moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nauta zbuduje okręt dla Svenska Marinen

Stocznia Remontowa Nauta z Gdyni zbuduje na potrzeby Szwedzkiej Królewskiej Marynarki Wojennej okręt rozpoznania radioelektronicznego (SIGINT). Firma, która jest częścią Polskiej Grupy Zbrojeniowej, będzie odpowiedzialna za budowę platformy okrętu. Nowa jednostka ma wejść do służby w Svenska Marinen do końca 2020 roku.

Jednostka, która powstanie przy współpracy z Nautą zastąpi w szwedzkiej marynarce wojennej okręt rozpoznawczy HMS „Orion”.

Gdyńska Nauta będzie podwykonawcą kontraktu, jaki na dostawę okrętu dla szwedzkiej marynarki wojennej zawarł koncern Saab. Zgodnie z umową pomiędzy Saabem a szwedzką agencją zamówień obronnych FMV, nowy okręt typu SIGINT ma trafić do Svenska Marinen najpóźniej do końca 2020 roku, a za jego zaprojektowanie, zbudowanie i dostawę, szwedzki koncern zbrojeniowy zainkasuje 730 milionów koron szwedzkich (około 320 mln zł).

Polska firma odpowiedzialna będzie za zbudowanie, zwodowanie i wstępne próby morskie platformy okrętu. Umowę w tej sprawie podpisali dziś Sławomir Latos, prezes Stoczni Remontowej Nauta oraz Håkan Buskhe, prezes Saaba i Gunnar Wieslander, dyrektor obszaru biznesowego Saab Kockums. Ani Nauta, ani Saab nie ujawniły wartości podpisanej umowy. Nie jest znany także termin, w jakim ma zostać wykonana „polska” część kontraktu.

Po zakończeniu budowy i testów w Polsce okręt trafi do stoczni w Karlskronie, gdzie zainstalowane zostanie na nim specjalistyczne wyposażenie rozpoznania elektronicznego – czyli m.in. różnego typu radary. Po doposażeniu jednostki przeprowadzone zostaną próby morskie, po których pozytywnym zaliczeniu okręt zostanie przekazany szwedzkiej armii.

Jyrki Kujansuu, wiceprezes Saab odpowiedzialny za Polskę i kraje bałtyckie podkreśla, że szwedzki koncern ma pełne zaufanie, iż polska stocznia podoła trudnemu wyzwaniu, jakim jest budowa okrętu rozpoznawczego. – Okręty wywiadowcze muszą wyróżniać się niezawodnością. Stocznia Remontowa Nauta jest doświadczonym partnerem, z wysokimi kwalifikacjami – komentował.

W to, że współpraca z Saabem jest ogromną szansą dla Nauty mocno wierzy jej prezes, Sławomir Latos. – Jesteśmy firmą, która bardzo szybko się rozwija, stawia na innowacyjność, odważnie i z powodzeniem wchodzi na nowe obszary techniczne. Udział w tym przedsięwzięciu będzie dla stoczni szansą na dalszy, dynamiczny rozwój i możliwość zwiększenia portfela zamówień na statki, nie tylko na arenie krajowej – podkreślał.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Swedish Defence Forces, PGZ

dodaj komentarz

komentarze


Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
 
Więcej miejsc dla dobrowolsów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pojazdy naziemnej obsługi polskiego lotnictwa
Eksplozja w zakładach zbrojeniowych Mesko
Unieszkodliwić dywersantów, pomóc poszkodowanym
„Osiodłać krowę”
Podchorążowie najlepszymi dżudokami
Polacy ćwiczą na Słowackiej Tarczy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Rozporządzenie o utworzeniu strefy buforowej na granicy podpisane
Ameryka daje wsparcie
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Dzień, który zmienił bieg wojny
Hełmy – nowoczesne i na miarę
Złoto taekwondzistki, srebro lekkoatletki i strzelczyń
Jak rozbito więzienie w Końskich
Bór-Komorowski – oficer wybitny pod każdym względem
Więcej niż szkolenie TCCC
The Art of Protection of Historic Buildings and Monuments
Latający radar
Wiedza ratuje życie
Musimy odpowiadać na wojnę hybrydową
Przesmyk w grze
AGM-158B JASSM-ER dla lotnictwa
Donald Tusk: Musimy bronić naszych granic
AW149 wkrótce „made in Poland”
NATO on Northern Track
Głos wschodniej flanki musi być słyszalny
Pokazali swoją siłę
Kremlowska wirtualna korekta
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
Andrzej Duda spotkał się z żołnierzami strzegącymi granicy
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
„Pierwsza Drużyna” na start
Zaprojektuj mural o powstaniu
Ratownicy na medal
Inwestycja potrzebna jak tlen
Wirtualna tarcza nad wojskami NATO
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Czy kraje UE sięgną po polską broń?
Terroryści na lotnisku
SOF Delta Cup 2024: tu liczy się nie tylko celność
Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Więcej pieniędzy za udział w ćwiczeniach
Sejm rozpoczął prace nad prezydencką reformą
Sukcesy żołnierzy CWZS-u
Policjanci szkolą wojsko
O bezpieczeństwie w Białymstoku
„Baltops” – moc na Bałtyku
Szef SKW na czele komisji ds. badania rosyjskich wpływów
Pociski artyleryjskie dla Ukrainy
Sprawcy powinni zostać należycie ukarani
Myśliwi na rzecz obronności
AWACS-y dostarczone
Będą zmiany w przepisach po incydencie na granicy z Białorusią
Pamiętamy o bohaterach D-Day
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Equipment Tailored to the Needs

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO