moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Leopardy kontra Odra

We wtorek, 5 czerwca, czołgiści ze Świętoszowa wraz ze swoimi Leopardami zostali sprawdzeni z tego, do czego przygotowywali się od kilku miesięcy.

Ośrodek ćwiczeń Biała Góra jest jedynym miejscem w Polsce, gdzie żołnierze, wraz z pojazdami wykonują przeprawę wodną przez rzekę. – Szkolenie z pokonywania szerokiej przeszkody wodnej odbywa się co roku, dlatego dla większości żołnierzy nie jest to nic nowego. Takie szkolenie wymaga jednak specjalnego cyklu przygotowań. Żołnierze z batalionu czołgów, oprócz szkolenia programowego na obiektach brygady, szkolą się także w ośrodkach w Gdyni oraz Czarnym, gdzie przygotowywani są to zadań, które realizują właśnie teraz w OC Biała Góra – powiedział dowódca 1 Batalionu Czołgów podpułkownik Krzysztof Kacperek.

Po odpowiednim przygotowaniu czołgów, tj. założeniu przez załogę zestawu do pokonywania przeszkody wodnej oraz wcześniejszym wykonaniu sprawdzenia szczelności czołgów, Leopardy mogły rozpocząć przeprawę. Pokonanie rzeki przez czołgi odbywa się po dnie. Kierowca, po zanurzeniu peryskopów traci całkowicie widoczność i jest zdany na swojego dowódcę, który na czas przeprawy znajduje się na szczycie szybu wentylacyjno-ewakuacyjnego. Zgranie załogi jest niezwykle ważnym elementem, dowódca jest w tym momencie oczami kierowcy. - Kierowca w trakcie samej przeprawy nic nie widzi, jednak w czasie przygotowania czołgu do pokonania rzeki, odgrywa bardzo ważną rolę. Sprawdza czołg pod kątem sprawności technicznej, ocenia czy wszystkie urządzenia poprawnie działają. A w trakcie samej przeprawy musi zdać się na swojego dowódcę i tak naprawdę wykazać wysokimi umiejętnościami na zajmowanym stanowisku. Jazda pod wodą w zasadzie nie różni się od takiej po drodze, oczywiście poza tym, że nie widać co dzieje się na zewnątrz. Silnik Leoparda zagłusza wszelkie odgłosy z zewnątrz, więc przy zamkniętym włazie czasem można zapomnieć, że jest się pod wodą – powiedział kierowca czołgu Leopard 2A4 szeregowy Krzysztof Micinowski.

Gdy wszystkie Leopardy z 4 kompanii czołgów przejechały na drugi brzeg rzeki i z powrotem, do wykonywania zadań przystąpili czołgiści z Ośrodka Szkolenia Leopard (OSL). - Instruktorzy z OSL realizowali dzisiaj zajęcia z przygotowania czołgu Leopard 2A5 do pokonania przeszkody wodnej. Celem tych zajęć była weryfikacja różnic w zakresie wyposażenia przeprawowego do czołgów Leopard 2A4 i 2A5 oraz praktyczne sprawdzenie przygotowania czołgu Leopard 2A5 do pokonania przeszkody wodnej. Podczas metodycznych zajęć pokazowych, w których uczestniczyli wszyscy instruktorzy z OSL, począwszy od kursu logistyki, aż do kursu załóg, doskonalono umiejętności żołnierzy i weryfikowano zapisy instrukcji opracowanej przez kadrę OSL. Zostały omówione i praktycznie zaprezentowane wszystkie czynności związane z przygotowaniem czołgu do przeprawy po dnie i do brodzenia. W trakcie zajęć zwracano uwagę na różnice pomiędzy czołgiem Leopard 2A4 i 2A5 w tym zakresie – tak podsumował szkolenie komendant OSL major Marcin Wdowiak.

Oprócz czołgistów w OC Biała Góra obecni byli również żołnierze z kompanii saperów, którzy także przeprawiali się przez Odrę. Saperzy wykorzystywali do tego celu łodzie desantowe oraz pływające transportery samobieżne (PTS), na których rzekę pokonywali zarówno ludzie, jak i pojazdy kołowe.

Zadanie wykonane, wtorkowa przeprawa przez rzekę zakończona. Ci, którzy pokonali Odrę, rozpoczęli powroty do macierzystej jednostki. Jednak szkolenie z pokonywania przeszkody wodnej odbywają wszystkie pododdziały 10 Brygady Kawalerii Pancernej. Bez względu na specyfikę wykonywanych zadań czy posiadany sprzęt i wyposażenie żołnierze muszą być przygotowani na taką ewentualność.

Test: kpt. Katarzyna Sawicka

red. PZ

autor zdjęć: szer. Natalia Wawrzyniak

dodaj komentarz

komentarze


Dwa srebrne medale kajakarzy CWZS-u
 
Dwa krążki kajakarki z „armii mistrzów”
They Will Check The Training Results in Combat
Ratownicy na medal
Żołnierz ranny na granicy z Białorusią
Broń Hitlera w rękach AK
Cyberatak w PAP-ie
„Grand Quadriga ‘24”
By Polska była bezpieczna
Pamiętamy o bohaterach innych narodów
Pociski artyleryjskie dla Ukrainy
Sejmowa debata o bezpieczeństwie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ostatnia droga Pileckiego
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojna w świętym mieście, epilog
Walka o bezpieczne niebo nad krajem
Tarcza Wschód – odstraszanie i obrona
Hełmy – nowoczesne i na miarę
Los infiernos picadores, czyli piekielni lansjerzy
Pokazali bojowego ducha
„Tannenberg” poszedł na dno
Mobilne dowodzenie
Szachownice nie dotarły nad Finlandię
NATO on Northern Track
Najmłodsi artyści Wojska Polskiego
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Wielki triumf 2 Korpusu Polskiego
Nowe zadania szefa SKW
WAT-owskie eksperymenty na ISS
Honor weteranom misji!
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Bezkonkurencyjni kierowcy z DGW
Bór-Komorowski – oficer wybitny pod każdym względem
„Sarex ’24”: razem w czasie kryzysu
Centrum Szkolenia WOT świętuje
Nie szpital, a instytut
Barbara wzmocni polską obronę powietrzną
Sukcesy reprezentantek CWZS-u
Cień atomowej zagłady
„Sarex”, czyli jeden za wszystkich, wszyscy za jednego
Sukcesy żołnierzy CWZS-u
Podróż po AWACS-ie
„Pierwsza Drużyna” na start
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Grupa Północna o wsparciu dla Ukrainy
Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
Dodatkowe siły do ochrony granicy
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
WAM wraca po latach
AGM-158B JASSM-ER dla lotnictwa
„Ryś” z laserem
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Flota Bayraktarów w komplecie
Piedimonte – samobójcza misja
Wojsko wraca do ćwiczeń z użyciem materiałów wybuchowych
Ameryka daje wsparcie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO