moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Czołgi i mosty

15 lutego 2018 roku 3 kompania czołgów zajęcia rozpoczęła od wczesnych godzin rannych. Kolumna Leopardów wyjechała z Parku Sprzętu Technicznego na Pas Taktyczny, gdzie czołgiści szkolili się wspólnie z saperami. 

Tego dnia kompania czołgów, po kilku godzinach zajęć z taktyki, przemieściła się w rejon Ośrodka Inżynieryjno – Saperskiego, gdzie rozpoczęły się wspólne zajęcia z kompanią saperów. Zadaniem plutonu drogowo – mostowego było przygotowanie i zabezpieczenie przeprawy dla czołgów Leopard 2A4, wykorzystując do tego celu most towarzyszący Biber.

Most ten bazuje na podwoziu czołgu Leopard i przeznaczony jest do szybkiego pokonywania z marszu naturalnych i sztucznych przeszkód terenowych, takich jak: strumienie, rowy przeciwczołgowe, kanały, leje o szerokości do dwudziestu metrów. Jego nośność wynosi sześćdziesiąt ton, a rozpiętość dwóch przęseł dwadzieścia dwa metry. Saperzy z 10 Brygady Kawalerii Pancernej na wyposażeniu pododdziału posiadają cztery sztuki takiego sprzętu.

Celem zajęć było przeszkolenie kierowców, a tym samym doskonalenie ich umiejętności w pokonywaniu przeszkód terenowych, z wykorzystaniem mostu towarzyszącego. Ponadto, tego typu zajęcia, służą zgraniu ze sobą pododdziałów i nawiązaniu współdziałania, tak aby w przyszłości ułatwić wykonywanie zadań. Pododdział zabezpieczenia, jakim jest kompania saperów, przygotowuje przeprawę dla czołgistów, umożliwiając im tym samym szybkie i sprawne pokonanie  napotkanej przeszkody terenowej.

Na zajęciach każdy z kierowców z 3 kompanii czołgów miał możliwość kilkukrotnego przejazdu przez rozłożony most, zarówno przy otwartych, jak i zamkniętych włazach. Dla tych, którzy obowiązki na stanowisku pełnią już od dłuższego czasu nie było to trudne zadanie. Ich doświadczenie, profesjonalizm oraz umiejętności, nabywane przez wiele lat służby, były widoczne na każdym kroku. Z kolei kierowcy z krótszym stażem służby potrzebowali więcej czasu, aby wykonać poszczególne zagadnienia realizowane w trakcie zajęć. Jedno jest pewne - każdy kierowca czołgu Leopard 2A4 z 3 kompanii czołgów ze skupieniem na twarzy i ostrożnością pokonywał kolejne metry przęseł mostu. Niezwykle istotna była także rola żołnierza, który za pomocą określonych sygnałów naprowadzał czołg do wjazdu i zjazdu z mostu. Jest to zadanie bardzo odpowiedzialne. Żołnierz wydający sygnały jest oczami kierowcy.

Zastępca dowódcy 3 kompanii czołgów, porucznik Jakub Słobodzian, powiedział – Kierowcy na zajęciach radzili sobie naprawdę dobrze. Każdy z nich doskonalił umiejętności, który zdobył wcześniej podczas szkolenia w Ośrodku Szkolenia Leopard. Tego typu zajęcia realizowane są co jakiś czas, po to, aby doskonalić elementy współdziałania mojego pododdziału z kompanią saperów. Tylko praktyczne szkolenie pozwala na właściwe przygotowanie do wykonywania zadań.

Tekst: kpt. Katarzyna Sawicka

red. PZ

autor zdjęć: kpt. Katarzyna Sawicka

dodaj komentarz

komentarze


Pamiętamy o bohaterach innych narodów
 
Centrum Szkolenia WOT świętuje
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Hełmy – nowoczesne i na miarę
Nowe zadania szefa SKW
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Barbara wzmocni polską obronę powietrzną
Flota Bayraktarów w komplecie
Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Walka o bezpieczne niebo nad krajem
AGM-158B JASSM-ER dla lotnictwa
Dwa krążki kajakarki z „armii mistrzów”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Sarex”, czyli jeden za wszystkich, wszyscy za jednego
Sukcesy reprezentantek CWZS-u
Mobilne dowodzenie
Nie szpital, a instytut
Sejmowa debata o bezpieczeństwie
By Polska była bezpieczna
Szachownice nie dotarły nad Finlandię
„Tannenberg” poszedł na dno
Wielki triumf 2 Korpusu Polskiego
Ameryka daje wsparcie
„Ryś” z laserem
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Honor weteranom misji!
Żołnierz ranny na granicy z Białorusią
„Pierwsza Drużyna” na start
Tomczyk: „Tarcza Wschód” ma odstraszyć agresora
Ratownicy na medal
Pokazali bojowego ducha
Grupa Północna o wsparciu dla Ukrainy
WAM wraca po latach
Ostatnia droga Pileckiego
Pociski artyleryjskie dla Ukrainy
Dwa srebrne medale kajakarzy CWZS-u
Dodatkowe siły do ochrony granicy
Bezkonkurencyjni kierowcy z DGW
Wojsko wraca do ćwiczeń z użyciem materiałów wybuchowych
Najmłodsi artyści Wojska Polskiego
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojna w świętym mieście, epilog
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
WAT-owskie eksperymenty na ISS
Piedimonte – samobójcza misja
„Sarex ’24”: razem w czasie kryzysu
„Grand Quadriga ‘24”
Los infiernos picadores, czyli piekielni lansjerzy
NATO on Northern Track
Broń Hitlera w rękach AK
Sukcesy żołnierzy CWZS-u
Tarcza Wschód – odstraszanie i obrona
Cyberatak w PAP-ie
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Podróż po AWACS-ie
They Will Check The Training Results in Combat
Cień atomowej zagłady

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO