moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Edukacja wojskowa online

Choć odbyły się dopiero dwie lekcje, już widać, że cieszą się sporym zainteresowaniem miłośników wojska. Prowadzone na strzelnicy zajęcia online obejrzało kilka tysięcy uczniów klas mundurowych. Instruktor opowiadał m.in. o prędkości i wadze pocisków wystrzeliwanych z różnych typów broni, zaprezentował też pistolet Glock czy karabin M16. Dziś lekcja o walce wręcz.

Z uwagi na epidemię koronawirusa stacjonarne zajęcia w szkołach średnich zostały zawieszone, ale młodzież ma możliwość nauki zdalnej. Dotyczy to także uczniów szkół, które biorą udział w opracowanym przez resort obrony programie „Certyfikowane Wojskowe Klasy Mundurowe”. Przedstawiciele Biura do Spraw Programu „Zostań Żołnierzem Rzeczypospolitej” postanowili uatrakcyjnić im naukę w czasach pandemii. – We współpracy ze szkołami biorącymi udział w projekcie, zaproponowaliśmy uczniom lekcje prowadzone na żywo przez nauczycieli, w tym także byłych wojskowych oraz instruktorów. Wszystko odbywa się zgodnie z podstawą programową – mówi ppłk Waldemar Krzyżanowski z Biura do Spraw Programu „Zostań Żołnierzem RP”.

Strzelecki trening online

Jak dotąd odbyły się dwie takie lekcje. Pierwsza była poświęcona tematowi posługiwania się sprzętem i indywidualnymi środkami ochrony przed skażeniami. Jej uczestnicy poznali środki pierwszej pomocy, pakiety do likwidacji skażeń, zobaczyli także, jak posługiwać się maską przeciwgazową czy nakładać odzieżą ochronną. W roli wykładowcy wystąpił plut. rez. Adam Pytel z Centrum Naukowo-Biznesowego „Feniks” s.c., które w całej Polsce prowadzi osiem szkół mundurowych.

Druga lekcja, która odbyła się w czwartek, dotyczyła broni i jej przeznaczenia. Zajęcia na żywo ze strzelnicy LOK w Płocku poprowadził mjr rez. Jacek Pajda, weteran misji w Kosowie, Iraku i instruktor strzelań bojowych. Na co dzień prowadzi zajęcia z uczniami szkoły Feniksa w Płocku oraz treningi na miejscowej strzelnicy. – W normalnych warunkach podczas lekcji w klasie uczniowie mogą wziąć broń do ręki, zobaczyć, jak wygląda, rozłożyć ją i złożyć. Mając bezpośredni kontakt z uczniami, łatwiej jest wytłumaczyć pewne zagadnienia i rozwiać ich wątpliwości. Tu nie było takiej możliwości, bo sama forma zajęć była niecodzienna. Starałem się jednak uatrakcyjnić lekcję, a przede wszystkim tłumaczyć tak, by uczestników zainteresować i by zrozumieli omawiane zagadnienia – mówi mjr rez. Pajda.


Film: Biuro Programu Zostań Żołnierzem Rzeczypospolitej

Osoby biorące udział w wirtualnych zajęciach poznały więc nie tylko teoretyczne pojęcia z zakresu balistyki, broni i amunicji. Instruktor zaprezentował też różnice pomiędzy poszczególnymi rodzajami nabojów. Zrobił to na przykładzie naboju pistoletowego o prędkości początkowej pocisku ok. 360 metrów na sekundę, naboju karabinowego Mosin 7,62 z pociskiem ważącym 10-12 gramów oraz naboju pośredniego do karabinka Kałasznikow. – Każdy z nich został omówiony: jaką ma prędkość początkową, energię oraz wagę pocisku, naważki prochu i wagę całego naboju. To takie ciekawostki, ale mogą przydać się, kiedy będzie nas zastanawiało, ile waży amunicja, którą żołnierz musi ze sobą nosić – mówi mjr rez. Pajda. Podczas lekcji online nie zabrakło też prezentacji różnych egzemplarzy broni. Pojawiły się m.in. pistolety Glock, P08, P38, kbk AK w różnych wersjach czy karabin M16.

Strzał w dziesiątkę

Inicjatywa zorganizowania lekcji online okazała się strzałem w dziesiątkę. – W drugich zajęciach wzięło udział ponad pół tysiąca osób, ale kolejne 4 tysiące obejrzało lekcję już po transmisji. Uczestnicy bardzo chwalili pomysł – mówi ppłk Krzyżanowski. Jednym z obserwatorów lekcji był Kacper Jasiński, uczeń trzeciej klasy Liceum Ogólnokształcącego CN-B Feniks im. Cichociemnych w Olsztynie. – Forma takiej nauki jest nowa, ale jakość na tym na pewno nie traci. Zajęcia są świetnie prowadzone, w dodatku przez wyszkoloną kadrę. Jako uczeń klasy mundurowej z pewnością pogłębiłem swoją wiedzę. Takie lekcje to bardzo dobry pomysł nie tylko dla nas, uczniów, ale dla wszystkich, którzy chcą się dowiedzieć czegoś o wojsku. Chętnie wezmę udział w kolejnych wykładach – mówi Kacper.


Film: Biuro Programu Zostań Żołnierzem Rzeczypospolitej

Lekcje z edukacji wojskowej w systemie online odbywają się dwa razy w tygodniu: we wtorki i czwartki o godzinie 15.30. W każdym tygodniu zajęcia ma prowadzić inna szkoła biorąca udział w MON-owskim programie „Certyfikowane Wojskowe Klasy Mundurowe”. Lekcję 28 kwietnia poprowadzą uczniowie z klasy wojskowej z Zespołu Szkół Rolniczych w Środzie Wielkopolskiej. Tematyka zajęć obejmie dwa zagadnienia. Będą to podstawy walki wręcz oraz podstawowe sygnały dowodzenia i łączności. Lekcję online można obejrzeć na profilu FB Biura do Spraw Programu „Zostań Żołnierzem RP”.

To nie jedyna e-inicjatywa, która ma na celu edukację obronną. Już ponad miesiąc temu Biuro do Spraw Programu „Zostań Żołnierzem RP” we współpracy z klasami mundurowymi i organizacjami proobronnymi uruchomiło specjalny kanał na YouTube. Każdego dnia są na nim publikowane różne filmy szkoleniowe, w tym te dotyczące szkolenia medycznego, strzeleckiego czy edukacji wojskowej. Rozwijana jest także akcja „Home challenge – podejmij wyzwanie”. Zadania, które muszą wykonać uczestnicy zabawy, są związane z m.in. sportem, literaturą, edukacją, a także wojskiem.

Paulina Glińska

autor zdjęć: Biuro Programu Zostań Żołnierzem Rzeczypospolitej

dodaj komentarz

komentarze

~gracjan
1603894980
jak zostać wojskowym jakie szkoły czepa zdać i jakim stopniem
8D-6F-41-D6

„Osiodłać krowę”
 
Podchorążowie najlepszymi dżudokami
Ameryka daje wsparcie
AGM-158B JASSM-ER dla lotnictwa
Pokazali swoją siłę
Dzień, który zmienił bieg wojny
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zaprojektuj mural o powstaniu
Policjanci szkolą wojsko
„Pierwsza Drużyna” na start
Więcej niż szkolenie TCCC
Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
Wiedza ratuje życie
Będą zmiany w przepisach po incydencie na granicy z Białorusią
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
NATO on Northern Track
Więcej pieniędzy za udział w ćwiczeniach
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Donald Tusk: Musimy bronić naszych granic
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
Latający radar
Szef SKW na czele komisji ds. badania rosyjskich wpływów
Eksplozja w zakładach zbrojeniowych Mesko
Żołnierze na najwyższym podium mistrzostw lekkoatletów
AWACS-y dostarczone
Czy kraje UE sięgną po polską broń?
Przesmyk w grze
Wirtualna tarcza nad wojskami NATO
Kremlowska wirtualna korekta
Musimy odpowiadać na wojnę hybrydową
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ratownicy na medal
„Czarownice” nad Londynem
Inwestycja potrzebna jak tlen
Equipment Tailored to the Needs
Pojazdy naziemnej obsługi polskiego lotnictwa
Andrzej Duda spotkał się z żołnierzami strzegącymi granicy
Polacy ćwiczą na Słowackiej Tarczy
Terroryści na lotnisku
Jak rozbito więzienie w Końskich
Sprawcy powinni zostać należycie ukarani
AW149 wkrótce „made in Poland”
Czego potrzebują żołnierze na granicy?
Bór-Komorowski – oficer wybitny pod każdym względem
Złoto taekwondzistki, srebro lekkoatletki i strzelczyń
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Sukcesy żołnierzy CWZS-u
Rozporządzenie o utworzeniu strefy buforowej na granicy podpisane
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Gortat Team vs drużyna NATO
Głos wschodniej flanki musi być słyszalny
O bezpieczeństwie w Białymstoku
Więcej miejsc dla dobrowolsów
The Art of Protection of Historic Buildings and Monuments
Pamiętamy o bohaterach D-Day
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Unieszkodliwić dywersantów, pomóc poszkodowanym
Sejm rozpoczął prace nad prezydencką reformą
„Baltops” – moc na Bałtyku

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO