moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wąskotorówka dla wojska

Marynarka wojenna chce kupić do Portu Wojennego na Półwyspie Helskim nowy tabor wąskotorowy. Szuka lokomotyw, które będą ważyć nie więcej niż 10 t, osiągać prędkość 16 km/h i mieć moc 75 KM. Wagony powinny być przystosowane do przewozu co najmniej 3 t ładunku. Firmy zainteresowane przetargiem mogą się zgłaszać do końca maja.

Armia korzysta z kolei wąskotorowej na terenie Półwyspu Helskiego od czasów, gdy powstał tam wojskowy port, czyli od początku lat trzydziestych. Transportuje koleją torpedy, miny, amunicję i zaopatrzenie. Do wielu magazynów i składów ukrytych wśród leśnych ostępów prowadzą bowiem jedynie tory o prześwicie 600 mm. Komenda Portu Wojennego w Gdyni, która odpowiada za logistykę portu na Helu, ma do dyspozycji dwie wysłużone – bo wyprodukowane w 1956 roku – lokomotywy WLs40 oraz kilkanaście równie starych wagonów. Wojsko postanowiło więc kupić nowy tabor wąskotorowy.

Kilka dni temu został ogłoszony przetarg. Marynarka wojenna potrzebuje dwóch nowych lokomotyw oraz 12 wagonów (z opcją zwiększenia zamówienia o kolejne 12 sztuk). Firmy, które chcą zdobyć warte kilka milionów złotych zlecenie, do końca maja mają czas na składanie wniosków o udział w przetargu.

Adam Musiał, dyrektor Polskiej Izby Producentów Urządzeń i Usług na rzecz Kolei, podkreśla, że rzadko się zdarza, by zamówienie dotyczyło fabrycznie nowych lokomotyw i wagonów wąskotorowych. – W Polsce są firmy, które byłyby w stanie zbudować dla wojska taki tabor, chociażby PESA czy Newag. Jednak obie nie mają obecnie w swojej ofercie takich produktów i musiałyby je opracować od podstaw, co ze względu na wymagane certyfikaty i badania potrwałoby znacznie dłużej i nie zostałby dotrzymany oczekiwany przez armię termin dostaw – mówi Musiał. Wojsko chce dostać nowy tabor jeszcze w tym roku. Dlatego, zdaniem eksperta, po zamówienie sięgną raczej dostawcy zagraniczni.

Jakiego dokładnie taboru szuka armia? Lokomotywy mają być napędzane silnikami o mocy co najmniej 75 KM, co pozwoli im osiągnąć prędkość 16 km/h. Poza tym nie mogą ważyć więcej niż 10 t. Wagony z kolei muszą być przystosowane do transportu przynajmniej 3 t ładunku.

Firma, która zdobędzie kontrakt, ma dostarczyć tabor do 18 listopada 2016 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Maksymilian Dura/ Defence24

dodaj komentarz

komentarze

~nikt
1463415720
Po co taki termin? Przecież, że sprzęt się starzeje wiadomo od zawsze i z wyprzedzeniem można dawać takie zlecenia. To nie nagła potrzeba... Eh kto tym wszystkim zarządza?:/
8D-BE-7A-DE

Dzień, który zmienił bieg wojny
 
Rozporządzenie o utworzeniu strefy buforowej na granicy podpisane
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wiedza ratuje życie
Głos wschodniej flanki musi być słyszalny
Andrzej Duda spotkał się z żołnierzami strzegącymi granicy
Jak rozbito więzienie w Końskich
The Art of Protection of Historic Buildings and Monuments
Podchorążowie najlepszymi dżudokami
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
O bezpieczeństwie w Białymstoku
Więcej niż szkolenie TCCC
Wirtualna tarcza nad wojskami NATO
Czego potrzebują żołnierze na granicy?
Sejm rozpoczął prace nad prezydencką reformą
Zaprojektuj mural o powstaniu
Ameryka daje wsparcie
Latający radar
„Pierwsza Drużyna” na start
NATO on Northern Track
Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
„Baltops” – moc na Bałtyku
Musimy odpowiadać na wojnę hybrydową
Żołnierze na najwyższym podium mistrzostw lekkoatletów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Szef SKW na czele komisji ds. badania rosyjskich wpływów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Policjanci szkolą wojsko
Unieszkodliwić dywersantów, pomóc poszkodowanym
Przesmyk w grze
Ratownicy na medal
Będą zmiany w przepisach po incydencie na granicy z Białorusią
Terroryści na lotnisku
AW149 wkrótce „made in Poland”
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
„Czarownice” nad Londynem
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Donald Tusk: Musimy bronić naszych granic
Kremlowska wirtualna korekta
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Złoto taekwondzistki, srebro lekkoatletki i strzelczyń
Equipment Tailored to the Needs
Polacy ćwiczą na Słowackiej Tarczy
Pokazali swoją siłę
Więcej pieniędzy za udział w ćwiczeniach
Eksplozja w zakładach zbrojeniowych Mesko
Sprawcy powinni zostać należycie ukarani
AGM-158B JASSM-ER dla lotnictwa
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
Inwestycja potrzebna jak tlen
Pojazdy naziemnej obsługi polskiego lotnictwa
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Bór-Komorowski – oficer wybitny pod każdym względem
Pamiętamy o bohaterach D-Day
Czy kraje UE sięgną po polską broń?
AWACS-y dostarczone
Gortat Team vs drużyna NATO
Więcej miejsc dla dobrowolsów
Sukcesy żołnierzy CWZS-u
„Osiodłać krowę”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO