moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Premiera poduszkowca na MSPO

Z PRC-650 korzystać będą mogły służby specjalne, pogotowie wodne, policja, straż pożarna i graniczna, a także wojsko. Sprawdzi się szczególnie zimą, na kruchym lodzie oraz na zbiornikach o niskim stanie wody. Podczas 30. edycji Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego zaprezentowano poduszkowiec Sieci Badawczej Łukasiewicz. Podpisano też umowę na jego produkcję.

Poduszkowiec PRC-650 to jeden z produktów premierowo prezentowanych podczas kieleckich targów zbrojeniowych. Jednostka nowej generacji jest w pełni polską myślą konstrukcyjną, a powstała w Instytucie Lotnictwa Sieci Badawczej Łukasiewicz. W Kielcach podczas premiery PRC-650 podpisano także umowę na jej produkcję i sprzedaż. Licencję na to otrzymała firma Farada Group, która zajmuje się m.in. projektowaniem, wytwarzaniem i wdrażaniem bezzałogowych statków powietrznych.

 

– Sieć Badawcza Łukasiewicz zrzesza 4,5 tys. naukowców, 7 tys. pracowników oraz 26 instytutów badawczych połączonych po to, by skutecznie rozwijać technologie, z których będzie mógł korzystać polski przemysł – mówił tuż przed podpisaniem kontraktu prezes tej organizacji Piotr Dardziński. – Prezentujemy dziś konkretny produkt, nie marzenia, nie plany i pomysły. To wszystko było wcześniej, ale przekuliśmy te idee w konkretny produkt. Poduszkowiec PRC-650 odpowiada na potrzeby rynkowe. Będą z niego korzystać służby specjalne oraz te, które chronią Polaków – dodał Dardziński. Podziękował przy tym inżynierom, którzy zaprojektowali i wybudowali prototyp. Umowę dotyczącą produkcji podpisali w czasie MSPO dyrektor Sieci Badawczej Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa dr inż. Paweł Stężycki oraz prezes Farada Group Szymon Kupaj.


Film: Paweł Sobkowicz / ZbrojnaTV

Jak informuje SB Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa, prace nad poduszkowcem PRC trwały dwa lata. Cechą szczególną konstrukcji jest bardzo łatwy pilotaż, duża stabilność i bezpieczeństwo w czasie lotu. A to, jak przekonują inżynierowie Łukasiewicza, jest istotne zwłaszcza podczas akcji w trudnych warunkach pogodowych.

Poduszkowiec powstał z myślą o potrzebach różnych służb, m.in. policji, straży pożarnej i granicznej, pogotowia wodnego oraz wojska. Jednostka przeznaczona jest do działań ratowniczych i patrolowych na wodach śródlądowych, szczególnie zimą na kruchym lodzie oraz na zbiornikach o niskim stanie wody.

Poduszkowiec patrolowo-ratowniczy PRC-650 to zmodernizowana wersja poprzednich generacji pojazdów projektowanych w Sieci Badawczej Łukasiewicz – Instytucie Lotnictwa. Inżynierowie zwiększyli m.in. prędkość lotu pod wiatr. W konstrukcji zastosowano silnik morski o mocy 200 KM oraz wentylator o powiększonej średnicy do 1600 mm, napędzany przez zmodernizowaną przekładnię pasową. Fartuch typu balonowego gwarantuje stabilność poduszki powietrznej i łatwość pilotażu, a zamontowane na jego spodzie opatentowane łuski zwiększają odporność na rozdarcia. Dzięki poduszce powietrznej o dużej powierzchni ładowność poduszkowca wynosi 900 kg.

Jednostką może podróżować do dziewięciu osób, a w czasie akcji ratunkowej możliwe jest ułożenie poszkodowanego na desce ortopedycznej wzdłuż kabiny. Kokpit wyposażono zaś w system wskaźników oraz komputer pokładowy z nawigacją GPS.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Michał Niwicz, Paweł Sobkowicz, MKS

dodaj komentarz

komentarze


Głos wschodniej flanki musi być słyszalny
 
Rozporządzenie o utworzeniu strefy buforowej na granicy podpisane
Sejm rozpoczął prace nad prezydencką reformą
Donald Tusk: Musimy bronić naszych granic
Szef SKW na czele komisji ds. badania rosyjskich wpływów
Złoto taekwondzistki, srebro lekkoatletki i strzelczyń
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Sprawcy powinni zostać należycie ukarani
Dzień, który zmienił bieg wojny
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Czy kraje UE sięgną po polską broń?
Pociski artyleryjskie dla Ukrainy
Polacy ćwiczą na Słowackiej Tarczy
AW149 wkrótce „made in Poland”
Latający radar
Przesmyk w grze
„Osiodłać krowę”
„Baltops” – moc na Bałtyku
Pojazdy naziemnej obsługi polskiego lotnictwa
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
The Art of Protection of Historic Buildings and Monuments
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Więcej niż szkolenie TCCC
Unieszkodliwić dywersantów, pomóc poszkodowanym
Ratownicy na medal
Więcej pieniędzy za udział w ćwiczeniach
„Pierwsza Drużyna” na start
Policjanci szkolą wojsko
Myśliwi na rzecz obronności
Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
Inwestycja potrzebna jak tlen
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kremlowska wirtualna korekta
Sukcesy żołnierzy CWZS-u
Więcej miejsc dla dobrowolsów
Musimy odpowiadać na wojnę hybrydową
O bezpieczeństwie w Białymstoku
Ameryka daje wsparcie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pamiętamy o bohaterach D-Day
SOF Delta Cup 2024: tu liczy się nie tylko celność
Wirtualna tarcza nad wojskami NATO
Żołnierze na najwyższym podium mistrzostw lekkoatletów
Gortat Team vs drużyna NATO
Zaprojektuj mural o powstaniu
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
AWACS-y dostarczone
Bór-Komorowski – oficer wybitny pod każdym względem
Eksplozja w zakładach zbrojeniowych Mesko
Andrzej Duda spotkał się z żołnierzami strzegącymi granicy
Jak rozbito więzienie w Końskich
„Czarownice” nad Londynem
Wiedza ratuje życie
Będą zmiany w przepisach po incydencie na granicy z Białorusią
AGM-158B JASSM-ER dla lotnictwa
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pokazali swoją siłę
Podchorążowie najlepszymi dżudokami
NATO on Northern Track
Terroryści na lotnisku
Equipment Tailored to the Needs

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO