moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Anakonda w akcji

W sobotni poranek śmigłowiec ratowniczy SAR z Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej po raz pierwszy w tym roku spieszył z pomocą potrzebującemu na morzu. Ewakuacji na ląd wymagał pacjent promu.

W sobotę, 18 stycznia, o godzinie 4.43 załoga dyżurna SAR z 43 Bazy Lotnictwa Morskiego z Gdyni-Babich Dołów, postawiona została w stan gotowości alarmem ratowniczym: "pomoc medyczna”. Jeden z pasażerów, powracającego ze Szwecji w kierunku Gdyni promu Stena Vision, skarżył się na bardzo silne bóle brzucha.

Załoga śmigłowca ratownictwa morskiego W-3WARM Anakonda, dowodzona przez kpt. Pawła Januszko, osiągnęła gotowość do działań o godzinie 4.58 i po dziesięciu minutach wystartowała w kierunku promu, który znajdował się ok. 12 mil morskich na północ od Helu. O godzinie 5.24 śmigłowiec dokonał zawisu nad pokładem promu, na który opuszczonych zostało dwóch ratowników. Jednocześnie utrzymywano łączność radiową z załogą promu oraz asystującą jednostką Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa m/s Sztorm, z Morskiej Stacji Ratownictwa w Helu. Dziesięć minut później, poszkodowany w stanie stabilnym, z ostrymi bólami brzucha, podjęty został na pokład śmigłowca, który natychmiast rozpoczął powrót do lotniska Oksywie. Lądowanie nastąpiło o godzinie 5.46 i poszkodowany został przekazany, oczekującej na lotnisku obsadzie karetki pogotowia.

***
Była to 667 akcja poszukiwawczo-ratownicza w historii BLMW i pierwsza przeprowadzona w tym roku. W tym czasie udzielono pomocy 353 osobom. Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej jest jedyną w Polsce formacją lotniczą utrzymująca ciągłą gotowość do prowadzenia działań ratowniczych z powietrza nad obszarami morskimi. Całodobowy dyżur SAR/ASAR, w ramach polskiej strefy odpowiedzialności "Konwencji o poszukiwaniu i ratownictwie morskim" oraz „Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym”, pełniony jest przez załogi śmigłowców W-3WARM w 43 Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni-Babich Dołach oraz śmigłowców Mi-14PŁ/R lub W-3WARM w 44 Bazie Lotnictwa Morskiego w Darłowie. Przez cały czas, system ratownictwa wspiera załoga samolotu patrolowego M28B 1R Bryza, pełniąca całodobowy dyżur na lotnisku w Siemirowicach koło Lęborka.

Tekst: kmdr ppor. Marcin Braszak

red. PZ

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze


Andrzej Duda spotkał się z żołnierzami strzegącymi granicy
 
Gortat Team vs drużyna NATO
Złoto taekwondzistki, srebro lekkoatletki i strzelczyń
Policjanci szkolą wojsko
Terroryści na lotnisku
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Wkrótce certyfikacja WOT-u
Pamiętamy o bohaterach D-Day
Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
AWACS-y dostarczone
Ameryka daje wsparcie
Pojazdy naziemnej obsługi polskiego lotnictwa
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Czy kraje UE sięgną po polską broń?
Ratownicy na medal
Więcej pieniędzy za udział w ćwiczeniach
NATO on Northern Track
Bór-Komorowski – oficer wybitny pod każdym względem
Pokazali swoją siłę
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Polacy ćwiczą na Słowackiej Tarczy
Głos wschodniej flanki musi być słyszalny
Podchorążowie najlepszymi dżudokami
Więcej niż szkolenie TCCC
Więcej miejsc dla dobrowolsów
Equipment Tailored to the Needs
Musimy odpowiadać na wojnę hybrydową
Rozporządzenie o utworzeniu strefy buforowej na granicy podpisane
Przesmyk w grze
„Czarownice” nad Londynem
Wirtualna tarcza nad wojskami NATO
Będą zmiany w przepisach po incydencie na granicy z Białorusią
„Osiodłać krowę”
Latający radar
Jak rozbito więzienie w Końskich
Zaprojektuj mural o powstaniu
Żołnierze na najwyższym podium mistrzostw lekkoatletów
Inwestycja potrzebna jak tlen
Eksplozja w zakładach zbrojeniowych Mesko
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
O bezpieczeństwie w Białymstoku
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Dzień, który zmienił bieg wojny
Czego potrzebują żołnierze na granicy?
Sukcesy żołnierzy CWZS-u
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Szef SKW na czele komisji ds. badania rosyjskich wpływów
Donald Tusk: Musimy bronić naszych granic
Unieszkodliwić dywersantów, pomóc poszkodowanym
AW149 wkrótce „made in Poland”
Kremlowska wirtualna korekta
The Art of Protection of Historic Buildings and Monuments
„Baltops” – moc na Bałtyku
Sejm rozpoczął prace nad prezydencką reformą
„Pierwsza Drużyna” na start

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO