moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Zaproponują zmiany w systemie kształcenia żołnierzy

Uelastycznienie zasad rekrutacji na studia wojskowe, nowy standard kształcenia przyszłych oficerów, zmiany w szkoleniach żołnierzy zawodowych oraz nowe rozwiązania dotyczące obcokrajowców studiujących w polskich akademiach wojskowych – to główne obszary, którymi zajmie się zespół ekspertów powołany przez szefa MON.

Kilkunastoosobowy zespół został powołany przez ministra Mariusza Błaszczaka w lutym tego roku. Jego członkowie mają przeanalizować obecny system kształcenia kandydatów na oficerów, system doskonalenia, w tym ofertę studiów podyplomowych i kursów dla żołnierzy zawodowych, oraz zasady i formy kształcenia studentów zagranicznych. W składzie zespołu są przedstawiciele departamentów MON, w tym Kadr, Nauki i Szkolnictwa Wojskowego, Prawnego i Budżetowego, oraz specjaliści ze Sztabu Generalnego WP, Dowództwa Generalnego, Dowództwa Operacyjnego, Dowództwa Wojsk Obrony Terytorialnej oraz Żandarmerii Wojskowej. W pracach uczestniczą również rektorzy-komendanci pięciu wojskowych akademii (ASzWoj, WAT, AMW, AWL, LAW). Przewodniczącym zespołu jest Tomasz Zdzikot, sekretarz stanu w MON. – Uczelnie kształcą na potrzeby wszystkich korpusów osobowych, wszystkich rodzajów sił zbrojnych. Zależy nam na szerokiej, przekrojowej wiedzy, dlatego w zespole znalazło się tak wielu specjalistów – wyjaśnia płk Dariusz Chrząszcz, naczelnik Wydziału Szkolnictwa Wojskowego w Departamencie Nauki i Szkolnictwa Wojskowego MON.

Jedną z kwestii, którą zajmie się zespół, będzie analiza, a następnie opracowanie propozycji zmian w zakresie kształcenia przyszłych oficerów. Jak wskazuje płk Chrząszcz, przyczyn podjęcia prac jest kilka. Wojskowe akademie, pomimo ogromnego potencjału i możliwości naukowo-dydaktycznych, muszą adaptować się do zmieniającego się otoczenia społeczno-gospodarczego. Dziś wszystkie mają status akademii, a zasady ich funkcjonowania określają nie tylko przepisy wojskowe, ale także ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (tzw. konstytucja dla nauki lub ustawa 2.0). Uczelnie muszą też zabiegać o absolwentów szkół średnich. Zwiększone w ostatnich latach nawet trzykrotnie limity przyjęć dla studentów wojskowych sprawiły, że w warunkach niżu demograficznego na jedno miejsce przypada mniejsza liczba kandydatów. – To wszystko sprawia, że musimy nieco przemodelować system kształcenia i dopasować go do wymogów zmieniającej się armii – mówi płk Chrząszcz. Istotne znaczenie dla prac zespołu będą miały też wnioski i rekomendacje dowództw różnych szczebli, do których trafiają absolwenci uczelni wojskowych.

Jak wskazuje oficer, trudno jeszcze mówić o konkretnych propozycjach rozwiązań. Wiadomo jednak, że jednym z postulatów w obszarze kształcenia ma być położenie większego nacisku na praktyczne szkolenie i zdobywanie dodatkowych kwalifikacji (uprawnień) przez podchorążych. – Należy przenieść punkt ciężkości z kategorii wiedzy na kategorię umiejętności. Po to, by przyszli podporucznicy mogli nabyć lepsze umiejętności ogólnodowódcze, przywódcze oraz specjalistyczne – mówi płk Chrząszcz. I dodaje, że od nowego roku akademickiego większość kierunków studiów będzie prowadzona jako jednolite studia magisterskie. – Będziemy się więc zastanawiać, w jaki sposób czas poświęcany dotychczas na pisanie pracy dyplomowej czy licencjackiej oraz przygotowanie do egzaminu dyplomowego wykorzystać na zwiększenie godzin szkolenia specjalistycznego i praktyk w jednostkach wojskowych – mówi płk Chrząszcz.

Zespół ma się także zająć kwestiami rekrutacji do wojskowych akademii. Nie chodzi tu o same egzaminy obejmujące analizę ocen z matury, test sprawności i rozmowę kwalifikacyjną, które dziś doskonale się sprawdzają, a np. o wydłużenie terminów składania wniosków na studia. Dziś kandydaci na studia w akademiach wojskowych mają na to czas do końca marca. Tak wczesny termin wynika m.in. z konieczności przejścia badań lekarskich i psychologicznych. – Młodzi ludzie często podejmują decyzję o studiach dopiero po zdaniu matury. O ile w przypadku uczelni cywilnych wciąż mogą się zarejestrować na studia, o tyle proces rekrutacji w akademiach wojskowych jest już wtedy zamknięty. Być może tracimy przez to wartościowych kandydatów – mówi płk Chrząszcz. Dlatego jednym z tematów dyskutowanych w zespole będzie zmiana procedur obowiązujących w procesie rekrutacji. – Oczywiście w ślad za tym musiałyby pójść także zmiany w pracy komisji lekarskich, organizacji egzaminów wstępnych oraz samym powołaniu do służby. Ważną kwestią pozostanie również organizacja i czas trwania szkolenia podstawowego dla przyjętych na I rok studiów podchorążych – dodaje oficer z DNiSW.

Szkolenie kadry zawodowej

Członkowie zespołu zajmą się też analizą funkcjonującego obecnie systemu doskonalenia zawodowego żołnierzy. Chodzi tu zarówno o studia podyplomowe, kursy kwalifikacyjne (wymagane przy wyznaczeniu na stanowiska zaszeregowane do wyższego stopnia etatowego) i doskonalące oraz określenie nowych zasad ich funkcjonowania.

– Trwająca modernizacja, zmiany w systemie kierowania i dowodzenia, pojawienie się nowego rodzaju sił zbrojnych – to wszystko sprawia, że musimy zrobić przegląd systemu i dopasować go do zmieniających się realiów. Dziś bywa, że w niektórych jednostkach szkolnictwa wojskowego funkcjonują jeszcze kursy na sprzęt, który jest z armii wycofywany i zastępowany nowocześniejszym – mówi płk Chrząszcz. Docelowo ma więc powstać nowa oferta studiów i kursów dla żołnierzy zawodowych. Co więcej, nie będą się one ograniczały, jak ma to miejsce dziś, wyłącznie do nauki stacjonarnej. – Na rynku cywilnym bardzo dynamicznie rozwija się nauka na odległość, czyli e-learning. Musimy iść z duchem czasu, bo perspektywicznie taka forma szkolenia pozwoli oszczędzać i czas, i pieniądze. Wyzwaniem pozostaje uregulowanie prawne e-learningu, choćby po to, by zapewnić odpowiedni sposób finansowania takich kursów czy sprawić, że dyplomy z kursów stacjonarnych i na odległość będą traktowane tożsamo – mówi płk Chrząszcz.

Kształcenie obcokrajowców

Ostatnią kwestią, którą zajmie się zespół, będzie opracowanie rozwiązań organizacyjno-prawnych dotyczących kształcenia studentów zagranicznych w polskich akademiach wojskowych. – Zainteresowanie kształceniem w naszych akademiach studentów zza granicy jest spore. Dziś nauka taka odbywa się na zasadach wymiany albo wzajemnych porozumień, niektóre szkolenia są też płatne. Chcemy przeanalizować wszystkie dokumenty prawne związane z tymi kwestiami oraz ofertę proponowanych form kształcenia. Nie wszystkie kursy, z racji dostępu do sprzętu wojskowego czy informacji niejawnych, mogą być dostępne dla wszystkich – mówi płk Chrząszcz.

Pierwsze organizacyjne spotkanie zespołu odbyło się 13 lutego. W jego trakcie przedstawiciele Departamentu Nauki i Szkolnictwa Wojskowego MON przedstawili aktualny stan prawny i organizacyjny dotyczący m.in. kształcenia kandydatów na oficerów i doskonalenia zawodowego żołnierzy zawodowych. Podczas kolejnego spotkania swoje spostrzeżenia i rekomendacje będą mogli zgłosić pozostali członkowie zespołu. W dalszym etapie prace będą się odbywały w tematycznych grupach roboczych.

Nie wiadomo dokładnie, ile potrwają prace zespołu. Wszystko będzie zależało od przedstawionych propozycji i tego, czy i jakich zmian legislacyjnych będą one wymagały. Finalnie zespół ma opracować dwa dokumenty. Pierwszym będzie koncepcja funkcjonowania systemu kształcenia i doskonalenia zawodowego żołnierzy zawodowych, drugim koncepcja rozwiązań organizacyjno-prawnych dotyczących kształcenia studentów państw obcych w polskich uczelniach wojskowych. Projekty mają zostać przedstawione do zatwierdzenia ministrowi obrony narodowej, a po jego akceptacji będą wdrażane.

Paulina Glińska

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze

~ya
1582576080
Wywołanie efektu synergii zespołowej wymaga zrozumienia, że ludzie tworzący zespoły są wspólnotami uczącymi się i mają dwie wewnętrznie sprzeczne jakości. Z jednej strony są one wynikiem egalitarnych przekonań, które traktują każdego jako jednostkę w sensie duchowym o równej wartości, z drugiej strony ludzie którzy tworzą zespół są różni.
9A-1B-E5-F2

Mobilne dowodzenie
 
Pociski artyleryjskie dla Ukrainy
Ostatnia droga Pileckiego
Sejmowa debata o bezpieczeństwie
Dodatkowe siły do ochrony granicy
Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
Ameryka daje wsparcie
Szachownice nie dotarły nad Finlandię
Pokazali bojowego ducha
AGM-158B JASSM-ER dla lotnictwa
Los infiernos picadores, czyli piekielni lansjerzy
WAM wraca po latach
Dwa krążki kajakarki z „armii mistrzów”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Pierwsza Drużyna” na start
Podróż po AWACS-ie
„Grand Quadriga ‘24”
Grupa Północna o wsparciu dla Ukrainy
Nie szpital, a instytut
„Sarex”, czyli jeden za wszystkich, wszyscy za jednego
By Polska była bezpieczna
Cyberatak w PAP-ie
Flota Bayraktarów w komplecie
Sukcesy żołnierzy CWZS-u
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Hełmy – nowoczesne i na miarę
Dwa srebrne medale kajakarzy CWZS-u
Walka o bezpieczne niebo nad krajem
NATO on Northern Track
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Tannenberg” poszedł na dno
Bezkonkurencyjni kierowcy z DGW
Wielki triumf 2 Korpusu Polskiego
They Will Check The Training Results in Combat
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Tarcza Wschód – odstraszanie i obrona
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Najmłodsi artyści Wojska Polskiego
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nowe zadania szefa SKW
Piedimonte – samobójcza misja
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Wojsko wraca do ćwiczeń z użyciem materiałów wybuchowych
„Ryś” z laserem
Honor weteranom misji!
Barbara wzmocni polską obronę powietrzną
Ratownicy na medal
„Sarex ’24”: razem w czasie kryzysu
Tomczyk: „Tarcza Wschód” ma odstraszyć agresora
Cień atomowej zagłady
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Broń Hitlera w rękach AK
Pamiętamy o bohaterach innych narodów
Wojna w świętym mieście, epilog
Centrum Szkolenia WOT świętuje
Sukcesy reprezentantek CWZS-u
WAT-owskie eksperymenty na ISS
Żołnierz ranny na granicy z Białorusią

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO