moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Amerykańska przyszłość WZL

Warszawskie Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 4 specjalizują się w naprawach silników myśliwców MiG-29 oraz szturmowych Su-22. Przyszłością zakładów są jednak konstrukcje amerykańskie. Na początku sierpnia firma przekazała wojsku pierwszy moduł wentylatora silnika Pratt & Whitney F100-PW-229 z samolotu F-16, który w całości wyremontowano w spółce.

Na początku sierpnia należące do Polskiej Grupy Zbrojeniowej Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 4 przekazały 31 Bazie Lotnictwa Taktycznego z Krzesin pierwszy wyremontowany w całości w warszawskiej spółce moduł wentylatora silnika Pratt & Whitney F100-PW-229 z samolotu F-16. Przedstawiciele WZL nr 4 podkreślają, że to bardzo ważny moment w historii zakładów, gdyż do tej pory były w nim remontowane co najwyżej pojedyncze podzespoły silników Jastrzębi.

Bardziej skomplikowane zadania, czyli naprawy całych modułów (zespół napędowy F100-PW-229 składa się z pięciu: wentylatora, głównego silnika, turbiny napędu wentylatora, dopalacza oraz skrzynki napędu agregatów) były realizowane przez producenta, czyli firmę Pratt & Whitney. Teraz to się zmieni. Na mocy umowy zawartej w ubiegłym roku pomiędzy WZL nr 4 a 3 Regionalną Bazą Logistyczną w Krakowie – Wydziałem Techniki Lotniczej w Kutnie, warszawskie zakłady zajmą się remontami silników do polskich F-16. Same naprawią w całości moduły wentylatora oraz skrzynki napędu agregatów.

Dlaczego nie wszystkie? Ponieważ firma potrzebuje jeszcze sporych inwestycji w potrzebne do tego technologie. – Niezbędne jest pozyskiwanie nowych zdolności remontowo-obsługowych oraz uzyskanie odpowiednich certyfikatów. To wymaga kosztownych i wieloletnich inwestycji. Niektóre zostały już zrealizowane, inne są w trakcie lub jeszcze przed nami – wyjaśniają przedstawiciele Departamentu Komunikacji i Marketingu PGZ.

Jednak w PGZ nie mają żadnych wątpliwości, iż wszystkie wojskowe zakłady lotnicze należące do Grupy, muszą przeformatować swoją obecną działalność. – Przed tymi spółkami stoi duże wyzwanie reorientacji strategicznej, przestawienia się na obsługę i serwisowanie maszyn amerykańskich – zapowiada Witold Słowik, prezes PGZ.

F100-PW-229 firmy Pratt & Whitney to modułowy, dwuprzepływowy turbinowy silnik odrzutowy z mieszalnikiem i dopalaczem. Modułowy oznacza, że każdy z pięciu modułów – wentylatora, główny silnika, turbiny napędu wentylatora, dopalacza oraz skrzynki napędu agregatów, może zostać (np. w warunkach polowych) wymieniony na taki sam, z innego silnika. Dwuprzepływowość napędu F100-PW-229 oznacza, iż występuje w nim dwutorowy obieg powietrza. Część jest sprężana i ulega zapłonowi po wtryśnięciu paliwa (i wylatując przez dyszę wylotową), a część opływa silnik, chłodząc go.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: arch. 32 BLT, Michał Zieliński

dodaj komentarz

komentarze


Pojazdy naziemnej obsługi polskiego lotnictwa
 
Szef SKW na czele komisji ds. badania rosyjskich wpływów
Czy kraje UE sięgną po polską broń?
Złoto taekwondzistki, srebro lekkoatletki i strzelczyń
„Osiodłać krowę”
„Czarownice” nad Londynem
Żołnierze na najwyższym podium mistrzostw lekkoatletów
Więcej pieniędzy za udział w ćwiczeniach
Będą zmiany w przepisach po incydencie na granicy z Białorusią
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
Musimy odpowiadać na wojnę hybrydową
Jak rozbito więzienie w Końskich
Sprawcy powinni zostać należycie ukarani
„Pierwsza Drużyna” na start
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Andrzej Duda spotkał się z żołnierzami strzegącymi granicy
AW149 wkrótce „made in Poland”
Rozporządzenie o utworzeniu strefy buforowej na granicy podpisane
Donald Tusk: Musimy bronić naszych granic
Ratownicy na medal
Dzień, który zmienił bieg wojny
„Baltops” – moc na Bałtyku
Gortat Team vs drużyna NATO
AGM-158B JASSM-ER dla lotnictwa
Wiedza ratuje życie
Podchorążowie najlepszymi dżudokami
AWACS-y dostarczone
Eksplozja w zakładach zbrojeniowych Mesko
Inwestycja potrzebna jak tlen
Sukcesy żołnierzy CWZS-u
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Latający radar
Bór-Komorowski – oficer wybitny pod każdym względem
Wirtualna tarcza nad wojskami NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pamiętamy o bohaterach D-Day
Przesmyk w grze
Czego potrzebują żołnierze na granicy?
Terroryści na lotnisku
Polacy ćwiczą na Słowackiej Tarczy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Policjanci szkolą wojsko
Ameryka daje wsparcie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kremlowska wirtualna korekta
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Więcej miejsc dla dobrowolsów
Zaprojektuj mural o powstaniu
Unieszkodliwić dywersantów, pomóc poszkodowanym
Equipment Tailored to the Needs
O bezpieczeństwie w Białymstoku
NATO on Northern Track
The Art of Protection of Historic Buildings and Monuments
Więcej niż szkolenie TCCC
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
Głos wschodniej flanki musi być słyszalny
Sejm rozpoczął prace nad prezydencką reformą
Pokazali swoją siłę

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO