moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Szwedzki okręt podwodny w porcie w Gdańsku

„Södermanland” – okręt podwodny Marynarki Wojennej Królestwa Szwecji zacumował w Gdańsku, by wziąć udział w Balt Military Expo.  Jednostka, zmodernizowana po kilkunastu latach służby, wzbudziła szczególne zainteresowanie zwiedzających targi. „Södermanlanda” wyposażono bowiem w napęd niezależny od powietrza, dzięki czemu może on znaczenie dłużej przebywać w zanurzeniu.


Dziennikarze zwiedzający Balt Military Expo mieli okazję wejść na pokład szwedzkiego okrętu podwodnego. „Södermanland” wszedł do służby w  Marynarce Wojennej Królestwa Szwecji 21 kwietnia 1989 roku jako trzecia jednostka typu Västergötland. Wówczas miał  48,5 m długości i wyporność 1150 ton w zanurzeniu. Jego siłownia składała się z dwóch silników diesla Hedemora V12A/15 oraz elektrycznego silnika Jeumont-Schneider, zapewniając mu prędkość 20 węzłów w zanurzeniu i 11 węzłów na powierzchni.

W 2003 roku, po kilkunastu latach służby, Szwedzi przeprowadzili gruntowną modernizacji dwóch najmłodszych okrętów typu Västergötland, czyli „Södermanlanda” i „Östergötlanda”. Postanowiono zmienić ich siłownie. W jednostkach zastosowano parę silników Stirlinga, które przetwarzają energię cieplną w energię mechaniczną nie w wyniku wewnętrznego spalania paliwa, lecz na skutek dostarczania ciepła z zewnątrz. To rozwiązanie pozwala zasilać takie silniki ciepłem z różnych źródeł.

Wersję silników specjalnie dla okrętów podwodnych opracowała szwedzka firma Kockums i to jej zlecono modernizację „Södermanlanda” i „Östergötlanda”. Dzięki temu powstał napęd niezależny od powietrza, co pozwala okrętom działać pod wodą bez wynurzania się nawet kilka tygodni, a nie, jak wcześniej – dni.


Podczas modernizacji w stoczni Kockums „Södermanland” został rozcięty na dwie  części, tak by można było zamontować nową 12-metrowej długości sekcję z silnikami Stirlinga. W efekcie okręt ma nie tylko zmodernizowany napęd, ale jego całkowita długość zwiększyła się do 60,5 m, a wyporność w zanurzeniu do 1500 ton. Napęd niezależny od powietrza zamontowano również w dwóch pierwszych okrętach typu Västergötland, które w 2005 roku odkupił od Szwecji Singapur.

Silnik Stirlinga ma większą wydajność niż silnik wysokoprężny, jednak jego wadą jest konieczność używania dużych powierzchni wymiany ciepła.

Targi Balt Military Expo w Gdańsku trwały trzy dni. Wzięło w nich udział ponad 140 wystawców.

Tadeusz Wróbel

autor zdjęć: Jarosław Wiśniewski

dodaj komentarz

komentarze


Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
 
Ameryka daje wsparcie
Przesmyk w grze
Wiedza ratuje życie
Inwestycja potrzebna jak tlen
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Zaprojektuj mural o powstaniu
SOF Delta Cup 2024: tu liczy się nie tylko celność
Terroryści na lotnisku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Donald Tusk: Musimy bronić naszych granic
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
Rozporządzenie o utworzeniu strefy buforowej na granicy podpisane
AW149 wkrótce „made in Poland”
Pojazdy naziemnej obsługi polskiego lotnictwa
Pamiętamy o bohaterach D-Day
Więcej niż szkolenie TCCC
„Czarownice” nad Londynem
„Osiodłać krowę”
Latający radar
Dzień, który zmienił bieg wojny
Eksplozja w zakładach zbrojeniowych Mesko
Więcej miejsc dla dobrowolsów
Kremlowska wirtualna korekta
Głos wschodniej flanki musi być słyszalny
„Baltops” – moc na Bałtyku
Podchorążowie najlepszymi dżudokami
Bór-Komorowski – oficer wybitny pod każdym względem
Złoto taekwondzistki, srebro lekkoatletki i strzelczyń
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Sukcesy żołnierzy CWZS-u
The Art of Protection of Historic Buildings and Monuments
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Gortat Team vs drużyna NATO
Unieszkodliwić dywersantów, pomóc poszkodowanym
Equipment Tailored to the Needs
Musimy odpowiadać na wojnę hybrydową
„Pierwsza Drużyna” na start
Pociski artyleryjskie dla Ukrainy
Ratownicy na medal
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Będą zmiany w przepisach po incydencie na granicy z Białorusią
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Czy kraje UE sięgną po polską broń?
Sprawcy powinni zostać należycie ukarani
Policjanci szkolą wojsko
Pokazali swoją siłę
O bezpieczeństwie w Białymstoku
Wirtualna tarcza nad wojskami NATO
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Więcej pieniędzy za udział w ćwiczeniach
AGM-158B JASSM-ER dla lotnictwa
AWACS-y dostarczone
Szef SKW na czele komisji ds. badania rosyjskich wpływów
NATO on Northern Track
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polacy ćwiczą na Słowackiej Tarczy
Myśliwi na rzecz obronności
Sejm rozpoczął prace nad prezydencką reformą
Jak rozbito więzienie w Końskich
Andrzej Duda spotkał się z żołnierzami strzegącymi granicy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO