moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Czarter samolotów dla VIP-ów

Do czasu dostarczenia dwóch kupionych w 2017 roku samolotów Boeing BBJ2 polska armia będzie używać do przewozu najważniejszych osób w państwie samolotów wyczarterowanych od narodowego przewoźnika. Za wynajęcie maszyn Embraer ERJ-175 200LR, resort obrony zapłaci prawie 160 mln złotych. Umowa zakłada wyczarterowanie dwóch maszyn w tym roku i jednej w 2020.


Pierwszy z trzech Boeingów 737-800, które mają służyć do przewozu najważniejszych osób w państwie.

Obecnie najważniejsze osoby w państwie (prezydent, premier, członkowie rządu i parlamentarzyści) do podróży służbowych używają dwóch typów samolotów pasażerskich. To maszyny Gulfstream G550, które zostały kupione w 2016 roku przez Ministerstwo Obrony Narodowej za ponad 440 mln zł. Samoloty te mogą zabierać na pokład maksymalnie 16 pasażerów i bez międzylądowania pokonać trasę Warszawa – Nowy Jork. Do przewożenia VIP-ów służą także dwa wyczarterowane od narodowego przewoźnika PLL LOT samoloty ERJ-175 200LR (zabierają na pokład ponad 80 osób). 

Zgodnie z planami resortu obrony czarter maszyn od LOT-u miał się zakończyć po wprowadzeniu do służby trzech samolotów Boeing – dwóch biznesowych modeli BBJ2 (dla 65 pasażerów) oraz jednego modelu 737-800 (132 pasażerów). Maszyny te kupiono w marcu 2017 roku za ponad dwa i pół miliarda zł. Pasażerski 737-800, który jako pierwszy przekazano wojsku (w listopadzie 2017 roku), nie został jeszcze dopuszczony do przewozu państwowych VIP- ów. Jego załoga wciąż zdobywa odpowiednie uprawnienia. Natomiast dwa modele BBJ2 wciąż pozostają u ich producenta.

– We wrześniu i w grudniu 2018 roku, w fabryce firmy Boeing w Seattle w USA nastąpił ich odbiór funkcjonalny. Następnie samoloty zostały przebazowane do zakładów w Georgetown, Delaware, USA, gdzie zostaną zamontowane dodatkowe zbiorniki paliwa – wyjaśnia kpt. Krzysztof Płatek, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia MON. Oficer dodaje, że w tym roku maszyny zostają skierowane do bazy w Bordeaux we Francji, gdzie czekają je prace związane z montażem wyposażenia wnętrza oraz systemów bezpieczeństwa.

Loty o statusie HEAD (czyli z najważniejszymi osobami w państwie) od sierpnia 2018 roku mogą wykonywać dwa Gulfstreamy G550. To jednak zdecydowanie za mało w stosunku do potrzeb. Resort obrony – w porozumieniu z kancelariami prezydenta, premiera oraz Sejmu i Senatu, postanowił przedłużyć czarter embraerów od LOT-u. Umowa o wartości 157 mln złotych została podpisana 28 grudnia 2018 roku.

– Usługa czarteru obejmuje wykorzystanie dwóch samolotów Embraer ERJ-175 200LR w okresie od 1 stycznia 2019 roku do 31 grudnia 2019 roku oraz jednego samolotu od 1 stycznia 2020 roku do 31 grudnia 2020 roku – mówi kpt. Płatek.
Zgodnie z kontraktem LOT będzie odpowiedzialny m.in. za obsługę techniczną samolotów, ich ubezpieczenie, wszelkie opłaty lotniskowe, nawigacyjne i operacyjne, a także wynagrodzenie załogi oraz personelu. 

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze

~nick
1547994900
skoro wojskowi nie mogą jeszcze latać to logicznym było by podpisać umowę z LOTem, w końcu ich piloci mogą tudzież na okres przejściowy tzw zabezpieczenie LOTów, czyli na 2 godziny przed dają znać i LOT musi podstawić samolot. Obecnie te samoloty i tak więcej stoją niż latają a taki wirtualny zapas LOTowi by się przydał
54-BD-57-52

Unieszkodliwić dywersantów, pomóc poszkodowanym
 
Pamiętamy o bohaterach D-Day
Inwestycja potrzebna jak tlen
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Żołnierze na najwyższym podium mistrzostw lekkoatletów
Zaprojektuj mural o powstaniu
Więcej pieniędzy za udział w ćwiczeniach
Przesmyk w grze
Eksplozja w zakładach zbrojeniowych Mesko
Podchorążowie najlepszymi dżudokami
Pokazali swoją siłę
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Bór-Komorowski – oficer wybitny pod każdym względem
Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
Equipment Tailored to the Needs
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Andrzej Duda spotkał się z żołnierzami strzegącymi granicy
The Art of Protection of Historic Buildings and Monuments
Ameryka daje wsparcie
Musimy odpowiadać na wojnę hybrydową
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Sukcesy żołnierzy CWZS-u
Terroryści na lotnisku
NATO on Northern Track
Więcej miejsc dla dobrowolsów
Jak rozbito więzienie w Końskich
Złoto taekwondzistki, srebro lekkoatletki i strzelczyń
Donald Tusk: Musimy bronić naszych granic
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Pierwsza Drużyna” na start
Policjanci szkolą wojsko
Latający radar
Głos wschodniej flanki musi być słyszalny
Kremlowska wirtualna korekta
Szef SKW na czele komisji ds. badania rosyjskich wpływów
Ratownicy na medal
Więcej niż szkolenie TCCC
Czy kraje UE sięgną po polską broń?
AWACS-y dostarczone
Wirtualna tarcza nad wojskami NATO
Czego potrzebują żołnierze na granicy?
AW149 wkrótce „made in Poland”
„Osiodłać krowę”
AGM-158B JASSM-ER dla lotnictwa
Dzień, który zmienił bieg wojny
Gortat Team vs drużyna NATO
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
„Czarownice” nad Londynem
Pojazdy naziemnej obsługi polskiego lotnictwa
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Rozporządzenie o utworzeniu strefy buforowej na granicy podpisane
Sejm rozpoczął prace nad prezydencką reformą
Będą zmiany w przepisach po incydencie na granicy z Białorusią
O bezpieczeństwie w Białymstoku
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
„Baltops” – moc na Bałtyku
Polacy ćwiczą na Słowackiej Tarczy
Wiedza ratuje życie
Sprawcy powinni zostać należycie ukarani

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO