moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Przyszłość lotnictwa

Ile będzie kosztować Centralny Port Komunikacyjny i co zmieni w krajowym rynku lotniczym? Jaką sumę przeznaczyło wojsko na modernizację baz sił powietrznych? Z jakimi inwestycjami wiązać się będzie zakup samolotów piątej generacji oraz nowych śmigłowców? To tematy, nad którymi debatowano we wtorek na konferencji „Lotnictwo nowej generacji”.

– Chcemy, aby jeszcze w tym roku rozstrzygnięty został konkurs na koncepcję architektoniczną Centralnego Portu Komunikacyjnego „Solidarność”, aby za trzy lata rozpoczęły się prace budowlane, a pierwsze samoloty zaczęły z niego operować w 2027 roku – zapowiedział dzisiaj Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. CPK i sekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury. CPK i jego wpływ na krajowy rynek lotniczy był jednym z głównych tematów konferencji „Lotnictwo nowej generacji. Strategie. technologie, rozwiązania”. Odpowiedzialny za realizację największej po 1989 roku inwestycji infrastrukturalnej w naszym kraju, wycenianej na około 35 mld zł, podkreślał, że budowa nowego lotniska w centrum Polski to wymóg społeczny i gospodarczy, bez którego nie dokonamy oczekiwanego skoku cywilizacyjnego.

Jedną z najciekawszych dyskusji dzisiejszej konferencji była debata o nowych samolotach i śmigłowcach, jakie planuje kupić Wojsko Polskie. Wbrew pozorom nie zdominowała jej rozmowa o parametrach technicznych i bojowych maszyn. Znacznie więcej czasu poświęcono kwestiom przygotowania sił powietrznych do przyjęcia nowego sprzętu. – Kupując nową latającą technikę wojskową, musimy mieć świadomość, że nie wystarczy kupić tylko same statki powietrzne. Trzeba zainwestować ogromne sumy w infrastrukturę lotniskową. W przypadku śmigłowców trzeba przystosować wszystkie bazy do roli hubów komunikacyjnych, czyli np. wydłużyć pasy – przekonywał ppłk pil. Wojciech Wróblewski z Inspektoratu Sił Powietrznych. – W przypadku samolotów piątej generacji nie będą to małe inwestycje, ale na szczęście od 2003 roku, gdy kupiliśmy samoloty F-16, dopracowaliśmy się już bardzo nowoczesnych baz do ich obsługi i zakres ulepszeń będzie stosunkowo niewielki – uzupełnił płk pil. Paweł Bigos, dowódca 8 Bazy Lotnictwa Transportowego.

Eksperci debatowali również o tym, czy sztuczna inteligencja przejmie kontrolę nad całością odprawy pasażerów na lotniskach oraz jak w przyszłości zmienią się statki powietrzne – na ile realne jest, że paliwożerne kolosy zastąpione zostaną przez konstrukcje napędzane silnikami elektrycznymi. Nie mogło zabraknąć także rozmowy o pojazdach latających, przeznaczonych do osobistego użytku. Prelegenci spierali się, czy rozwój dronów sprawił, że jesteśmy u progu rewolucji lotniczej na miarę tej dokonanej w motoryzacji przez forda T i czy możemy się spodziewać, że już wkrótce przesiądziemy się z samochodów do małych, elektrycznych pojazdów latających typu hoverbike.

Organizatorem drugiej już konferencji i wystawy pt. „Lotnictwo nowej generacji. Strategie. technologie, rozwiązania” była Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych w Dęblinie oraz Zarząd Targów Warszawskich. Impreza podzielona została na pięć paneli dyskusyjnych, podczas których branżowi eksperci omawiali najważniejsze wyzwania, z jakimi będzie musiało w najbliższych latach zmierzyć się cywilne i wojskowe lotnictwo. Wśród zaproszonych gości byli m.in. Piotr Samson – prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, Rafał Milczarski – prezes PLL LOT, Mariusz Szpikowski – prezes Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze” i dyrektor Lotniska Chopina w Warszawie oraz Artur Tomasik – prezes Związku Regionalnych Portów Lotniczych. Wojsko Polskie reprezentowali m.in. płk Sławomir Augustyn – zastępca szefa I3TO, ppłk pil. Wojciech Wróblewski z Inspektoratu Sił Powietrznych, płk pil. Paweł Bigos – dowódca 8 Bazy Lotnictwa Transportowego oraz płk pil. Cezary Wasser – szef Szefostwa Ruchu Lotniczego Sił Zbrojnych RP.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: ZTW

dodaj komentarz

komentarze


Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
 
„Baltops” – moc na Bałtyku
Czego potrzebują żołnierze na granicy?
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
Czy kraje UE sięgną po polską broń?
Rozporządzenie o utworzeniu strefy buforowej na granicy podpisane
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Bór-Komorowski – oficer wybitny pod każdym względem
Eksplozja w zakładach zbrojeniowych Mesko
Podchorążowie najlepszymi dżudokami
Pojazdy naziemnej obsługi polskiego lotnictwa
Zaprojektuj mural o powstaniu
Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
Szef SKW na czele komisji ds. badania rosyjskich wpływów
Złoto taekwondzistki, srebro lekkoatletki i strzelczyń
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Jak rozbito więzienie w Końskich
The Art of Protection of Historic Buildings and Monuments
AWACS-y dostarczone
Więcej miejsc dla dobrowolsów
Ratownicy na medal
„Osiodłać krowę”
„Czarownice” nad Londynem
Więcej niż szkolenie TCCC
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kremlowska wirtualna korekta
Sprawcy powinni zostać należycie ukarani
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Andrzej Duda spotkał się z żołnierzami strzegącymi granicy
Inwestycja potrzebna jak tlen
Donald Tusk: Musimy bronić naszych granic
Policjanci szkolą wojsko
Dzień, który zmienił bieg wojny
Terroryści na lotnisku
AGM-158B JASSM-ER dla lotnictwa
Polacy ćwiczą na Słowackiej Tarczy
Musimy odpowiadać na wojnę hybrydową
Latający radar
AW149 wkrótce „made in Poland”
NATO on Northern Track
Więcej pieniędzy za udział w ćwiczeniach
Equipment Tailored to the Needs
Unieszkodliwić dywersantów, pomóc poszkodowanym
Pokazali swoją siłę
Będą zmiany w przepisach po incydencie na granicy z Białorusią
Sejm rozpoczął prace nad prezydencką reformą
„Pierwsza Drużyna” na start
Gortat Team vs drużyna NATO
Wirtualna tarcza nad wojskami NATO
Ameryka daje wsparcie
Sukcesy żołnierzy CWZS-u
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Przesmyk w grze
O bezpieczeństwie w Białymstoku
Żołnierze na najwyższym podium mistrzostw lekkoatletów
Pamiętamy o bohaterach D-Day
Głos wschodniej flanki musi być słyszalny
Wiedza ratuje życie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO