moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Miliard na transport kolejowy

Ponad miliard złotych może zapłacić polskie wojsko za krajowy i zagraniczny transport kolejowy żołnierzy oraz uzbrojenia i sprzętu. Warunki umowy ramowej na lata 2021–2024 negocjują z firmą PKP Cargo przedstawiciele 2 Regionalnej Bazy Logistycznej z Warszawy. Kontrakt w tej sprawie ma zostać podpisany w najbliższym czasie.

Choć wszystkie jednostki wojskowe są przygotowane do tego, aby we własnym zakresie zorganizować transport sprzętu i żołnierzy do wskazanego miejsca, to – żeby zaoszczędzić czas i pieniądze – wojskowi często przemieszczają się z macierzystych jednostek w odległe regiony Polski (lub na zagraniczne misje), korzystając z transportu kolejowego. W 2018 roku Wojsko Polskie zorganizowało 124 tego typu przewozy, a w 2019 roku – 102. Każdy taki transport składa się z około trzydziestu wagonów – począwszy od pasażerskich, na wagonach przystosowanych do przewozu najcięższego sprzętu (dział, transporterów opancerzonych, czołgów, wozów technicznych) skończywszy.

Do tej pory tego typu usługi były świadczone przez firmy kolejowe w ramach krótkoterminowych umów. Teraz polska armia chce podpisać jedną, kompleksową i długoterminową umowę ramową. Odpowiedzialna za to zadanie 2 Regionalna Baza Logistyczna z Warszawy zamierza w najbliższym czasie zawrzeć kontrakt ze spółką PKP Cargo. Wartość umowy przekroczy miliard złotych.

Przedstawiciele 2 RBLog podkreślają, że przez kilka lat starano się wyłonić – w ramach otwartego przetargu – odpowiednią firmę kolejową. – 2 RBLog od roku 2012 próbowała uruchomić postępowania na usługę transportu kolejowego, jednak z uwagi na brak ofert do podpisania umowy ramowej nigdy nie doszło. W 2016 roku był prowadzony dialog techniczny, który nie przyniósł żadnych rezultatów. Żaden z potencjalnych wykonawców nie był w stanie wykonać zamówienia, bo nie spełniał niezbędnych warunków technicznych. W związku z powyższym zamawiający postanawia przeprowadzić negocjacje z jednym wykonawcą PKP Cargo S.A. – wyjaśniają logistycy w ogłoszeniu o zamiarze podpisania miliardowej umowy. Dodają, że obecnie PKP Cargo jako jedyna firma w Polsce posiada wagony do transportu najcięższego sprzętu wojskowego, a pieniądze na nie otrzymała z MON w ramach „Programu pozamilitarnych przygotowań obronnych RP w latach 2018–2019”.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. szer. Natalia Wawrzyniak, st. szer. Kamil Śpiączka

dodaj komentarz

komentarze


Sukcesy żołnierzy CWZS-u
 
Jak rozbito więzienie w Końskich
Żołnierze na najwyższym podium mistrzostw lekkoatletów
Więcej niż szkolenie TCCC
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Więcej miejsc dla dobrowolsów
Szef SKW na czele komisji ds. badania rosyjskich wpływów
„Czarownice” nad Londynem
Musimy odpowiadać na wojnę hybrydową
Przesmyk w grze
AW149 wkrótce „made in Poland”
Andrzej Duda spotkał się z żołnierzami strzegącymi granicy
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
„Baltops” – moc na Bałtyku
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Czy kraje UE sięgną po polską broń?
O bezpieczeństwie w Białymstoku
Eksplozja w zakładach zbrojeniowych Mesko
Wiedza ratuje życie
Donald Tusk: Musimy bronić naszych granic
Zaprojektuj mural o powstaniu
Ratownicy na medal
AGM-158B JASSM-ER dla lotnictwa
Sprawcy powinni zostać należycie ukarani
Pamiętamy o bohaterach D-Day
Gortat Team vs drużyna NATO
Podchorążowie najlepszymi dżudokami
Sejm rozpoczął prace nad prezydencką reformą
Rozporządzenie o utworzeniu strefy buforowej na granicy podpisane
„Pierwsza Drużyna” na start
The Art of Protection of Historic Buildings and Monuments
Głos wschodniej flanki musi być słyszalny
Policjanci szkolą wojsko
Czego potrzebują żołnierze na granicy?
Kremlowska wirtualna korekta
Unieszkodliwić dywersantów, pomóc poszkodowanym
NATO on Northern Track
Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
Pokazali swoją siłę
Terroryści na lotnisku
Ameryka daje wsparcie
Polacy ćwiczą na Słowackiej Tarczy
Latający radar
Bór-Komorowski – oficer wybitny pod każdym względem
Equipment Tailored to the Needs
AWACS-y dostarczone
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Złoto taekwondzistki, srebro lekkoatletki i strzelczyń
Pojazdy naziemnej obsługi polskiego lotnictwa
Wirtualna tarcza nad wojskami NATO
Więcej pieniędzy za udział w ćwiczeniach
Dzień, który zmienił bieg wojny
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Inwestycja potrzebna jak tlen
Będą zmiany w przepisach po incydencie na granicy z Białorusią
„Osiodłać krowę”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO