moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Mustang po raz trzeci

W wersji nieopancerzonej muszą przewozić sześć osób i tonę ładunku, a w opancerzonej – czterech pasażerów i co najmniej 600 kg ładunku. Nie mogą ważyć więcej niż 3,5 tony, powinny też mieć napęd na wszystkie osie. Wojsko znów szuka wozów, które zastąpią Honkery. Poprzedni przetarg został unieważniony z powodu zbyt wysokiej ceny.

Inspektorat Uzbrojenia MON ogłosił przetarg, w ramach którego szuka dla wojska pojazdów osobowo-terenowych. Firmy zainteresowane postępowaniem mogą się zgłaszać do 29 września.  

Jakich aut szuka armia? Przede wszystkim dwóch typów: opancerzonych i nieopancerzonych. W obu przypadkach mają to być pojazdy ważące nie więcej niż 3,5 tony, z napędem na obie osie. Wojsko dopuszcza jednak rozwiązanie, gdy napędzana jest tylko tylna oś z dołączonym napędem osi przedniej.

Samochody powinny mieć prześwit nie mniejszy niż 22 cm (odległość od podwozia do podłoża) i bez specjalnych przygotowań pokonać przeszkodę wodną półmetrowej głębokości. Pojazdy nieopancerzone, których armia chce kupić 859 (z opcją 812 dodatkowych), muszą być przystosowane do zabrania sześciu pasażerów (plus kierowca) oraz tony ładunku.

Samochodów opancerzonych wojsko potrzebuje znacznie mniej, bo tylko 41. Te pojazdy muszą zapewniać ochronę zarówno przed ostrzałem, jak i EOD, czyli improwizowanymi urządzeniami wybuchowymi na poziomie 1 według STANAG-u 4569. Mają być też przystosowane do przewożenia czterech pasażerów i co najmniej 600 kg ładunku.

Wojsko chce, by pierwsze Mustangi, bo taki kryptonim nosi wóz mający zastąpić Honkery,  trafiły do jednostek w przyszłym roku. Dostawy mają się zakończyć w 2022 roku.

Poprzedni przetarg na zakup Mustangów ogłoszono w lipcu 2017 roku. Został on unieważniony przez MON dwa miesiące temu. Powód był prozaiczny, wpłynęła tylko jedna oferta – od konsorcjum Polskiego Holdingu Obronnego z Warszawy (lider) i Concept Sp. z o.o. z Bielska-Białej, które zażądało zbyt wysokiej ceny. – Wykonawca deklarował realizację zamówienia za całkowitą wartość 524 mln zł. Oferowana cena przewyższa o około 119% kwotę, którą zamawiający zamierzał przeznaczyć na zamówienie, czyli 239 mln zł – poinformował Paweł Mączka, zastępca szefa Inspektoratu Uzbrojenia.

Podobny powód – zbyt wysoka cena – był przyczyną unieważnienia w czerwcu 2017 roku pierwszego przetargu na Mustangi. W postępowaniu ogłoszonym w 2015 roku jedyny oferent – konsorcjum PGZ i Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych – zażądało za dostawę 882 sztuk Forda Rangera ponad dwa miliardy złotych.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: www.honker.com

dodaj komentarz

komentarze

~Scooby
1535433840
polecam głos rozsądku : https://www.youtube.com/watch?v=3GGTcRO372k - zmienić podzespoły na nowocześniejsze i mniej paliwo żerne .
DB-3F-9C-53
~wz.34
1534773960
A nie można by Honkera dalej produkować ? ( tylko na lepszych podzespołach oczywiście)
77-8D-1A-9B
~jon
1534756560
2mld za 882 Fordy ??? przeciez to ponad 2mln za szt wychodzi...
86-80-AA-CC

Flota Bayraktarów w komplecie
 
„Sarex”, czyli jeden za wszystkich, wszyscy za jednego
Piedimonte – samobójcza misja
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Podróż po AWACS-ie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nowe zadania szefa SKW
Honor weteranom misji!
Ratownicy na medal
Pamiętamy o bohaterach innych narodów
Sukcesy żołnierzy CWZS-u
Hełmy – nowoczesne i na miarę
Dwa srebrne medale kajakarzy CWZS-u
Centrum Szkolenia WOT świętuje
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Najmłodsi artyści Wojska Polskiego
Grupa Północna o wsparciu dla Ukrainy
Wojsko wraca do ćwiczeń z użyciem materiałów wybuchowych
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
They Will Check The Training Results in Combat
Bezkonkurencyjni kierowcy z DGW
NATO on Northern Track
Wojna w świętym mieście, epilog
„Ryś” z laserem
WAT-owskie eksperymenty na ISS
Ameryka daje wsparcie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Mobilne dowodzenie
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Pokazali bojowego ducha
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Barbara wzmocni polską obronę powietrzną
Sejmowa debata o bezpieczeństwie
Cyberatak w PAP-ie
AGM-158B JASSM-ER dla lotnictwa
Bór-Komorowski – oficer wybitny pod każdym względem
Ostatnia droga Pileckiego
„Pierwsza Drużyna” na start
Więcej mundurowych na granicy
Broń Hitlera w rękach AK
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Dodatkowe siły do ochrony granicy
„Tannenberg” poszedł na dno
Szachownice nie dotarły nad Finlandię
Tarcza Wschód – odstraszanie i obrona
Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
Pociski artyleryjskie dla Ukrainy
By Polska była bezpieczna
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Żołnierz ranny na granicy z Białorusią
Sukcesy reprezentantek CWZS-u
Wielki triumf 2 Korpusu Polskiego
Cień atomowej zagłady
Dwa krążki kajakarki z „armii mistrzów”
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Walka o bezpieczne niebo nad krajem
WAM wraca po latach
Los infiernos picadores, czyli piekielni lansjerzy
„Sarex ’24”: razem w czasie kryzysu
„Grand Quadriga ‘24”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO