, która jest producentem samolotów, oraz wchodzące w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 SA. Włoska spółka zaznacza, że dzięki tej kooperacji zwiększy się dostępność floty przeznaczonej do szkolenia pilotów bojowych. Maszyny nie będą bowiem serwisowane we Włoszech, ale w Dęblinie, w pobliżu 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego, która jest jedynym w Polsce użytkownikiem M-346 Bielik.

„Spółka Leonardo jako producent wyposażenia będzie odpowiedzialna za usługi wsparcia inżynierskiego i zarządzanie łańcuchem dostaw. Z kolei WZL nr 1 pełnić będą funkcję głównego wykonawcy, koordynującego cały proces, uzupełniającego i wspierającego obszary, w których firma Leonardo nie jest bezpośrednio zaangażowana. Będzie ona także odpowiadać za bezpośrednią współpracę z użytkownikiem końcowym” – czytamy w komunikacie Leonardo. Jak wyjaśnia Mateusz Franczuk z WZL nr 1, zawarta w lutym umowa jest kontynuacją i rozszerzeniem wcześniejszego porozumienia dotyczącego serwisowania samolotów. Poprzednia dotyczyła tylko ośmiu Bielików, którym minął już okres gwarancyjny, a teraz jest mowa o wszystkich maszynach, również tych, które trafiły do Polski w ubiegłym roku. – Obecny kontrakt odnosi się też do elementów Zintegrowanego Systemu Szkolenia Zaawansowanego AJT (Advanced Jet Trainer) dostarczonych przez firmę Leonardo – informuje Franczuk. Jak dodaje, zgodnie z podpisanym dokumentem pracownicy z WZL1 będą odpowiadać za usługi remontowe i naprawcze oraz wsparcie inżynierskie i logistyczne dla wszystkich szesnastu Bielików.

– Osiągając ponad sto tysięcy godzin nalotu, M-346 ugruntował swoją pozycję jako najlepszy na świecie samolot szkolenia zaawansowanego dla pilotów myśliwców. Umowa ta wzmacnia partnerstwo Leonardo z WZL1 – powiedział Dario Marfè, wiceprezes ds. handlowych i obsługi klienta w Leonardo Aircraft Division.

Ministerstwo Obrony Narodowej w 2014 roku podpisało umowę z włoską firmą Leonardo na zakup pierwszych ośmiu samolotów wraz z pakietem szkoleniowym i logistycznym. Zawarte porozumienie przewidywało opcję dokupienia kolejnych czterech egzemplarzy szkolnego odrzutowca, z czego skorzystano. W 2018 roku ponownie rozszerzono kontrakt. Resort obrony zdecydował się na zakup następnych czterech samolotów, szkolnego pakietu logistycznego oraz symulatora Simulation Based Training. Zamówienie zostało zrealizowane, a to oznacza, że siły powietrzne dysponują obecnie 16 nowoczesnymi samolotami do szkolenia pilotów odrzutowców.

Od 2018 roku w Bielikach szkolą się piloci-instruktorzy z 4 Skrzydła, a od kwietnia 2019 roku latają nimi podchorążowie Lotniczej Akademii Wojskowej. Maszyny te zastąpiły w służbie szkolno-treningowe TS-11 Iskra. Pierwsi wyszkoleni na M-346 podchorążowie LAW-u służą już w bazach taktycznych w Łasku i Krzesinach, gdzie pilotują F-16.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: m-346.com

dodaj komentarz

komentarze


„Pierwsza Drużyna” na start
 
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
Hełmy – nowoczesne i na miarę
Latający radar
Więcej pieniędzy za udział w ćwiczeniach
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Equipment Tailored to the Needs
Sukcesy żołnierzy CWZS-u
SOF Delta Cup 2024: tu liczy się nie tylko celność
Jak rozbito więzienie w Końskich
Więcej miejsc dla dobrowolsów
Policjanci szkolą wojsko
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Bór-Komorowski – oficer wybitny pod każdym względem
Ameryka daje wsparcie
Sejm rozpoczął prace nad prezydencką reformą
Czy kraje UE sięgną po polską broń?
AW149 wkrótce „made in Poland”
Polacy ćwiczą na Słowackiej Tarczy
Więcej niż szkolenie TCCC
Rozporządzenie o utworzeniu strefy buforowej na granicy podpisane
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Sprawcy powinni zostać należycie ukarani
Podchorążowie najlepszymi dżudokami
NATO on Northern Track
Ratownicy na medal
Szef SKW na czele komisji ds. badania rosyjskich wpływów
Unieszkodliwić dywersantów, pomóc poszkodowanym
Dzień, który zmienił bieg wojny
„Baltops” – moc na Bałtyku
„Osiodłać krowę”
Głos wschodniej flanki musi być słyszalny
AWACS-y dostarczone
Wirtualna tarcza nad wojskami NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pojazdy naziemnej obsługi polskiego lotnictwa
Terroryści na lotnisku
Pokazali swoją siłę
Przesmyk w grze
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Zaprojektuj mural o powstaniu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Eksplozja w zakładach zbrojeniowych Mesko
Pociski artyleryjskie dla Ukrainy
Pamiętamy o bohaterach D-Day
Kremlowska wirtualna korekta
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Inwestycja potrzebna jak tlen
Wiedza ratuje życie
The Art of Protection of Historic Buildings and Monuments
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Andrzej Duda spotkał się z żołnierzami strzegącymi granicy
Złoto taekwondzistki, srebro lekkoatletki i strzelczyń
Myśliwi na rzecz obronności
O bezpieczeństwie w Białymstoku
Musimy odpowiadać na wojnę hybrydową
Donald Tusk: Musimy bronić naszych granic
Będą zmiany w przepisach po incydencie na granicy z Białorusią
Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
AGM-158B JASSM-ER dla lotnictwa

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO