moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Akcja ratownicza na Bałtyku

Załoga śmigłowca ratowniczego W-3RM Anakonda z Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej ewakuowała dzisiaj w nocy kobietę w ciąży. Obywatelka Szwecji uskarżała się na silne bóle brzucha. Poszkodowana została podjęta z pokładu promu i bezpiecznie przetransportowana na ląd.

Dzisiaj w nocy (4 listopada), o godzinie 2.55, załoga śmigłowca pełniąca dyżur na lotnisku w Darłowie została zaalarmowana, że na pokładzie promu Stena Spirit znajduje się ciężarna pasażerka uskarżająca się na silne bóle brzucha. Jednostka płynąca z Karlskrony do Gdyni znajdowała się wówczas około 70 km na północ od Łeby. Anakonda dowodzona przez kpt. pil. Marcina Abłażewicza wystartowała o godzinie 3.10. Po 38 minutach lotu śmigłowiec znajdował się już nad promem, a jego załoga przystąpiła do wykonania manewru zawisu i opuszczenia ratownika na pokład jednostki. Operacja podjęcia poszkodowanej do śmigłowca przy pomocy noszy zakończyła się o godzinie 4.05. Minutę później podjęty został ratownik, a Anakonda skierowała się w kierunku lądu. O godzinie 4.45. śmigłowiec wylądował na lotnisku w Gdyni-Babich Dołach, gdzie poszkodowana kobieta, przytomna i w stanie stabilnym, została przekazana obsadzie karetki pogotowia ratunkowego.

W tym roku to już piętnasta akcja ratownicza z udziałem statku powietrznego Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Od początku lat 90. lotnicy morscy uczestniczyli w 601 takich akcjach, udzielając pomocy 318 osobom.

Skład załogi śmigłowca Anakonda:
• kpt. pil. Marcin Abłażewicz – dowódca;
• kpt. pil. Paweł Januszko – drugi pilot;
• mł. chor. Grzegorz Burakowski – ratownik;
• st. chor. sztab. Dariusz Dudulski – technik pokładowy.

Utrzymywanie sił gotowych do ratowania zdrowia i życia w tzw. polskiej strefie odpowiedzialności SAR (ang. Search and Rescue) na Bałtyku to zadanie wynikające między innymi z podpisanej przez nasz kraj Międzynarodowej Konwencji o poszukiwaniu i ratownictwie morskim. Strefa ta obejmuje obszar ponad 30 000 km² powierzchni morza, a Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej jako jedyna utrzymuje ciągłą gotowość do prowadzenia działań ratowniczych z powietrza nad obszarami morskimi. Całodobowy dyżur w krajowym systemie ratownictwa morskiego i lotniczego pełnią naprzemiennie załogi śmigłowców typu W-3RM Anakonda i Mi-14PŁ/R z 43 i 44 Bazy Lotnictwa Morskiego. Dyżur śmigłowca ratowniczego utrzymywany jest na lotnisku w Darłowie. System SAR wspierany jest przez załogę samolotu patrolowego Bryza dyżurującą na lotnisku w Siemirowicach koło Lęborka.

Tekst: kmdr ppor. Czesław Cichy

red. PZ

autor zdjęć: kmdr ppor. Czesław Cichy

dodaj komentarz

komentarze


Pojazdy naziemnej obsługi polskiego lotnictwa
 
Czy kraje UE sięgną po polską broń?
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Więcej pieniędzy za udział w ćwiczeniach
Andrzej Duda spotkał się z żołnierzami strzegącymi granicy
Podchorążowie najlepszymi dżudokami
Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
Terroryści na lotnisku
Jak rozbito więzienie w Końskich
Pamiętamy o bohaterach D-Day
Sejm rozpoczął prace nad prezydencką reformą
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Policjanci szkolą wojsko
The Art of Protection of Historic Buildings and Monuments
AWACS-y dostarczone
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Więcej miejsc dla dobrowolsów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Eksplozja w zakładach zbrojeniowych Mesko
Ratownicy na medal
Polacy ćwiczą na Słowackiej Tarczy
Więcej niż szkolenie TCCC
Złoto taekwondzistki, srebro lekkoatletki i strzelczyń
Equipment Tailored to the Needs
Głos wschodniej flanki musi być słyszalny
Myśliwi na rzecz obronności
Inwestycja potrzebna jak tlen
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
O bezpieczeństwie w Białymstoku
Kremlowska wirtualna korekta
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wirtualna tarcza nad wojskami NATO
Musimy odpowiadać na wojnę hybrydową
Sprawcy powinni zostać należycie ukarani
Bór-Komorowski – oficer wybitny pod każdym względem
Pokazali swoją siłę
Prezydent RP: polskim żołnierzom należy się szacunek
Hełmy – nowoczesne i na miarę
Ameryka daje wsparcie
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Donald Tusk: Musimy bronić naszych granic
SOF Delta Cup 2024: tu liczy się nie tylko celność
Wiedza ratuje życie
Latający radar
AW149 wkrótce „made in Poland”
„Osiodłać krowę”
Pociski artyleryjskie dla Ukrainy
AGM-158B JASSM-ER dla lotnictwa
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Rozporządzenie o utworzeniu strefy buforowej na granicy podpisane
„Pierwsza Drużyna” na start
Zaprojektuj mural o powstaniu
Dzień, który zmienił bieg wojny
Raport o wojskowej logistyce
„Baltops” – moc na Bałtyku
Unieszkodliwić dywersantów, pomóc poszkodowanym
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
NATO on Northern Track
Szef SKW na czele komisji ds. badania rosyjskich wpływów
Będą zmiany w przepisach po incydencie na granicy z Białorusią
Sukcesy żołnierzy CWZS-u

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO